וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זאב בודד" שנוטה להתפרצויות זעם: הצצה למוחו של המחבל

5.1.2016 / 0:34

המשטרה ושב"כ מנהלים קרב מוחות עם נשאת מלחם ומפעילים מאמצים מבצעיים ומודיעיניים לאיתורו. ממחקר פסיכולוגי עולה פרופיל של אדם החריג בנוף ילדותו, שהתקרב אל הדת ונוטה להשתכר ולצרוך סמים לעתים קרובות

צילום: יותם רונן, עריכה: גדי וינסטוק

אחרי שלושה ימים של חיפושים אחרי המחבל שביצע את הפיגוע בלב תל אביב, השאלה המתבקשת היא כיצד אף שוטר או מאבטח לא הצליח לירות בו במנוסתו. יתרה מכך: כיצד המשטרה והשב"כ לא הצליחו לסכל את הפיגוע מבעוד מועד?

ואולם מערכת הביטחון עוסקת עתה בשאלות קריטיות יותר: היכן נמצא נשאת מלחם ומה הצעד הבא שלו. על אף שייתכן כי מדובר בפיגוע של "זאב בודד", כלומר היכולת לסכל מחבל יחיד היא נמוכה יותר, הרי שהפיגוע נעשה על ידי ערבי ישראלי – בן מגזר שנמצא תחת עיניהם הפקוחות של השב"כ והמשטרה. בשלב זה הפעילות של מערכת הביטחון מתמקדת בשני מישורים עיקריים: התחום המבצעי, שכולל מעבר בין "איתורים" שונים – מקומות שבהם המחבל יכול להסתתר – ונמצא באחריות המשטרה; והתחום המודיעיני, שנמצא בידי שב"כ וכולל כמה כיוונים: חקירה של המעטפת הקרובה למחבל, איסוף מידע נרחב, ניתוחו – ויישומו בשטח.

מחבל נמלט אחרי פיגוע בלב תל אביב || סיקור מיוחד:
זיהה מחסום משטרתי ורצח את נהג המונית: כך נמלט המחבל מזירת הפיגוע
ישראל פנתה לרשות הפלסטינית: סייעו באיתור המחבל מתל אביב
ברמת אביב ג' נזכרו במחבל שעבד במקום: "היה בחור נורמטיבי"
שלושה ימים אחרי הפיגוע - ההורים בתל אביב לא רגועים: "גייסנו מאבטח לגן"

חיפושים ברמת אביב אחרי נשאת מלחם. ראובן קסטרו
לוחמי עוקץ בחיפושים בתל אביב, היום/ראובן קסטרו

נוסף לכל אלו, נערך מחקר פסיכולוגי לבניית הפרופיל של המחבל: בחור בן 30, רווק וחריג בנוף שבו גדל. למלחם יש עבר של בעיות אלימות, הוא נוטה להתפרצויות זעם ואף נוטה להשתכר ולצרוך סמים לעתים קרובות. לפי עדויות שונות, במרוצת השנים מלחם הקצין בדעותיו והתקרב אל הדת. גם משפחתו הקרובה יכולה להעיד עליו: אביו אמנם נורמטיבי ונראה שמחזיק בדעות מתונות, אולם אחיו הפך לדתי אף הוא. זאת ועוד, העובדה שעבד תחילה כירקן ולאחר מכן כשיפוצניק לא מעידה בהכרח על התערות בחברה, אלא על אפשרות לניכור, תסכול וייאוש ממצבו החברתי והכלכלי. לא מן הנמנע שאלה האיצו את תכניתו להוציא לפועל פיגוע.

צוות חוקרים רחב במיוחד המשותף לשב"כ ולמשטרה עובד מסביב לשעון כדי לנתח כל בדל מידע שיכול לסייע באיתורו. על הפרק ניתן להעלות כיווני בריחה שונים. סבירות נמוכה שברח ליהודה ושומרון, שכן לא כל גורם בגדה ירצה לתת מחסה לתפוח אדמה לוהט שכזה. גם הסיכוי שהוא מסתתר בקרב גורמים במגזר הערבי נמוך: הלחץ שמופעל על האזורים המיועדים ימנע מכל אדם שפוי לסייע למלחם לחמוק מזרועות מערכת הביטחון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
זירת פיגוע הירי ברחוב דיזנגוף תל אביב, 4 בינואר 2016. ראובן קסטרו
זירת הפיגוע בבר ה"סימטא" בדיזנגוף, היום/ראובן קסטרו

לכן, ניתן להניח כי המחבל מסתתר בתל אביב רבתי – מקום המוכר לו היטב. מומחי ביטחון מעריכים כי באזור זה הוא מרגיש מאוד בטוח, ויעידו על כך העובדות שטרם נחשף או השאיר עקבות משמעותיות. הזמן שחלף מוכיח כי אופיו משרת את הרצון להישאר במקום אחד ולא להימלט על נפשו. המצוד, כמו גם המלחמה הפסיכולוגית, בעיצומו.

(עדכון ראשון: 21:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully