וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחצית ממקרי הסרטן בילדים באזור חיפה - בשל זיהום האוויר

מסמך של משרד הבריאות מציג מידע מטריד, שנותן אישוש לחששות קודמים: 30 מ-60 מקרי סרטן בילדים עד גיל 14 מקורם בחשיפה לזיהום בנפת חיפה. הסיכוי לחלות בסרטן באזור גבוה ב-16% בהשוואה לממוצע הארצי. יונה יהב: "הממשלה הפקירה את הצפון"

מפרץ חיפה. שרון בוקוב
אזור המפעלים במפרץ חיפה/שרון בוקוב

החששות מקבלים תמיכה מחקרית: מחצית ממקרי בסרטן בילדים בנפת חיפה בין 1998 ו-2007, הם בגלל חשיפה לזיהום האוויר באזור - כך עולה ממסמך של משרד הבריאות. זהו אחד הנתונים במסמך מקיף שמציג לראשונה את נתוני התחלואה באזור עתיר מפעלי התעשייה כימיים הפולטים לאוויר מזהים רבים.

הנתונים הוגשו במסגרת דיון בערר שהוגש לוועדת התכנון והבנייה נגד פרויקט "קרקעות הצפון", שנועד להעתיק ולרכז את חוות מיכלי הדלק באזור חיפה. מהנתונים עולה כי בילדים בגילאי 14-0, מתוך 60 מקרי סרטן שנבחנו, כ-30 מקורם בתחלואה עודפת בנפת חיפה, כתוצאה מזיהום האוויר באיזור. "בעבור כלל סוגי הסרטן, יחס הסיכונים בנפת חיפה היה גבוה ב-16% בהשוואה לממוצע כלל ארצי, ובעבור סרטן ריאות יחס הסיכונים היה גבוה ב-29% בנפת חיפה בהשוואה לממוצע הארצי", כך לפי פרופ' איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, שחתום על המסמך.

עוד בנושא
נתוני הסרטן בישראל: בחיפה חולים יותר מאשר בשאר הארץ
בחיפה מתים יותר: "נדאג שהזיהום במפרץ לא יגיע יותר לקו האדום"
2,500 בני אדם מתים מזיהום אוויר כל שנה - ולאיש לא אכפת

מהנתונים עולה עוד כי מתוך 4,860 מקרי סרטן "ניתן להעריך שכ-780 מקרי סרטן הם כתוצאה מחשיפה לזיהום האוויר". החוקרים ‏הדגישו ‏שלא ‏ניתן ‏לייחס ‏את ‏ההבדלים ‏שנמצאו ‏לשיעורי ה‏עישון, ‏מאחר ‏ושיעור ‏העישון ‏בנפת ‏חיפה‏ אינו גבוה ‏יותר ‏משאר הארץ לפי ‏סקרי ‏הלמ"ס.

מסמך זה של גרוטו מצטרף לחוות דעת שהגיש לוועדת הערר לפני חודש, בשעה שזו דנה בערר על התכנית להרחבת בתי הזיקוק. מסמך זה קבע לראשונה כי קיים קשר סיבתי בין זיהום האוויר והתחלואה העודפת במפרץ חיפה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפגנה נגד פעילות בתי הזיקוק במפרץ חיפה/מערכת וואלה!, צילום מסך

קביעה זו התקבלה על ידי הוועדה המייעצת לאפידמיולוגיה סביבתית של משרד הבריאות, לאור הצטברות הממצאים לגבי החריגות בחומרים המסוכנים המנוטרים, החריגות בממצאי הדיגומים, בנתוני מרשם פליטות לסביבה (מפל"ס), בנתוני התחלואה ובמחקרים האפידמיולוגים באזור מפרץ חיפה, ובהתאם לידע הקיים בספרות הרפואית. באותו מסמך מנה גרוטו נתוני תחלואה באזור מפרץ חיפה ומחקרים אשר בחנו קשר בין זיהום אוויר ומגורים ליד אזורי תעשייה בעשור האחרון, ובהם נתונים לגבי סרטן וכן לגבי מחלות לב ונשימה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

ראש עיריית חיפה יונה יהב הגיב לנתונים המטרידים ואמר כי "משרדי הממשלה, שתפקידם להגן על תושבי הצפון, הפקירו אותם, והכשילו כל ניסיון של הרשויות בנפה לשים סוף למפגעים". לטענתו, הכלים לפתרון הנושא היו בידי משרדי הממשלה ולא העירייה.

"לאורך כל הדרך, הנתונים מוסתרים מראשי הרשויות, מעכו ועד חדרה - והמשרד להגנת הסביבה מסרב לחלוק אתנו את רשימת המפעלים המזהמים ולחשוף את רמת הזיהום של כל אחד מהם", המשיך, "יש לשים קץ לאימפוטנטיות של הגופים המוסמכים, העוסקים לצערנו בפרשנות וניתוח טבלאות במקום להילחם על בריאותם של תושבי הקריות, טבעון, עכו וחדרה".

הוא הלין על כך שהמידע לא הועבר דרך הגורמים הרשמיים אלא שהוא למד עליו מהפרסום באמצעי התקשורת. "באופן מדהים ומקומם, ראשי הערים לומדים את הנתונים תמיד מכלי התקשורת ולא מפקידי הממשלה. פעם זה משרד הבריאות שמעביר את הנתונים לעיתונאים ופעם זה המשרד להגנת הסביבה. אני מציע להם שיעסקו יותר בשמירה על הבריאות והסביבה, ופחות במרדף אחר הכותרות". יהב הצהיר שבכוונתו להמשיך לפעול לסגירת מתקנים ומפעלים מזהמים.

סיבות פוליטיות?

לדברי חנה קופרמן, פעילה סביבית מהפורום הישראלי לשמירה על החופים, "הנתונים מחזקים את ההכרזה הרשמית של משרד הבריאות לגבי הקשר בין הזיהום לתחלואה החריגה בנפת חיפה - דבר שברור לכל בר דעת כבר 30 שנה, אבל כנראה שלא פורסם מסיבות פוליטיות כדי לא להגביל את פיתוח התעשייה הפטרוכימית, שקיומה גובה קרבנות רבים לאורך השנים".

ח"כ דב חנין, שעמד בראש ועדת המשנה שעסקה בנושא סביבה ותכנון במפרץ חיפה בכנסת היוצאת אמר כי "הממצאים החמורים האלה מאשרים את החששות הקשים ביותר שהיו לנו". לדבריו, נדרש שינוי קיצוני בהתנהלות לגבי תעשיות וחומרים מסוכנים במפרץ. "הגיע הזמן להציב את טובת האזרחים לפני האינטרסים של בעלי הון. הגיע הזמן להפחית בנחישות את רמות הזיהומים במפרץ. כדי להגן על בריאות וחיי התושבים במפרץ חייבים ליישם את מסקנות ועדת המשנה במלואן ובדחיפות".

ליאורה אמיתי, מנכ"לית הקואליציה לבריאות למען הציבור ועמותת אזרחים למען סביבה הגיבה אף היא לדוח החמור ואמרה כי הוא אמנם לא מפתיע אולם הוסיפה: "אנחנו שמחים שסוף-סוף, אחרי כל כך הרבה שנים של עדויות מוצקות על הקשר שבין זיהום לתחלואה בעיקר באזור מפרץ חיפה, משרד הבריאות מתחיל לפרסם הכרזות נחרצות". לדבריה, ההכרזות הללו דורשות שינוי מדיניות גם במשרד הבריאות וגם ביתר הרשויות הממונות דוגמת המשרד להגנת הסביבה.

"המשמעות היא שהמשרד להגנת הסביבה צריך להגביר ולהחמיר את האכיפה הרבה מעבר למה שנעשה בשנים האחרונות ולהחמיר את התקנים עצמם, כי לא ייתכן שבמשך עשרות שנים עשרות אלפי תושבים ישלמו בחייהם ובבריאותם על ההתנהלות הרשלנית של מדינת ישראל בהגנה על בריאות הציבור ושלומו", סיכמה.

לפניות לכתב אלי אשכנזי: elidanaa@gmail.com
לפניות לכתבת מור שמעוני: mor.shimony@walla.com
לפניות לכתבת עדי חשמונאי: adihashmonai@walla.co.il

  • עוד באותו נושא:
  • חיפה
  • סרטן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully