וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיאת העליון: "לא ייתכן שיסיתו נגד שופט בגלל עונש שגזר"

14.1.2016 / 14:10

מרים נאור התייחסה בטקס השבעת שופטים לביקורת שנמתחה על השופט ציון קפאח, שהקל בעונש עבריין מין וכינה ילדה "בעלת אופי מתירני". לדבריה, "אנו עדים לשיח שלא מבוסס על עובדות ומתמודדים עם איומים". ריבלין ברמז להולילנד: "משפט צריך להתבסס על עובדות, לא על תחושות"

צילום: מור שאולי, עריכת וידיאו: אביב אירגז
מרים נאור, נשיאת בית המשפט העליון, טקס השבעת שופטים, בית הנשיא. 14 בינואר 2016. נועם מושקוביץ
נשיאת העליון, השופטת מרים נאור/נועם מושקוביץ

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, התייחסה היום (חמישי) במהלך טקס השבעת שופטים בבית הנשיא לביקורת הציבורית שנשמעה באחרונה על שופט בית המשפט המחוזי תל אביב ציון קאפח, שהקל בחודש שעבר בעונשו של עבריין מין ואף תיאר בפסק דין בעבר ילדה בת תשע כבעלת "אופי מתירני". לדבריה, "לא ייתכן שיסיתו נגד שופט בגלל עונש שגזר".

נאור אמרה כי לביקורת יש חשיבות, אולם באחרונה היא חצתה את הגבול. "הביקורת על שופטים רצויה וחשובה, וטבעית ומובנת. פסקי הדין אינם ניצנים בחלל ריק, והם משפיעים על הצדדים ועל הציבור. אין אדם שהוא חף מטעויות ואכן הביקורת עשויה להצביע על טעויות. עלינו להקשיב לביקורת, אך עלי להיות ראויה ועניינית ובהתאם לכללי השיח הדמוקרטי. ביקורת ראויה היא לא ביקורת המוטחת בלי לקרוא פסיק מההנמקה. יש להבחין בין ביקורת עניינית לבין הסתה ואיומים במסווה של ביקורת. ביקורת בלשון משתלחת אינה ראויה".

לקריאה נוספת:
וינשטיין: לא תיפתח חקירה נגד ברק בחשד לקבלת שוחד בעסקאות נשק
המדינה לבג"ץ: דחו את העתירות נגד מינוי מנדלבליט ליועץ המשפטי לממשלה
אביו של אבו חדיר בדיון בעונש רוצחיו: "הנאצים החדשים שרפו את בני"

טקס השבעת שופטים, בית הנשיא. 14 בינואר 2016. נועם מושקוביץ
"ביקורת בלשון משתלחת אינה ראויה". השופטים שהושבעו לתפקידם בבית הנשיא, היום/נועם מושקוביץ

על פסק הדין של קפאח מדצמבר האחרון: "אנו עדים לשיח על שופטים שלא פעם אינו מבוסס על עובדות, אלא על הוצאת דברים מהקשרם. במקרה אחד בעניינו של שופט שפורסם, הוכפש שמו של שופט באינטרנט תוך קריאה לפטר את חברי ההרכב ונעשה שימוש בשמות גנאי.

"אבקש להביע עמדה נחרצת נגד ההשמצות האישיות כלפי שופטים ונגד קריאה לפטר שופט בגין עונש שגזר. נטען בכמה כתבות כי על עבריין לא הוטל עונש מאסר בפועל, אף שישב במעצר חצי שנה. הטענה כאילו לא הוטל כל עונש מאסר בפועל אין בה ממש. אסור לשופט לתת עונש שלא הייתה הרשעה בגינה ואין להשתמש בשפה שאינה ראויה לדפוס".

היא הוסיפה כי מערכת המשפט לא תיכנע ללחצים כאלו. "אנו מתמודדים עם איומים על שופטים ובני משפחותיהם בעזרת משמר בתי המשפט. כניעה לאיומים היא הטיית משפט. הסתה ואיומים אינם בגדר ביקורת ראויה, ואף עלולים להיות עבירה פלילית".

הנשיא ראובן ריבלין רמז במהלך הטקס להכרעת דינו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בפרשת הולילנד, ואף גיבה את בית המשפט העליון. "במציאות החברתית המורכבת, למערכת המשפט תפקיד הרה גורל בקיום משפט צדק. על המשפט להיות מבוסס על האמת המשפטית, המבוססת על עובדות ולא המבוססת על תחושות", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully