וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגדלי הקנאביס הרפואי נגד תכנית משרד הבריאות: "תפגע בחולים"

המתווה להסדרת שוק המריחואנה עורר ביקורת בקרב גורמים בענף הגידול הטוענים שהקטנת היצע הזנים תותיר חולים ללא מענה, וכי התכנית כולה תביא להתייקרות על גב הצרכנים. ח"כ השכל לאולפן וואלה! NEWS: "נוודא שהרפורמה תיטיב עם החולים"

עריכה: ניר חן

(ח"כ שרן השכל (הליכוד), יו"ר שדולת הקנאביס רפואי, באולפן וואלה! NEWS)

ביקורת רבה נשמעה היום (שלישי) על תכנית משרד הבריאות להסדרת שוק הקנאביס הרפואי בישראל, שטיוטה שלה פורסמה אתמול. גורמים בענף גידול המריחואנה הרפואית עיינו בתכנית כשמסקנה אחת משותפת לכולם - הפגיעה העיקרית תהיה בחולים. בטיוטת המתווה נקבע כי השוק, שהיה מוגבל עד כה, ייפתח לכל המעוניין להשתלב בו, זאת בכפוף לעמידה בדרישות האיכות והאבטחה שייקבע המשרד. סעיף נוסף המעורר מחלוקת הוא הגבלת מספר זני הקנאביס שיוצעו לחולים – דבר שעלול להשפיע על אופן הטיפול ועל רווחת המטופלים.

לפי משרד הבריאות, מטרת המתווה היא "לאפשר למטופלים מקור אספקה ראוי של קנאביס לשימוש למטרות רפואיות, תוך שמירה על בריאות, שלום וביטחון הציבור ומניעת זליגתו של הסם ושימוש בו שלא לצרכים רפואיים". לאחר קבלת הערות הציבור וגיבוש המתווה הסופי, תוגש ההצעה לאישור הממשלה. ההצעה שתאושר תיכנס לתוקף מיידית עבור שחקנים חדשים בשוק, ואילו גורמים שכבר פועלים בו יקבלו חצי שנה לביצוע ההתאמות הנדרשות למתווה.

לקריאה נוספת:
מדוע משרד הבריאות מבקש לצמצם את מספר זני הקנאביס הרפואי?
אל תגעו לנו בקנאביס: הסדר החדש שמעורר סערה בקרב מטופלים
חרף מדיניות משרד הבריאות: הקופות מונעות מרשמים לקנאביס רפואי

קנאביס רפואי ב"תיקון עולם" ספקית הקנאביס הרפואי הראשונה בישראל. מאי 2015. תיקון עולם,
עלות הקמת חממה יכולה להגיע למיליון שקלים. חממת שתילי קנאביס רפואי/תיקון עולם

גורמים בענף הגידול התייחסו למתווה כצעד בכיוון הנכון, אך גם טוענים שמהות התכנית בעייתית. "נכון "נכון שהתנהלות השוק היום היא לא אידיאלית, אבל הסעיפים בתכנית בעייתיים אחד-אחד", אמר אחד המגדלים הוותיקים בתחום. "היום קיימת שרשרת אספקה קצרה מאוד - מגדלים-אורזים-שולחים למטופלים. בתכנית הם מדברים על יצירת שרשרת של חמש חוליות שונות שכל אחד צריכה להיות ישות עצמאית. כך כל חוליה תרצה להרוויח, ובסוף על גב מי? החולים".

על פי ההצעה, קיים היבט כלכלי נוסף הנוגע למגדלים – והוא הזמן שבו יוכלו לגדל קנאביס לעומת העלויות גבוהות שביצירת התנאים לכך. משרד הבריאות קבע כי יינתן רישיון לכל אדם שירצה להקים חווה ולגדל קנאביס רפואי, כל עוד יעמוד בתנאים לקבל רישיון. כמו כן, במתווה מצוין כי הרישיון יינתן, על פי פקודת הסמים, לתקופה של שלוש שנים. זאת, בעוד שלדברי אחד המגדלים, "עלות הקמת חווה יכולה הגיע למיליון שקל".

נושא נוסף שעורר את ביקורת המגדלים הוא הסדרת מספר הזנים שיוצעו למטופלים. כיום, רשאית כל אחת מתשע החברות הפעילות בענף להציע כמה זני מריחואנה רפואית שיחפצו, אך במשרד הבריאות מבקשים להפעיל רגולציה בתחום ולהגביל את ההיצע לתשעה זנים בלבד. "זה צעד שעליו אנו מנהלים דין ודברים עם המשרד ואיש לא מקשיב", אמר גורם נוסף בענף גידול הקנאביס, והוסיף: "אנשים עברו תהליך של ניסוי וטעייה עד שמצאו את הזן שמתאים להם בדיוק, ועכשיו רוצים להעביר אותם את ההליך שוב, כשייתכן שיש מטופלים שלא ימצאו עצמם".

קנאביס רפואי ב"תיקון עולם" ספקית הקנאביס הרפואי הראשונה בישראל. מאי 2015. תיקון עולם,
"לא ייתכן שיקבלו החלטות ללא ניסויים קליניים רק כדי להקל על הרגולציה"/תיקון עולם

ד"ר איליה רזניק, רופא מומחה בפסיכיאטריה, חבר ועד הנהלה איגוד קנאביס בינלאומי ורכז הפורום הישראלי לחקר וטיפול בקנאביס רפואי, פנה בעבר למשרד הבריאות בבקשה להימנע מצמצום מספר הזנים המוצעים. לדבריו, "היום מטופל יודע בדיוק מה הוא לוקח ומה יהיו ההשפעות, ומשרד הבריאות מבקש למחוק את הכל". הוא הדגיש כי הדבר עלול להוביל לאסון, שכן המשרד מבק לשנות מצב רפואי קיים. "השאלה היא לא 'האם' אלא רק 'מתי'. לא ייתכן שיקבלו החלטות מעין אלו ללא ניסויים קליניים, ללא ביסוס, רק על מנת להקל על הרגולציה שלהם. ביקשנו לקבל מידע על ההליך ולהתייעץ, ואיש לא נענה".

בקרב ציבור המטופלים ניכרות תחושות מעורבות בנוגע למתווה המוצע. "אנחנו מברכים את משרד הבריאות על פרסום המתווה, שכולל התייחסות רחבה ונוגע במגוון בעיות הקיימות היום", אמרה קרנית ידיד מהאגודה לטיפול בקנאביס רפואי. לדבריה, לשם שינוי מוצגת תכנית מסודרת, כשבעבר נשמעו הצהרות אך ללא פעילות בשטח. "אנו נשב עם ד"ר נילי קרקו אייל, יו"ר מרכז מזור למען זכויות החולה בישראל, נתייעץ עם גורמים נוספים בענף, נבחן את סעיפי התכנית, נבין אותם לעומק ואז נוכל להביע עמדתנו המושכלת למשרד הבריאות". עם זאת, ידיד הוסיפה: "עד שמשרד הבריאות לא יטפל בעברות עקביות על חוק זכויות החולה, שהולכות ונערמות, וימשיך למנוע טיפול באמצעות קנאביס מחולים ולהערים קשיים - שום רפורמה לא תהיה באמת בשורה גדולה לחולים".

קנאביס רפואי ב"תיקון עולם" ספקית הקנאביס הרפואי הראשונה בישראל. מאי 2015. תיקון עולם,
"עד שמשרד הבריאות לא יפסיק להערים קשיים - לא תהיה באמת בשורה לחולים"/תיקון עולם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully