וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תכנית הקנאביס: משרד הבריאות פותח את השוק למגדלים ומפיצים

על פי התכנית, שתוצג תחילה להערות הציבור, כל אדם שיהיה מעוניין לעסוק באחד מתחומי הגידול וההפצה של הקנאביס הרפואי ויעמוד בקריטריונים הנדרשים, יוכל לקבל רישיון. גורם בענף: "בשורה חיובית"

כתבתה של דנה ויילר-פולק, עורך: אביב אברמוביץ', עריכת וידאו: גדי וינסטוק, מתן חדד; צילום: יותם רונן, מאצ'י הוף, עינת ברוקר, ערוץ הכנסת

(מהפכה במחלוקת: תכנית משרד הבריאות לקנאביס רפואי עלולה לסכן חולים רבים)

משרד הבריאות יפרסם היום (שלישי) טיוטת מתווה של תכנית להסדרת תחום הקנאביס הרפואי, להערות ציבור. על פי הטיוטה, לא יוגבל מספר מגדלי הקנאביס הרפואי וכל אדם שיהיה מעוניין לגדלו לצרכים רפואיים ויעמוד בקריטריונים שונים, כמו איכות ואבטחה, יוכל לקבל רישיון.

מטרת המתווה הינה "לאפשר למטופלים מקור אספקה ראוי של קנאביס לשימוש למטרות רפואיות, תוך שמירה על בריאות, שלום וביטחון הציבור ומניעת זליגתו של הסם ושימוש בו שלא לצרכים רפואיים". לאחר קבלת הערות הציבור וגיבוש המתווה הסופי, תוגש ההצעה לאישור הממשלה. ההצעה שתאושר תכנס לתוקף באופן מידי עבור שחקנים חדשים בשוק, ואילו אלה הקיימים יקבלו חצי שנה לביצוע ההתאמות הנדרשות למתווה.

ניסוח המתווה נעשה גם בעקבות עתירה שהוגשה לבג"ץ על ידי המגדלים, לאחר שחברת "שראל" נבחרה ללא מכרז להיות החברה הבלעדית האחראית על פעילות הענף הכוללת שיווק, אריזה, ערבוב זנים והכנת מוצרים. בשבוע הבא צפוי להתקיים דיון בעתירה.

לקריאה נוספת:
חרף מדיניות משרד הבריאות: הקופות מונעות מרשמים לקנאביס רפואי
אל תגעו לנו בקנאביס: הסדר החדש שמעורר סערה בקרב מטופלים
מהפכת הקנאביס הרפואי: מי יוכל לקנות, היכן ובאיזה מחיר?

נמשך הויכוח סביב מתן רישיונות לקנאביס רפואי - דיון באולפן וואלה!. מערכת וואלה!
מספר מגדלי הקנאביס הרפואי לא יוגבל/מערכת וואלה!

על פי המתווה, לא יוגבל מספר העוסקים בתחום הקנאביס וכל מי שעומד בדרישות יכול להגיש בקשה לקבלת רישיון. עם זאת, המתווה מסייג וקובע כי ככל שימצא שמספר בעלי הרישיונות מסכן את ביטחון הציבור או אינו מאפשר פעילות כלכלית בת קיימא בשל ריבוי פועלים בתחום, תישקל האפשרות של קביעת מכסות גידול או הגבלות אחרות על מספר העוסקים בתחום.

כיום פועלות בשוק הקנאביס הרפואי תשע חברות, המגדלות ומפיצות את תוצרתן למטופלים. פתיחת השוק למספר בלתי מוגבל של מתחרים על 23 אלף בעלי היתר לצריכת קנאביס צפוי לפגוע בחברות הפועלות בתחום מפתיחתו ב-2008.

עוד נקבע במתווה כי לא יוגבל מספר חוות הגידול, כשיתאפשר לגדל את הצמח בבתי צמיחה מתאימים אך ורק בחווה שתקבל רישיון תקף על פי פקודת הסמים ולא יינתנו רישיונות לגידול לצריכה עצמית. כמו כן, המשרד יחייב את החוות לפעול בהתאם לאמות מידה חקלאיות, על פי תקנים בינלאומיים.

הממשלה תמשיך לתת עדיפות לחלופת היבוא

המעוניינים לייצר מוצרים המבוססים על הצמח ולשווקם בבתי מסחר יוכלו לעשות זאת רק במפעלים ובתי מסחר ייעודיים, מפעלים ובתי מסחר שיחזיקו רישיון תקף על פי פקודת הסמים המסוכנים. גם כאן לא יגביל המשרד את מספר המפעלים ובתי המסחר וחלקי הצמח יעובדו למוצרים בתוך המפעל, בדומה למפעלי תרופות.

בסעיף הנוגע לחוליות השונות - חוות גידול, מפעלי ייצור, בתי מסחר ובתי מרקחת – קובע המתווה כי תהיה הפרדה תאגידית, כפי שקיימת בין חוליות ייצור וניפוק בשוק התרופות והתכשירים. כתנאי לקבלת הרישיון, יהיה על המבקש להציג הסכם תקף עם החוליה הבאה בשרשרת הגידול.

מריחואנה רפואית. ShutterStock
הפרדה תאגידית בין חוליות הגידול, ההפצה והשיווק. קנאביס רפואי/ShutterStock

בתחום הכשרת הרופאים קובע המתווה כי יתקיימו הכשרות למספר גדול יותר של רופאים על מנת שיוכלו לאשר שימוש בקנאביס רפואי. לצורך כך משרד הבריאות יקיים הדרכות לרופאים ויסמיכם בהתאם. כמו כן, נקבע כי יקום מערך פיקוח מתאים על הרופאים האמורים לאחר הסמכתם במטרה לוודא נאותות הפרקטיקה הרפואית המתחייבת על ידם.

בכל הנוגע ליבוא והייצור קובע המתווה כי הממשלה תמשיך לתת עדיפות לחלופת היבוא והמשרד ימשיך בחיפוש אחר מקורות לייבוא מוצרי קנאביס או תכשירים רשומים ולעודד ייבוא. באשר לייצוא קובע המתווה כי ההחלטה נתונה בידי הממשלה שתדון בנושא לאחר אישור המתווה ולאחר שיהיו בישראל מוצרי קנאביס העומדים בסטנדרט איכות ובטיחות הולמים.

לדברי גורם ותיק בענף, "חסרים במתווה המוצע פרטים רבים וחשובים כמו כמה רופאים חדשים יוכלו לאשר שימוש בקנאביס או מתי אלו יוספו. מנגד, אין מונופול לאף חברה לניהול הענף וזו בשורה חיובית".

חגי הילמן, יו"ר שולחן מהגדלים אמר בתגובה למתווה: "המצב הנוכחי הוא בלתי נסבל, בעיקר עבור החולים הזקוקים לטיפול. כל שינוי בענף, שיטיב עימם ועם העוסקים בענף הוא מבורך. אנו סמוכים על שר הבריאות שידע לדאוג לבריאות הציבור ולרווחת החולים, גם בענף חשוב זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully