וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דליפת חומרים מסוכנים בעתלית: המפעל ייסגר

26.6.2014 / 10:54

כשבועיים לאחר שדלפו לאוויר חומרים רעילים שגרמו לתושבים לסבול מתופעות לוואי חמורות, החליט המשרד להגנת הסביבה לשלול את היתר הרעלים של "שרפי כרמל", ובכך להביא לסגירתו

שבועיים וחצי אחרי האירוע החמור שבמסגרתו דלפו חומרים מסוכנים במפעל "שרפי כרמל" שבעתלית, הודיע אתמול (רביעי) המשרד להגנת הסביבה לבעלי המפעל, גיל דנקנר, כי הוא שולל את היתר הרעלים של המפעל. שלשום ערכו אנשי המשרד ביקורת פתע במקום, וכשגילו שהליקויים לא תוקנו כנדרש הודיעו על החלטתם. המפעל עוסק בייצור מגוון שרפים ודבקים, ומוצריו מבוססים על עשרות סוגים של חומרים מסוכנים. לכן, המשמעות הלכה למעשה של שלילת היתר הרעלים היא הפסקת פעילותו של המפעל.

השתלשלות האירועים שהובילו להחלטה החריגה בחומרתה של המשרד להגנת הסביבה החלה ב-11 ביוני בשעה 14:45, אז התחילו להתקבל במוקד המשרד פניות של תושבים מעתלית, אשר התלוננו על ריחות חריפים וצריבות בעיניים. בדיעבד, התברר כי תופעות הלוואי נגרמו כתוצאה מדליפת חומרים מסוכנים משטח המפעל. בעקבות התלונות יצאו כוחות חירום רבים למפעל, ובחלוף כמה שעות אותרה במקום דליפה של רעל מסוג בנזיל כלוריד, שנשפך מאחת החביות אל הקרקע. בנזיל כלוריד הוא חומר החשוד כמסרטן, בעל ריח צורב, שגורם לנזק חמור בעיניים, בעור ובמערכת הנשימה.


עוד בוואלה! חדשות:
צרפת תסגיר לבלגיה את היורה מהמוזיאון בבריסל
גל חום כבד בפתח: "שקע מהאוקיינוס האטלנטי"
OECD על ישראל: "קיים מחסור במורים איכותיים"

דליפת חומרים מסוכנים במפעל שרפי כרמל בעתלית, יוני 2014. דוברות כבאות והצלה חדרה,
חבית חומרים מסוכנים במפעל/דוברות כבאות והצלה חדרה

ממסמך השימוע שערך שלשום המשרד למפעל במשרדי המשרד להגנת הסביבה במחוז חיפה, בטרם הוחלט על שלילת היתר הרעלים, עולה כי מנהליו לא דיווחו לכוחות החירום על הדליפה והשומר אף מנע מהם בהמשך להיכנס למקום עד להגעת נציג מהמפעל. על פי דיווח המפעל, בשעה 21:20, בזמן שכוחות החירום עוכבו בשער, זיהה מנהל המשמרת כי בנזיל כלוריד דלף מאחת החביות שנסדקה בחלקה העליון, ומאחר שעמדה על משטח עץ שבור החומר המסוכן נספג בקרקע. "מנהל המשמרת מדווח על כך לסמנכ"ל פרויקטים בקבוצת דור, מנהל אקולוגיה בקבוצת דור ולמנהל מתקן שרפי כרמל שהוא בעל היתר הרעלים", נכתב במסמך סיכום השימוע. "על פי הנחיית מנהל הייצור במפעל, נשלח מנהל המשמרת לשפוך חומר סופג על גבי השפך, כאשר הוא אינו ממוגן".

בזמן שכוחות החירום עוכבו בשער הם הבחינו בתנועת מלגזות שיצאו ונכנסו מאזור אחסון החומרים המסוכנים ורק בחלוף 40 דקות נוספות הם נכנסו לשטח המפעל בליווי מנהל התפעול. רק אז התוודעו הצוותים למקור הזיהום שיצר את מפגעי הריח שסיכנו את בריאות הציבור. לטענת המשרד להגנת הסביבה, רק כמה ימים אחרי האירוע סילק המפעל את הקרקע הספוגה בחומר המסוכן ותלונות התושבים פסקו. עמדת אנשי המשרד הייתה לשלול את היתר הרעלים של המפעל בשל ההתנהלות הבעייתית של אנשיו. בעמדה דומה החזיקו גם שירותי הכבאות, בין היתר בטענה כי המפעל אינו מחזיק באמצעי כיבוי מתאימים לאזורים שבהם מאוחסנים חומרים מסוכנים. כשל חמור התגלה גם במקום אחסון החומרים המסוכנים והדליקים, בסמוך לעצים ולמתקנים ציבוריים.

בשימוע שנערך להם טענו נציגי המפעל כי השומר מנע מצוותי החירום להיכנס לשטח המפעל בשל טעות בשיקול הדעת של האחראי עליו, שהינו עובד זוטר. עוד הוסיפו, כי הם מופתעים שצוותי החירום לא הפעילו את סמכותם ונכנסו למפעל למרות התנגדותו של השומר. נציגי המפעל התחייבו כי הם ירעננו את נהלי הבטיחות ואף יבצעו הדרכות לחיזוק מיומנות העובדים והכשרתם. שלמה כץ, מנהל מחוז חיפה במשרד להגנת הסביבה, אמר להם בתגובה כי הוא ישקול את טענותיהם וכי הוא יקבל החלטה סופית לגבי הצעדים שיינקטו נגד המפעל לאחר סיור פיקוח נוסף בהשתתפות כץ וגורמים מקצועיים נוספים מהמשרד להגנת הסביבה. "במהלך הסיור", נכתב במסמך סיכום השימוע, "נמצאו ליקויים חמורים באופן החזקת הרעלים במפעל, באופן הטיפול בחומרים מסוכנים בשגרה ובהתנהלות בזמן אירוע חומרים מסוכנים".

דליפת חומרים מסוכנים במפעל שרפי כרמל בעתלית, יוני 2014. דוברות כבאות והצלה חדרה,
אנשי כוחות הכיבוי מטפלים באירוע הדליפה במפעל, לפני כשבועיים/דוברות כבאות והצלה חדרה

"מהסיור ומאירוע החומרים המסוכנים", נכתב בהמשך, "ניתן לראות כי תשתיות המפעל אינן מתאימות לאחסון חומרים מסוכנים כנדרש בהיתר הרעלים. בכלל זאת, ניתן היה לראות כי משטחי התפעול אינם אטומים ומנוקזים כראוי, המפעל מוסיף ומאחסן ביחד חומרים מסוכנים המגיבים אחד עם השני, וכן מאחסן חומרים דליקים בקרבת צמחייה ולא בצל. בנוסף לכך, אזור החומרים המסוכנים נגיש לכל אדם הנכנס למפעל.

מדוח הכיבוי ומהסיור נמצא כי אין אמצעי כיבוי וספיגה מתאימים להתמודדות עם אירועי חומרים מסוכנים וכי השילוט אינו תקין אלא שגוי ומטעה". במהלך ביקורת הפתע גילו עוד אנשי המשרד כי על אף שחלפו שבועיים מהאירוע החמור, העובדים לא תודרכו כיצד לנהוג במצבי חירום וכי אופן אחסון החומרים יקשה על כוחות הכיבוי לטפל בהם בזמן אירוע חירום. בעקבות הממצאים החמורים החליט המשרד להגנת הסביבה לשלול באופן מיידי את היתר הרעלים של המפעל, והורה לבעלים לפנות את כל החומרים המסוכנים במקום לאתר הפסולת הרעילה בנאות חובב שבדרום בתוך שבוע.

מחברת "שרפי כרמל" נמסר בתגובה: "החברה מייחסת חשיבות רבה לנושא איכות הסביבה והשקיעה בשנים האחרונות מיליוני שקלים בנושא. עם היוודע התקלה החל הצוות המקצועי לפעול באופן מידי לתיקונה על פי ההנחיות. יצוין כי עובדי החברה מונחים כדרך קבע לשתף פעולה באופן מלא עם הרשויות השונות. הודעת המשרד להגנת הסביבה תמוהה לאור יישומה של תכנית הסדרה שאושרה על ידי נציגי המשרד רק לאחרונה אשר נמצאת בהליכי יישום מתקדמים".


לפניות לכתבת עדי חשמונאי: adihashmonai@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully