וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הבריאות: רישיון נהיגה של מטופל קנאביס לא יישלל בשל טיפול

לפי הנחיות חדשות שייכנסו לתוקף בקרוב, שימוש בקנאביס רפואי לא ימנע מתן או חידוש רישיון נהיגה. זאת בניגוד למצב כיום, שבו 25 אלף מטופלים נאלצו לבחור בין התרופה לחיי שגרה

צילום: אבי כהן עריכה: ניר חן

מרכז הבריאות לבטיחות בדרכים (מרב"ד), הגוף הבוחן כשירות רפואית לנהיגה עבור רשות הרישוי, לא יוכל לשלול רישיון נהיגה של אדם בגין שימוש בקנאביס רפואי - כך קובעות הנחיות חדשות של משרד הבריאות, שצפויות להיכנס לתוקף בקרוב. לפיהן, בדיקות שיערכו לחולים במרכז יתבססו אך ורק על מצבו הרפואי של הנבדק, ושימוש בקנאביס רפואי לא ימנע מתן או חידוש רישיון נהיגה.

הנחיה זו מגיעה בעקבות אי בהירות בתחום וזימונם של מטופלי קנאביס לבדיקות במרב"ד ללא כל שינוי במצבם הבריאותי, וכן דרישות לחתימה על מסמכים שונים והתניית החתימה באי שלילת רישיונו של אדם. מדובר בבשורה ל-25 אלף בעלי רישיון שימוש בקנאביס, אולם החוק הישראלי עדיין רואה במטופל הנוהג עם שארית חומר פעיל בגופו - מצב תמידי בקרב אנשים אלו - כאדם שנהג תחת השפעת סמים, קרי עבריין, ומאלץ אותם לבחור בין קבלת טיפול לניידות וקיום חיי שגרה.

לקריאה נוספת:
מגדלי הקנאביס הרפואי נגד תכנית משרד הבריאות: "תפגע בחולים"
תכנית הקנאביס: משרד הבריאות פותח את השוק למגדלים ומפיצים
חרף מדיניות משרד הבריאות: הקופות מונעות מרשמים לקנאביס רפואי

גידולי קנאביס בישראל בעין עירון, דצמבר 2015. יותם רונן
החוק מאלץ את המטופלים לבחור בין תרופה לחיי שגרה. קנאביס רפואי/יותם רונן

פקודת התעבורה קובעת כי נהיגה תחת השפעת קנאביס, בין אם מדובר במטרה רפואית או מטרה אחרת, מהווה עבירה של נהיגה תחת השפעת סם. כיום, נכלל קנאביס בפקודת הסמים המסוכנים. עד ששר הבריאות יעקב ליצמן לא יממש סמכותו להוצאת החומר מהרשימה, כל מי שנוהג עם שארית חומר פעיל בדמו ייחשב מפר חוק. מצב זה אבסורדי, שכן אדם הצורך תרופות מרשם חזקות ומטשטשות, דוגמת מורפיום, אינם מוגבלים כלל ביכולתם לנהוג. במשרד הבריאות מודעים זה שנים לבעיה הניצבת בפני המטופלים. בין היתר, הוקמו צוותים, התכנסו ועדות, אך פתרון - אין. הדבר לא היה כה חמור לו היו הנחיות ברורות למטופלים, אך גם אלו אינן קיימות.

במשך תקופה ארוכה השתרשה בקרב מטופלים ההבנה כי מותר לנהוג ארבע שעות אחרי שימוש. לטענת משרד הבריאות, מדובר בידיעה שגויה לחלוטין. במשרד הבינו את גודל הכאוס ב-2014, ובמסגרת ניסיון יישור קו הוכנס לטופס הבקשה לקבלת רישיון משבצת ובה מסמן הרופא כי הוא מאשר שהסביר לחולה שחל איסור חוקי לנהוג כל עוד מטופל הוא בקנאביס. בנוסף לכך, צוין על הרישיון שמחזיק המטופל המשפט: "בעת שימוש בסם המסוכן חל איסור מוחלט על ביצוע פועלות הדורשות ריכוז לרבות נהיגה ו/או הפעלת ציוד מכני כבד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

מטופל בקנאביס רפואי: "המדינה הופכת אותי לעבריין"

רפאל בראונשטיין, בן 32 מתל אביב, הוא חולה קרוהן המטופל באמצעות קנאביס רפואי זה שמונה שנים. "לא עשיתי שום דבר בסוד - יש לי רישיון נהיגה, יש לי כלי רכב על שמי, אבל מדינת ישראל הופכת אותי לעבריין", אמר.

בראונשטיין הוא אחד ממאות מטופלי קנאביס רפואי, שנתקלו בקשיים שונים שמערים המרב"ד על המטופלים בנושא רישיונות נהיגה. "אחת לכמה שנים הנושא צץ ומישהו יוצר עמי קשר", הוא מסביר על הסאגה שהחלה ב-2011. "יום בהיר אחד קיבלתי זימון לבדיקה מהמרב"ד. מטופלים רבים, שגם הם קיבלו זימון, התנגדו להגיע והזימונים בוטלו".

לפני כשנתיים שוב יצר משרד הבריאות קשר עם בראונשטיין, הפעם באמצעות מכתב מהיק"ר (היחידה לקנאביס רפואי במשרד), שבו דרשו כי ידווח למרב"ד על היותו מחזיק רישיון לשימוש בקנאביס. בראונשטיין עשה כפי שהתבקש, הגיע למרב"ד והופתע מתגובת הפקידה במקום. "היא הסבירה שאין לה מושג מה אני רוצה והם לא מכירים ביק"ר. פניתי למנהלת שהייתה במקום והיא פשוט צרחה עליי את אותם דברים. הסברתי לה שאני לא מוכן לאבד את רישיון הקנאביס או את רישיון הנהיגה ואני לא מוכן ליפול בתוך המשחק של הרשויות. כך גם כתבתי ליק"ר. בתגובה נעניתי: 'רק רצינו לדעת אם דיווחת, קיבלנו תשובה. לא נמשיך לחקור את הנושא'. מדובר במשרדים ממשלתיים - אם זה לא היה עצוב ומעצבן זה היה מצחיק".

יעקב ליצמן קמפיין בחירות 2015. ראובן קסטרו
שינוי התקנות - רק אחרי ששר הבריאות יוציא את הקנאביס מפקודת הסמים המסוכנים. ליצמן/ראובן קסטרו

אלא שכאן לא תמה הסאגה. לפני שנה, בעודו מתאושש מניתוח חירום, קיבל בראונשטיין טלפון נוסף מהמרב"ד, שבו ביקשו שיעביר טופס ויתור סודיות חתום והעתק של רישיון השימוש בקנאביס. זאת, לטענתם, על פי דיווח שקיבלו מהיק"ר. בראונשטיין סירב ופנייה נוספת לא אחרה להגיע.

"שלחו לי טופס ויתור סודיות שדרשו שאחתום עליו, אז גם איימו שאם אסרב הם יפעלו לשלילת רישיון הנהיגה שלי, זאת על אף שרופא מטפל שרואה אותי באופן קבוע כתב ליק"ר שאני כשיר לנהיגה, נוהג והכול תקין. לאחר שהמשיכו לאיים בשלילת הרישיון, נאלצתי לחתום על הטופס. ממש חששתי לאבד את רישיון הנהיגה".

לדבריו, ההתנהלות הממשלתית פוגעת בבריאותו. "הפתרון של איסור גורף הוא 'כיסוי תחת' של המדינה, אז הופכים אותנו - הציבור הכי קשה: חולי סרטן, קרוהן ועוד - לעבריינים. אז אמנם יש לי אוטו, אבל אני לוקח מוניות כשאני יכול, מבקש מבני משפחה לקחת אותי ועושה מאמץ מעל ומעבר כי אני יודע שאם שוטר עוצר אותי, אני נחשב עבריין. מה שנותר לי זה לוותר על הטיפול הרפואי היחיד שעוזר לי".

הפתרון של איסור גורף הוא 'כיסוי תחת' של המדינה. הופכים אותנו - הציבור הכי קשה: חולי סרטן וקרוהן - לעבריינים"

הוא הוסיף כי מדובר בצביעות, שכן שימוש בתרופות חזקות לא פחות מתקבלות בהבנה. "האבסורד הוא שהאיסור הזה חל אך ורק על מטופלים בקנאביס, אך לא על מטופלים במורפיום או כל תרופה אחרת שמטשטשת פי כמה. הייתה פה גרירת רגליים ארוכה מדי והגיע הזמן להסדיר את התחום הזה".

בניגוד לרשויות המדינה, הרשות השופטת הפנימה את האבסורד במצב האמור ובאחרונה זיכה בית הדין לתעבורה צעיר שנהג יום אחרי שעישן ונמצאו שרידי חומר פעיל בגופו - ממצא שהוביל לשלילת רישיונו לפני שנה וחצי. הצעיר טען שהוסבר לו בהדרכה שעבר כי ניתן לנהוג שש שעות אחרי שימוש והוא הקפיד על פרק זמן כפול מכך.

IFB בועז לב, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות על מכירת קנאביס רפואי בבתי המרקחת. מערכת וואלה!
הגישה בישראל היא אפס סובלנות". גידולי קנאביס רפואי/מערכת וואלה!

בעולם נעות הגישות בין זו הקיימת בישראל, כלומר "אפס סובלנות", לקביעת רף של הימצאות חומר בדם, בדומה למתקיים בתחום האלכוהול. ב-2011 הוקמה ועדת היגוי בינמשרדית לתיאום ולגיבוש המלצות בנושא. במסמך שכתב ד"ר שלמה אלמוג, חוקר בכיר במכון לטוקסיקולוגיה ופרמקולוגיה בבית החולים שיבא בתל השומר, המליץ על קביעת הגדרה ל"סף שכרות" למשתמשי קנאביס בעלי רישיון, שלפיו הסף יהיה עד חמש ננוגרם THC (החומר הפעיל בקנאביס) למיליליטר דם מלא. בנוסף לכך המליץ על קביעת זמן הימנעות מנהיגה אחרי צריכת הקנאביס: שלוש שעות לצורכים 40-20 גרם בחודש.

באוקטובר טען משרד הבריאות כי המלצות הוועדה עוברות הערכה מחודשת על ידי צוות מקצועי. אך שינוי התקנות יתאפשר רק אחרי הוצאת הקנאביס מרשימת הסמים המסוכנים - סמכות הנתונה בידי שר הבריאות.

עמותת קנאבוס רפואי: "פגיעה חמורה בחופש התנועה"

בעמותת הקנאבוס הרפואי בישראל נתקלו בעשרות מקרים של מטופלים שחוו בעיות עם רישיון הנהיגה בעקבות הטיפול. להערכתם, מדובר במאות אנשים. "לצערנו, האיסור לנהוג הוא רק אחד מהפגיעות הרבות בזכויותיהם הבסיסיות של מטופלים בקנאביס רפואי, אם כי בהחלט מהחמורה שבהן", אומרת דנה בר-און, דוברת הארגון.

לדבריה, המטופלים נאלצים לבחור בין ערך קבלת התקופה לחיי שגרה. "פגיעה כה חמורה בחופש התנועה של אזרח על לא עוול בכפו, ורק משום התרופה אותה נוטל, אינה מתקבלת על הדעת, ואין לה אך ורע בשום טיפול רפואי קיים אחר. לעמותה מגיעות פניות ממטופלים מוגבלים בתנועתם, חלקם קטועי איברים, כולם תלויים בכלי רכבם לקיום חיי חברה, עבודה ולימודים - וכולם מפחדים למצוא את עצמם נאלצים לבחור בין חיים בלי תרופה ובין חיים עם תרופה רק בין דלת אמות ביתם. כל זאת, כשהבעיה קיבלה מענה בחוק במדינות אחרות שהסדירו טיפול בקנאביס רפואי, וכשבמקביל מאות אלפי אזרחים במדינת ישראל מורשים לעלות על ההגה ללא כל פיקוח לאחר שצרכו נרקוטיקה כבדה. עמותת הקנאבוס הרפואי בישראל קוראת לשינוי מידי של המצב, ותפעל בנושא בשיתוף השדולה למען הקנאביס הרפואי בראשות ח"כ שרן השכל וכל הגורמים המעורבים, כדי להביא לשינוי הנדרש בהקדם".

משרד הבריאות: "למרב"ד אין שיקול דעת"

ממשרד הבריאות נמסר: "כיום, החוק בישראל מייצג גישה של אפס סובלנות (zero tolerance) ומשמעותה היא שנאסר, לפי פקודת הסמים המסוכנים, על כל נוטל קנאביס רפואי, לעשות שימוש בכל מכונה מסוכנת ובכלל זה לנהוג כל עוד ניתן למצוא שרידי קנאביס בנוזלי גופו (פריט מידע המופיע בטופס האישור לטיפול בקנאביס רפואי המונפק ע"י היק"ר). כידוע, ניתן למצוא שרידי קנאביס ימים ואפילו שבועות לאחר נטילת הקנאביס האחרונה.

"ברור כי המרב"ד אינו יכול לאשר פעילות האסורה ע"י החוק (פקודת תעבורה). לכן, מכל בחינה מעשית, אין לו שיקול דעת בנוגע לנהיגתם של המשתמשים בקנאביס רפואי. בהתייעצות עם אנשי מקצוע הוחלט כי בדיקת כושר נהיגתם של המטופלים בקנאביס רפואי תעשה בהתעלם מן הטיפול בקנאביס, כך שההחלטה תינתן ללא קשר לטיפול בקנאביס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully