וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליצמן על הדוח: "נשקיע מה שצריך, לא יכול להיות שחיפה תהיה מזוהמת"

דנה ויילר-פולק ודב גיל-הר

1.2.2016 / 12:30

שר הבריאות הבטיח לבדוק את נתוני המחקר שמצביע על קשר אפשרי בין תחלואה חריגה והיקף ראשי התינוקות בחיפה ובאזור למפעלים המזהמים. ארגונים חברתיים באולפן וואלה! NEWS: "עיריית חיפה מתנהלת ב'ראש קטן'. יהב לא מעוניין לשמור על בריאות תושביו"

עריכה: ניר חן

מחקר בהשתתפות נציגי המשרדים הגנת הסביבה והבריאות, שנערך באוניברסיטת חיפה ונתוניו נחשפו אמש (ראשון) בחדשות ערוץ 2, מעידים על קשר אפשרי בין היקף התחלואה החריג המורגש בבתי החולים בעיר לקרבה לבתי הזיקוק והמפעלים הפטרוכימיים המקיפים אותם. בדיון באולפן וואלה! NEWS טענו ארגונים חברתיים כי מדובר בבעיה ידועה שהעירייה צריכה למצוא לה פתרונות בהקדם, אולם ראש העיר יונה יהב גורר רגליים, בעוד הנציג העירוני טוען כי יש לחכות עם הביקורת עד פרסום הדוח המלא.

שר הבריאות יעקב ליצמן אמר היום במהלך הכנס הלאומי לבריאות של משרד הבריאות בתל אביב כי אם אכן הנתונים נכונים, הרי שהדבר חמור מאוד. "לא קראתי את הדוח ולא ידעתי עליו. אפגש מחר עם השר להגנת הסביבה, מחבר הדוח ואנשי המקצוע. אם זה נכון אסור לעבור לסדר היום על דבר כזה חמור מאוד. נשקיע מה שצריך, לא יכול להיות שחיפה תהיה מזוהמת", אמר.

ד"ר עופר דרסלר, מנכ"ל איגוד ערים חיפה, דחה את ממצאי הדוח, המצביעים בין היתר על כך שהיקף ראשם של תינוקות שנולדו בחיפה ובסביבתה קטן בכ-30%-20% מהממוצע, בטענה כי הוא טרם פורסם והוגש באופן רשמי ליוזמיו, ביניהם איגוד ערים חיפה והמשרד להגנת הסביבה. "המחקר נמשך כחמש שנים ובודקים בו שלושה פרמטרים: תחלואת ילדים, תחלואה בסרטן והיקף מספר חולי אסתמה. את הנתונים שנאספו משווים לקבוצות תושבים בגוש דן ובחדרה. עברו רק תשעה חודשים מתחילת המחקר, שיפורסם לראשונה במרץ הקרוב ויכלול את תוצאות השנה הראשונה, וזה ימשך בכל שנה", התייחס ד"ר דרסלר לדוח, שממומן על ידי בתי הזיקוק וחברת החשמל כחלק מבקשתם להרחיב את פעילותם.

לקריאה נוספת:
מחצית ממקרי הסרטן בילדים באזור חיפה - בשל זיהום האוויר
מחיר הזיהום בחיפה: תחלואת הסרטן עולה למשק עשרות מיליונים בשנה
נתוני הסרטן בישראל: בחיפה חולים יותר מאשר בשאר הארץ

בתי זיקוק נפט חיפה. ערן גילווארג
"לא סתם בחרו לא לפרסם את נתוני הסרטן". בתי הזיקוק בחיפה/ערן גילווארג

לדבריו, "לא אכנס לנתונים שפרסמו כי משרד הבריאות לא הגיב כרגע לנתונים. פרסום כזה אינו אחראי. צריך לבדוק טוב טוב את הנתונים. לא סתם הוא לא בחר לפרסם את הנתונים על הסרטן, למשל, ובחר להתמקד דווקא בתינוקות".

עם זאת, הוא הוסיף כי הנתונים לא פורסמו בחלל ריק. "איני מכחיש שיש בעיה, ודאי שיש בעיה ולכן הזמנו את המחקר. אם נעבוד נכון, המחקר ייתן לנו נתונים נכונים כיצד לטפל בבעיות. יכול להיות שיתברר שכל תחלואת סרטן מרוכזת רק אצל עובדי המפעלים ולא בקרב כל תושבי האזור. אבל צריך לחכות עוד חודש וחצי וללמוד את הנתונים. כרגע זה מוקדם מדי. אני כל הזמן מוטרד מהמצב, זה התפקיד שלי. אנחנו נתחיל לחפש פתרונות. יכול להיות שהפתרון הוא לסגור את מכלי הדלק שמאוחסנים במפרץ, מהם היו דליפות של דלק במהלך השנים".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
הפגנה בחיפה נגד הרחבת המפעלים המזהמים במפרץ העיר. אדריאן הרבשטיין
הפגנה בחיפה נגד הרחבת פעילותם של המפעלים המזהמים בעיר. יוני 2015/אדריאן הרבשטיין

אלה נווה, אפידמילוגית סביבתית ומרכזת ארגון "אמהות ואבות מצילים את חיפה והקריות", סיפרה כי הארגון הזהיר שוב ושוב את העירייה במהלך השנים. "כבר מ-2005 גילנו שילדים רגישים יותר לזיהום אוויר וכבר נכתב דוח בנושא שהגיע למשרדי הממשלה ולעירייה. דהיינו, הם ידעו על ההשפעה על ילדים ובכל זאת חותמים על הרחבת המפעלים ובתי הזיקוק. הרחבת בתי הזיקוק פירושה הרחבת זיהום האוויר. כל מה שעופר דרסלר מנסה להכחיש – נכון; ילדים הם הכי רגישים לזיהום אוויר ויכולים לחלות בסרטן, וימצאו את הקשר לתחלואה גם אצל ילדים. יש חריגות בשכונות מגורים כבר היום, היקף ראש קטן, משקל ילדים חריג. והחריגות בחיפה הוא פי עשרה מהממוצע העולמי", אמרה.

"השפעות פוליטיות מונעות לצאת במופגן נגד מקורות הזיהום"

אבי שגב, יו"ר הקואליציה לבריאות הציבור ותושב חיפה, אמר כי צריך "לעקוב אחרי הכסף" כדי להבין את שורש הבעיה. "לא רק בעיריית חיפה מתנהלים ב'ראש קטן', זה גם רווח אצל ראשי מועצות בקריות. הם נהנים מהארנונה ומהתרומות. אתנן הארנונה שמשולמות לקופות העיריות, יחד עם השפעות פוליטיות כאלה ואחרות, הן אלה שמונעות מראשיהן לצאת במופגן נגד מקורות הזיהום העיקריים. מי שאנס את המערכת לעשות את המחקר היה המשרד להגנת הסביבה, כאשר בז"ן וחברת חשמל רצו להתרחב. זה לא נבע מדאגה לבריאות הציבור".

מפעל בזן בחיפה. נובמבר 2013. ערן גילווארג
"הדוח לא נובע מדאגה לבריאות הציבור". מפעלי בז"ן בחיפה/ערן גילווארג

נווה הוסיפה כי הרשויות לא חושבות על טובת תושביהן. "אני לא משוכנעת שיהב מעוניין לשמור על בריאות תושביו. הגענו אליו לישיבת מועצה ב-2010 והוא סתר את המחקר שהבאנו שמצביע על תחלואת ילדים. יונה יהב דואג להרחבת מפעלים כי העירייה חתמה על תכניות להרחבת הנמל ובתי הזיקוק. הוא מנסה להתנער מהאשמות כעת", אמרה. שגב סיכם ואמר כי הממצאים הרע עוד לפנינו: "אנחנו בטוחים שאם החוקרים לא יתקרנפו, כי המשך עבודתם מותנת בהסכמתו של יהב, הממצאים יהיו הרבה יותר חמורים ממה שפורסם עד היום".

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "עיריית חיפה מובילה לראשונה בתולדות העיר יחד המשרד להגנת הסביבה תכנית לאומית ומחקרים. להגיד שהיא מתעלמת זה בגדר לשון הרע. המצב בו גורמים מקצועיים נדרשים להתייחס להדלפות ולנתונים שמתפרסים בתקשורת עוד קודם שהם מובאים לאנשי המקצוע הוא אבסורד ומקומם, ואין לנו כוונה לשתף עם זה פעולה. עיריית חיפה היא היחידה הנלחמת נגד הרחבת בז"ן.
לראשונה יש לנו שר בממשלה, השר להגנת הסביבה, המקדם את התכנית הלאומית למען איכות האוויר במפרץ חיפה, והגיע הזמן שממשלת ישראל כולה תירתם לעניין ולא תטמן את ראשה בחול".

(עדכון ראשון: 11:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully