וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צ'קים וכסף מזומן: כך סייע הרב פינטו לבנו של ראש להב 433

29.1.2016 / 0:10

הפרקליטות הודיעה על כתב אישום דל נגד ניצב בדימוס מנשה ארביב. אך מעדויות ומסמכים שהגיעו לידי וואלה! NEWS, וחלקם נחשפים כאן לראשונה, עולה כי אנשי הרב נהגו לתמוך כלכלית בבנו. למרות זאת, הקצין הבכיר לשעבר לא יואשם בשוחד, בשל הקושי להוכיח שידע על כך

עריכה: ניר חן

עדויות ומסמכים שהגיעו לידי וואלה! NEWS חושפים כיצד קיבל צחי ארביב, בנו של מנשה ארביב, לשעבר ראש יחידת להב 433, כספים וסיוע כלכלי מאנשיו של הרב יאשיהו פינטו בארצות הברית. זאת, לטענתם, לפי דרישת האב. העדויות והמסמכים, שחלקם מובאים כאן, הם חלק מהראיות שנאספו במחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) נגד הקצין הבכיר בדימוס.

על אף שהדברים אומתו במח"ש החליטו בפרקליטות שלא להגיש נגד ארביב כתב אישום בגין קבלת שוחד, מאחר שהבינו כי ייתקשו להוכיח בבית משפט כי ארביב האב ידע שבנו מקבל סיוע כלכלי מאנשי הרב פינטו. זאת חרף העובדה כי העדויות הברורות, שלפיהן בנו של ארביב קיבל סיוע כספי בשווי עשרות אלפי דולרים בעת שהותם בארצות הברית, כולל סיוע חודשי בסך 2,000 דולרים במשך כשנתיים.

אמש הודיעה הפרקליטות כי בכוונתה להגיש כתב אישום דל יחסית נגד ארביב בגין מרמה והפרת אמונים. על פי החשד, הניצב בדימוס לא דיווח על קשריו עם הרב פינטו וגם לא על הצעת השוחד שקיבל ממנו, לכאורה, בשווי 60 אלף שקלים.

לקריאה נוספת:
הרב פינטו לחסידיו, לפני החזרה לישראל: "לא אני הרגתי את ברכה"
פינטו ביקש להאריך את שהותו בחו"ל; הפרקליטות: חשש שיחמוק מעונש
פריצת דרך בפרשת פינטו: בנו של ארביב ייחקר באוסטרליה

ניצב מנשה ארביב נציג מ"י בארה"ב עם המפכ"ל דנינו, מאי 2013. טלי מאייר
אישום דל לאור הקושי להוכיח את הקשר לתמיכה הכספית בבנו. ארביב/טלי מאייר

בפועל, תיק החשדות נגד ארביב היה עבה יותר. בין היתר נחשד כי בעת ששימש נספח המשטרה בארצות הברית הוא לן במלון השייך למקורב של הרב במשך 21 יום מבלי לשלם. כמו כן נחשד ארביב כי לבקשתו, הרב פינטו דאג כי יקבל הנחה של מאות אלפי שקלים ברכישת בית בפרויקט של "אפריקה ישראל" בתל אביב. בניגוד לעמדת הפרקליטות, אנשי הרב עומדים על כך כי לא מדובר בשוחד קלאסי. "מפקד להב 433, האיש עם הכי הרבה כוח במדינה, מבקש ממך לעזור לבן שלו, איזה ברירה הייתה לנו?", אומרים מקורבי פינטו. "כשבנו מנפנף בכל הזדמנות שהוא הבן של מנשה ארביב ושהרב הבטיח למנשה שהוא יעזור לו - מה יכולנו לעשות?".

תחילת הפרשה הייתה כאשר הפרקליטות עמדה להגיש כתב אישום נגד פינטו בחשד למתן שוחד לתת ניצב אפרים ברכה המנוח. אנשי הרב הופתעו לגלות כי גם שמו של ארביב מופיע בכתב האישום כמי שטוען כי פינטו הציע לו שוחד, בזמן שהם מסייעים כלכלית לבנו בארצות הברית. בשלב זה ניגשו סנגוריו של פינטו אל היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין והציעו לו עסקה: ארביב תמורת הקלה משמעותית בפרשת ברכה. לאחר דיונים ממושכים נחתמה עם פינטו עסקת עד מדינה בתמורה לעונש מופחת. כך יצאה לדרך פרשת ארביב.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
מיילים ששלחה מיכל כהן, מקורבת לרב פינטו, בעניינו של צחי ארביב. ספק 500
מיילים ששלחה מיכל כהן, מקורבת לרב פינטו, בעניינו של צחי ארביב/ספק 500

"אתה לא ידעת שאנחנו עוזרים לצחי? אתה הרי אמרת לרב: תדאגו לי לצחי, הוא במצב כלכלי קשה!", כך הטיחה בניצב ארביב עורכת הדין מיכל כהן, בכירת חצרו של פינטו באשדוד, במהלך העימות שנערך במשרדי מח"ש באוקטובר 2014. ארביב הכחיש. הראיות היו חד משמעיות: אנשי הרב פינטו במנהטן סייעו לצחי ולדנה ארביב, בנו של הניצב ואשתו, בהליכי קבלת ויזה בארצות הברית, ובמקביל החלו לסייע להם כלכלית.

אחת הראיות המרכזיות בתיק מח"ש נגד ארביב לכספים הרבים שהעבירו אנשי פינטו לבנו של ארביב, ומתפרסמת כאן לראשונה, היא תצהירה של כהן, שמצוי בידי מח"ש ומתאר את מערכת היחסים שלה עם צחי ארביב. "אני משמשת בעלת תפקיד בישיבת 'שובה ישראל' (הישיבה של פינטו במנהטן - י"ב) וכעוזרת האישית של הרבנית פינטו. אני עושה תצהיר זה בתמיכה לפנייה של ניצב מנשה ארביב. אני מכירה את ניצב ארביב משנת 2010. ההיכרות ביני לבינו נערכה בביתו של כבוד הרב יאשיהו פינטו. כבוד הרב אמר לי שניצב ארביב הוא אחד מחסידיו".

לאחר ליל הסדר, העבירה כהן לארביב סכום של עשרת אלפים דולר. "העברתי כי הרב אמר לי לתת לו. אבא שלו ביקש והרב נענה"

מכאן ואילך היא מגוללת את סיפור היחסים ביניהם. מערכת היחסים ארביב הבן עם אנשי פינטו החלה לפני כשש שנים, כאשר אנשי הרב הזמינו, לטענתם לבקשת ארביב עצמו, את צחי ואת רעייתו דנה לארוחת ליל הסדר במנהטן. לאחר ההיכרות הראשונית, פנה צחי ארביב לכהן. "כבוד הרב נתן לאבא שלי את המספר שלך", סיפרה כהן בעדותה שאמר לה. "הוא אמר שאת תטפלי לי בוויזה". כהן מספרת בעדותה כי משלב זה החלה לסייע לארביב הבן בכל מה שביקש. "הוא ממש דרש מאתנו דברים", סיפרה בחקירתה. "הייתי עדה לשיחה שהתקיימה בין ארביב לרב, שבמהלכה ביקש שהבן שלו יגיע אלינו לסעודת ליל הסדר בבית הרב כשהיינו בניו יורק. לאחר מכן הייתי עדה לכמה שיחות נוספות בין ארביב, ששהה אז בוושינגטון, לרב, שבמהלכן אמר לו: 'המצב של הילד לא טוב, אני דואג לו, שיידאגו לו'". לאחר ליל הסדר, העבירה כהן לארביב סכום של עשרת אלפים דולר. "העברתי כי הרב אמר לי לתת לו. אבא שלו ביקש והרב נענה", הסבירה.

מיילים ששלחה מיכל כהן, מקורבת לרב פינטו, בעניינו של צחי ארביב. ספק 500
מיילים ששלחה מיכל כהן, מקורבת לרב פינטו, בעניינו של צחי ארביב/ספק 500

החל מרגע זה חיברה כהן את ארביב ורעייתו לעורכת דין אמריקנית, שהחלה לקדם לזוג ויזת שהייה בניו יורק. מתכתובות מייל אלו עולה בבירור תמונת היחסים בין ארביב הבן לאנשי הרב פינטו. בשלב מסוים אנשי הרב לא שילמו לעורכת הדין המקומית, והטיפול בארביב הבן הופסק. רק לאחר לחצים, העבירה הישיבה את הכסף לעורכת הדין עד לקבלת הוויזה המיוחלת. מהמיילים בולט כי ארביב לא ביקש את הסיוע כטובה, אלא עמד בתוקף על כך שאנשי הרב יסייעו לו.

כך, למשל, מובא בתצהיר חילופי מיילים בין צחי ארביב לכהן מאוקטובר 2010. "מיכל שלום, שימי לב למייל שקיבלתי מעורכת הדין (שמטפלת בעניין הוויזה, י"ב) הבוקר, היא אומרת שהיא מחכה לתשלום על מנת להמשיך בתהליך", כותב ארביב. בתגובה מפנה כהן את המייל לגזבר הישיבה של פינטו וכותבת לו: "סטיבן בבקשה תטפל בזה, עו"ד הזאת מעצבנת אותי... תראה איזה אימייל קיבל צחי ארביב וזה לא נעים לנו. האבא שלו היה אצל כבוד הרב לפני שבועיים וכבוד הרב אמר לו שאנחנו מטפלים בזה... בבקשה תדבר עם עורכת הדין ותגיד לה שתטפל בזה כבר!!!".

כהן: "ע"פ בקשת כבוד הרב אנחנו עוזרים לו מאוד"

הנוהל בין צחי ארביב לאנשי הרב היה קבוע. בנו של הקצין הבכיר היה מגיע כל יום ראשון לשיעור בישיבה של הרב במנהטן ושולח לכהן מייל: "אני פה בשיעור". בסופו, הוא היה מקבל מעטפה ובה 2,000 דולר במזומן

מוקדם יותר באותו היום שיגר ארביב מייל לעו"ד האמריקנית שטיפלה בעניינו: "היי רוקסנה, דיברתי עם מיכל מ'שובה ישראל' אתמול בלילה ועודכנתי שסטיבן (גזבר הישיבה) טיפל בעניינים והיה בקשר איתך". במייל אחר פונה עורכת הדין לארביב: "עם קבלת הכסף מ'מוסדות' נמשיך בתהליך". בחילופי מכתבים אחרים מיולי 2010, מנסים אנשי פינטו לסייע לצחי ארביב ולרעייתו במציאת עבודה. עבור כך פונה כהן למקורבו של הרב: "שלום בנצי היקר, מצ"ב הודעה של צחי ארביב (הבן שלי מנשה ארביב מישראל). עפ"י בקשת כבוד הרב אנחנו עוזרים לו מאוד בכל הטיפול של הניירת... בבקשה בנצי, כבוד הרב ביקש שתדבר על כך עם ג'ייקוב ותטפל בכך, תודה רבה, ה' ישמח אותך בברכה". המיילים מצורפים לתצהיר של כהן, שנבדקה במכונת פוליגרף על אמיתות התצהיר ויצאה דוברת אמת.

הנוהל בין צחי ארביב לאנשי הרב היה קבוע. בנו של הקצין הבכיר היה מגיע כל יום ראשון לשיעור בישיבה של הרב במנהטן ושולח לכהן מייל: "אני פה בשיעור". בסופו, הוא היה מקבל מעטפה ובה 2,000 דולר במזומן. לפי הערכת מח"ש, ארביב הבן קיבל כך כ-36 אלף דולרים מאנשי פינטו בארצות הברית. כך זה נמשך קרוב לשנתיים. במקביל, החלו אנשי הרב לסייע לארביב הבן במציאת עבודה בקרב יהלומנים מקומיים. בחומר הראיות של מח"ש מצויה בין היתר עדות ישירה לכספים שהעבירה הישיבה של פינטו לטובת רעייתו של צחי ארביב. מדובר בצ'ק שניתן לכאורה על ידי הישיבה על סך 1,325 דולר עבור משרד עורכי הדין שטיפל בבקשת הוויזה ונשלח באוקטובר, בסמוך למשלוח המיילים ודרישת התשלום של ארביב הבן. התשלום, כפי שנכתב, ניתן עבור דנה ארביב. נותן הצ'ק הוא "מוסדות שובה ישראל".

הצ'ק עבור הוצאות הוויזה של דנה ארביב

צ'ק ע"ס 1,325 שניתן לעו"ד אמריקנית עבור הוצאות הנפקת ויזה לכלתו של ניצב ארביב. ספק 500
צ'ק ע"ס 1,325 שניתן לעו"ד אמריקנית עבור הוצאות הנפקת ויזה לכלתו של ניצב ארביב/ספק 500

על אף שאין ראיה ישירה הקושרת את ארביב האב לסיוע הכספי שקיבל בנו בארצות הברית, במח"ש ראו בכך בתחילה שוחד לכל דבר ועניין. כעת, בהודעתה על העמדתו לדין, הסיוע הענף שניתן לבנו הסתכם במשפט: "במסגרת ברית האינטרסים, פנה ארביב לרב ולאנשיו בבקשות עזרה שונות לצרכיו הפרטיים". בחקירתו הכחיש את החשד וטען כי לא ידע על העברת הכספים.

מח"ש התקשתה לחקור את ארביב הבן. לאחר שהותו בארצות הברית עזב עם רעייתו לאוסטרליה וסירב בתוקף להגיע לישראל. רק לאחר משא ומתן ממושך בין מח"ש לנציגויות במלבורן, הגיע צוות של חוקרים לאוסטרליה. על פי הבנות מוקדמות, ארביב מסר עדות בלבד ולא נחקר תחת אזהרה. במהלך העדות, ביצעו החוקרים הליך חריג שבו עימתו אותו עם אנשי הרב בווידאו קונפרנס. "לא מכיר את האנשים האלה", אמר ארביב תחילה בעדותו, על מי שנהג לפגוש כל שבוע כששהה בניו יורק. רק לאחר מכן התרצה וסיפק הסברים שלא סיבכו את אביו.

שלב הטיעונים לעונש בתיק נגד הרב יאשיהו פינטו, מחוזי תל אביב, מאי 2015. דרור עינב
"ארביב ביקש והרב נענה". יאשיהו פינטו/דרור עינב

במח"ש לא הסתפקו בכך וביצעו חיקור דין גם בארצות הברית. בין היתר גבו את עדותה של עורכת הדין רוקסן לוין, שטיפלה בבקשת הוויזה של ארביב הבן ושל רעייתו, בהתאם לתשלומים שהעבירו לה אנשי ישיבת "שובה ישראל". עורכת הדין סיפקה להם גם חומרים מפלילים נגד ארביב. כמו כן, מח"ש נפגשו עם נציגי ה-FBI, שמסרו להם פרטים נוספים שסייעו למח"ש בחקירה.

בסופו של דבר, על אף חיקורי דין חובקי עולם, החליט היועץ המשפטי לממשלה וינשטיין שלא להעמיד לדין את ארביב בגין שוחד ולהסתפק בעבירה של הפרת אמונים בלבד. למח"ש חסרה הייתה ראיית הזהב שתקשור את האב לכספים שהועברו אל הבן. פינטו, שצפוי להיכנס לכלא ב-16 לפברואר, צפוי להיות העד המרכזי בפרשה ביחד עם כמה מאנשיו, ובהם בן ציון סוקי, מקורבו בארצות הברית. מלבד סוקי, בבית המשפט צפוי להיערך מצעד של עוזרי הרב מישראל ומארצות הברית.

סנגורי מנשה ארביב: "המדינה כבר חיוותה דעתה לגבי אמינות פינטו"

סנגורו של מנשה ארביב, עורך הדין יהושע רזניק, מסר בתגובה כי "ככל שמדובר בטענות של הרב פינטו ואנשיו, הרי שהמדינה כבר חיוותה דעתה לגבי אמינותם. טרם קיבלנו כל הזמנה לשימוע בעניין התיק ולכן עד אז לא נוכל להתייחס לראיות בו".

עורכי דינו של צחי ארביב, ד"ר גיל עשת ואיתן עוזר, מסרו בתגובה: "צחי ארביב הכחיש בתוקף את טענות אנשי הרב פינטו כאילו קיבל טובות הנאה אסורות כלשהן בזכות אביו. צחי מסר עדות בתיאום עם נציגי מח"ש, לאחר שקיבל אישור בכתובים כי הפרקליטות אינה רואה בו חשוד בפרשה זו וגרסתו נמסרה כעד לאירועים. הטענות מפי אנשי הרב פינטו מגמתיות וחסרות יסוד ונועדו לפגוע באביו של צחי ובמשפחתו. הודעת מח"ש שלפיה הוחלט שלא להעמיד לדין את מר מנשה ארביב בכל עניין הנוגע לבנו צחי, מדברת בעד עצמה".

(עדכון ראשון: 22:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully