וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליצמן וגבאי נועדו עם עורכי מחקר הזיהום בחיפה: "אם צריך נסגור מפעלים"

החוקרים הוזמנו לפגישה דחופה בעקבות נתוני המחקר, שחשפו קשר אפשרי בין התחלואה בעיר לבין הזיהום מבתי הזיקוק. בתום הפגישה הוחלט כי השרים ייקחו אחריות מלאה על הטיפול בנושא. השר גבאי: "עובדים לצמצום זיהום האוויר"

עריכה: ניר חן

שר הבריאות יעקב ליצמן והשר להגנת הסביבה אבי גבאי, זימנו אמש (שני) לישיבה דחופה את עורכי המחקר שממצאיו מעידים על קשר אפשרי בין היקף התחלואה החריג המורגש בבתי החולים בחיפה לקרבה לבתי הזיקוק והמפעלים הפטרוכימיים המקיפים אותם. בפגישה עלה כי הממצאים שנחשפו אמש בחדשות 2 במחקר – אינם סופיים.

בהודעה שפורסמה לאחר הפגישה נמסר כי גורמי המקצוע במשרד הבריאות והגנת הסביבה העלו הערות מקצועיות רבות ביחס למתודולוגיה הניתוחית במחקר והממצאים שעלו כתוצאה מהם. "גורמי המקצוע במשרדי הבריאות והגנת הסביבה מעריכים מאוד את העבודה הרצינית וכמו בכל מחקר מדעי יש שלב של תיקוף המחקר שאותו צריך לבצע כעת. על מנת לחזק את ביטחון הציבור במחקר החליטו שרי הבריאות והגנת הסביבה לקחת אחריות מלאה על המחקר והליווי הצמוד שלו".

השר להגנת הסביבה אמר לוואלה! NEWS כי "אם נגלה שתוצאות המחקר מובהקות ננקוט באמצעים חריפים יותר מאלה שבהם פעלנו עד עכשיו, ואם צריך גם נסגור מפעלים". לדבריו, "המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות לוקחים אחריות ועובדים יחד על צמצום זיהום האוויר במפרץ חיפה. רק בשנה האחרונה נרשמה באזורהפחתה של 11% בזיהום האוויר מתעשייה".

עוד בוואלה! NEWS:
התפרצות נגיף זיקה: ארגון הבריאות העולמי הכריז על מצב חירום
ראש מועצת אשכול: בצה"ל לא מצאו עד כה מנהרה מתחת ליישובים

בתי הזיקוק בחיפה זיהום אוויר. ShutterStock
בתי הזיקוק בחיפה/ShutterStock

נתוני המחקר שפורסמו שלשום עוררו סערה גדולה במערכת הפוליטית ובקרב הארגונים החברתיים הפועלים למען הסביבה. לפי הנתונים, שעלו ממחקר רחב-היקף שנערך באוניברסיטת חיפה, באזור חיפה קיימים שלושה מוקדי תחלואה עיקריים, שבהם נרשמו מקרי תחלואה בסרטן ריאות ולימפומה גבוהים מהממוצע וכן נולדו תינוקות במשקל נמוך ועם היקפי ראש קטנים מאלה שנולדו באזורים אחרים.

מוקדם יותר אמר שר הבריאות יעקב ליצמן כי אם הנתונים אכן נכונים, הרי שהדבר חמור מאוד. "לא קראתי את הדוח ולא ידעתי עליו. אם זה נכון אסור לעבור לסדר היום על דבר כזה חמור מאוד. נשקיע מה שצריך, לא יכול להיות שחיפה תהיה מזוהמת", אמר.

שלושת מוקדי התחלואה הם קריית חיים וקריית ביאליק, דרום מזרח קריית טבעון, ורכס הכרמל בצד שפונה לאזור התעשייה. מהמחקר עלה כי התחלואה בסרטן ריאות ולימפומה בשלושת מוקדים אלה גבוה עד פי חמישה מהממוצע הארצי בהשוואה לשאר חלקי הארץ. עוד עלה כי במוקדים אלו נולדו בשנים האחרונות תינוקות במשקל נמוך ושהיקפי ראש קטנים ב-20%-30% בממוצע מאלה שנולדו ביתר השכונות בנפת חיפה. החוקרים מאוניברסיטת חיפה בדקו את כיווני הרוחות והם סבורים כי חומרים אורגניים נדיפים, הנישאים ברוח מארובות המפעלים לכיוון היישובים, אחראים לתחלואה החריגה.

(עדכון ראשון: 22:02)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully