וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרף מדיניות משרד הבריאות: הקופות מונעות מרשמים לקנאביס רפואי

נציגי המשרד התריעו בדיון בכנסת כי בקופות החולים הנחו רופאים שלא להמליץ על מריחואנה רפואית ולחדש מרשמים קיימים. החולים טוענים שההחלטה פוגעת בהם, אך בקופות מתנערים מאחריות בשל הגדרת הקנאביס כחומר מסוכן

כתבתה של דנה ויילר-פולק, עורך: אביב אברמוביץ', עריכת וידאו: גדי וינסטוק, מתן חדד; צילום: יותם רונן, מאצ'י הוף, עינת ברוקר, ערוץ הכנסת

(מהפכה במחלוקת: תכנית משרד הבריאות לקנאביס רפואי עלולה לסכן חולים רבים)

מנכ"לי קופות החולים הוציאו הנחיה גורפת לרופאים העובדים בהן שאוסרת עליהם להמליץ על שימוש בקנאביס לחולים ולחדש רישיונות קיימים למריחואנה רפואית – כך חשף היום (שני) ד"ר מיקי דור, מנהלה המקצועי של היחידה לקנאביס רפואי (יק"ר) במשרד הבריאות. דור הסביר במהלך דיון שנערך בוועדה למלחמה בנגע הסמים והאלכוהול בכנסת כי ההנחיה תקפה למרפאות כאב ובחלק מהמקרים גם במרפאות אונקולוגיות ובבתי חולים של הקופות. ההנחיה מנוגדת למדיניות משרד הבריאות, שעל פיה מריחואנה רפואית היא אופציה טיפולית שיש להציע לחולים.

"קיבלתי את ההנחיה הזאת כרופא משפחה, והוצאנו מכתב לראשי קופות החולים שדורש מהם לבטל את ההוראה", אמר דור. גם בכנס רופאי כאב שנערך בשבוע שעבר עלה הנושא, אז סיפר פרופ' פסח שוורצמן, מנהל מרפאת הכאב בקופת חולים כללית, כי בקופה יצאה הנחיה לרופאים לחדול מרישום המלצות לקנאביס רפואי.

כיום, קיימים בישראל 23 אלף איש שלהם רישיון לשימוש בקנאביס רפואי שניתן להם ממשרד הבריאות. הרישיונות ניתנים על ידי היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות, או על ידי אחד מ-30 רופאים שהוסמכו לכך במשרד. כל אדם המבקש לקבל רישיון צריך לעמוד ברשימת התנאים שקבע משרד הבריאות ולהעביר המלצה מהרופא המטפל שלו.

לקריאה נוספת:
הכרזה היסטורית: קנאביס רפואי יימכר בבתי מרקחת
תכנית חדשה תכשיר עוד רופאים לתת קנאביס רפואי
מהפכת הקנאביס הרפואי: מי יוכל לקנות, היכן ובאיזה מחיר?

קופת חולים מאוחדת, סניף כפר סבא. אורי לנץ
הכנסת דורשת מקופות החולים להסיר את ההנחיה. מרפאת מאוחדת/אורי לנץ

יו"ר הוועדה, ח"כ תמר זנדברג (מרצ), אמרה כי היא "מזועזעת" מהמצב הנוכחי, שכן כשעלה הנושא בוועדה לפני כמה חודשים, הכחישו הקופות על קיומה של הנחיה מסוג זה. "הוועדה רואה בחומרה רבה את העובדה שנמסר לה מידע לא אמיתי בדיון שנערך בנושא זה לפני מספר חודשים, כאשר כל נציגי הקופות התנערו מהטענה כי קיימת הנחיה לא לטפל בקנאביס והכחישו זאת. כעת אנו שומעים זאת באופן רשמי ממשרד הבריאות", אמרה.

בדיון ביקשה זנדברג לדעת אילו סנקציות יכול משרד הבריאות, המשמש כרגולטור של קופות החולים, להפעיל עליהן. נציגי המשרד השיבו כי התשובה לכך אינה ברורה, שכן מדובר בחומר שלא מוגדר כתרופה. "בקופות מבקשים שנשנה את ההגדרה של הקנאביס כך שלא יוגדר חומר מסוכן, הם יכולים לסרב לתת מה שלא נמצא בסל", אמרו.

החולים מכירים את ההנחיה כבר חודשים

גורמים העוסקים בנושא לא הופתעו מהדברים. בעמותות החולים מכירים זה כמה חודשים את הנושא. "הטענה שעלתה בזמנו בקופת חולים כללית היה כי מדובר בסם חברתי", אמרו קרנית ידיד ומתן וענונו מהאגודה לטיפול בקנאביס רפואי. "אז התחייבה הקופה כי ההנחיה תבוטל, אך היום אנחנו מגלים שהזמן חלף ודבר לא נעשה. אנו דורשים ממשרד הבריאות לבדוק באופן מיידי את הנהלים התמוהים של קופות החולים, הפוגעים בעשרות אלפי חולים הזקוקים לטיפול ומנועים מלקבלו. הן עוברות על חוק זכויות החולה, מה שמחזיר חולים רבים לצרוך תרופות שמהן נגמלו - תרופות ממכרות ומסוכנות הגורמות ללא מעט תופעות לוואי. מחקרים הוכיחו כי טיפול בקנאביס רפואי מוביל לירידה של עד כ-70% בצריכת משככי כאבים, וכל זאת נמנע מחולים ופוגם משמעותית בתפקודם ובאיכות חייהם".

גם ד"ר איליה רזניק, פסיכיאטר וחבר הוועד המנהל של איגוד הקנאביס הרפואי הבינלאומי, מכיר את הנושא עוד משנת 2010, אז גם ניסו הקופות להיאבק בנושא. "גם אז הורו מנכ"לי הקופות לרופאים שלא לתת המלצות לקנאביס ולא לשתף פעולה עם התכנית, היות שמדובר בסם ואם יקרה משהו למטופל הקופה לא תוכל להתמודד משפטית עם הנושא", הסביר. הוא הוסיף כי שיקולי עלות-תועלת גם הם מנחים את הרופאים: "ההתעסקות עם רישום המלצה לקנאביס על פי הנחיות היק"ר אורכת זמן רב כך, שלרופאים עצמם אין את הזמן הזה ביום עבודה שבו הם צריכים להספיק לראות מטופלים מקצה לקצה".

מריחואנה רפואית. ShutterStock
"הקופות משלמות מס שפתיים"/ShutterStock

רזניק הדגיש כי המצב הנוכחי לא יכול להימשך. "הגיעו מים עד נפש, לא ייתכן שהקופות משלמות מס שפתיים, טוענות שיבטלו הנחיה, לא עושות דבר ומשרד הבריאות לא מצליח להשליט רגולציה", אמר. "מדובר בטיפול המסייע לחלק גדול מהאוכלוסייה. יש לשנות את התקליט ולתת לרופא את שיקול הדעת בבחירת אופן הטיפול".

"משרד הבריאות זורק אחריות על מי שמסביבו"

מנגד, טען גורם באחת מקופות החולים כי הבעיה אינה בקופות החולים, כי אם במשרד הבריאות – שמצדו לא קובע נהלים מסודרים ומצפה מהקופות לפעול בתחום ללא הנחיות. "האופן שבו התחום הזה מנוהל הוא שערורייה", אמר הגורם, והוסיף: "המשרד לא מאשר בקשות, עובד לאט אמוד ומבולגן ובסוף החולים הם הנפגעים. אבל מדובר במשרד ממשלתי, אז במקום לקחת אחריות - הוא זורק את אותה על מי שמסביב וזו בושה".

הגורם המשיך והסביר על המציאות שבה נתקל רופא שנותן המלצות לקנאביס רפואי, זאת על מנת להצדיק את התנהלות הקופות בנושא. "ברגע שרופא נותן המלצה כזו, תוך זמן קצר מתמלאת מרפאתו בחולים קשים, וכל תמהיל מרפאתו משתנה", הבהיר. "הוא יטפל כעת ב-80% חולים קשים שבפועל אינו יכול לרפא אותם אלא רק להקל על תסמינים. רופא כזה הופך בין רגע לפקיד המלצות לקנאביס - ולא עוסק ברפואה".

לדברי הגורם, " להטיל על רופא במרפאה מתן המלצות לקנאביס רפואי זה לא הגיוני. בנוסף, רופאים רבים לא באמת מבינים מה זה אומר 'קנאביס רפואי', כשממד האי-ודאות רב והם יודעים שמדובר בהליך מסובך, אז מעדיפים שלא להתעסק עם הנושא. על משרד הבריאות להקים מרפאות ייעודיות וכך הוא לא יוכל להאשים את כל מי שמסביב".

אנשים מתחסנים לשפעת בסניף קופת חולים לאומית בתל אביב. אבי כהן
לטענת רופאים, מתן מרשמים הופך אותם לפקידים/אבי כהן

בתום הדיון בכנסת, סיכמה זנדברג בכך שהוועדה מצטרפת לדרישת משרד הבריאות למנכ"לו, לפיה עליו להפעיל את סמכותו ולנקוט צעדים נגד קופות החולים, המסרבות למלא את תפקידן. לדבריה, "הוועדה תעקוב ותשקול כל צעד- פרלמנטרי, משפטי ואחר, כדי להבטיח שקופות החולים ממלאות את חובתן כלפי החולים שלהן".

בקופות החולים מכבי ומאוחדת טוענים כי לא קיימת הנחיה מסוג זה לרופאים, ואילו בקופת חולים כללית סירבו להתייחס לטענות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully