וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההודאה בשב"כ והעדויות הבעייתיות: החורים בכתבי האישום בפרשת דומא

איש הביטחון שסיפר שראה כמה חשודים, ההודאה שניתנה בשב"כ אך הוכחשה במשטרה ושיטות החקירה של שב"כ. כתבי האישום שהוגשו נגד עמירם בן אוליאל והנער בן ה-16 בגין תכנון וביצוע הצתת בית משפחת דוואבשה על יושביו צפוי להיתקל בלא מעט קשיים בדרך להרשעה

ריאיון באולפן עם שרה רוזנפלד, אמא של מלאכי רוזנפלד שנרצח בפיגוע, דצמבר 2015/עריכה: ניר חן

(ריאיון לאולפן וואלה! NEWS עם אמו של מלאכי רוזנפלד: "פחדתי שיגידו שזה בגללו")

הפרקליטות הגישה אתמול (ראשון) כתבי אישום לבית משפט המחוזי מרכז נגד עמירם בן אוליאל וקטין נוסף בן 16 בגין רצח משפחת דוואבשה. ואולם, למרות הנחרצות של השב"כ בנוגע לכתבי האישום, עדיין יש לא מעט קשיים שעמם יצטרכו להתמודד עד להרשעת הנאשמים בפיגוע ההצתה בכפר דומא.

אחרי חקירת חשודים רבים בפרשה התמקדה המשטרה בבן אוליאל, הצעיר שנגדו הוגש כתב האישום המרכזי. עדויות של איש ביטחון אזרחי בליל הפיגוע, שהצביע על כמה חשודים שיוצאים מהכפר, כמו גם הודאת החשוד, שניתנה רק בחקירות השב"כ ולאחר מכן הוכחשה במשטרה – הם רק חלק מהקשיים שעליהם תצטרך להתגבר הפרקליטות במהלך המשפט.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
מלב הציונות הדתית לקיצוניות של נוער הגבעות: זה הנאשם בפיגוע בדומא
תיעוד: בן אוליאל משחזר בדומא את הצתת בית משפחת דוואבשה
אשתו של הנאשם המרכזי בפיגוע בדומא: "ההודאה שלו לא שווה כלום"

גלי גינת על עמירם בן אוליאל. מערכת וואלה!
הודאה בעייתית. עמירם בן אוליאל/מערכת וואלה!

האתגר המהותי ביותר שעמו יצטרכו להתמודד בפרקליטות הוא שאלת קבילות הודאתם של בן אוליאל ושל הקטין. למרות טענות השב"כ כי כל החקירות בוצעו על פי דין ובפיקוח הפרקליטות והיועץ המשפטי לממשלה, קו ההגנה של הנאשמים יתמקד בנקודה זו ויטען כי החקירות היו שלא כחוק, כך לדברי עורכי דינם של השניים.

עו"ד חי הבר, שמייצג מטעם "חוננו" את הקטין, שהואשם בקשירת קשר לביצוע רצח, אמר כי "המשפט ינוע בשני צירים - קבילות ההודאות ואם הייתה עבירה בכלל מצדו של הקטין. ההודאות הוצאו בלחץ ובאמצעים פסולים". לדבריו, "הודאה צריכה להינתן בחופשיות ומרצון. אנחנו כמובן נטען שההודאה הזו הוצאה בעינויים, אז ספק אם ההודאות האלה קבילות. יש בעיה עם ההודאות ואני מתקשה לראות את בית המשפט מקבל את זה".

"הדבר השני זה אם אכן הייתה עבירה", ממשיך עו"ד הבר. "לפי כתב האישום, השניים תצפתו על דומא ועל מג'דל, כפר סמוך, אבל לא הייתה החלטה למשהו קונקרטי כמו הצתה או משהו אחר. גם אנחנו יכולים לשבת ולהגיד 'בוא נעשה שוד', ואז אני נרדמתי ואתה החלטת לא לעשות שוד אלא לנקב צמיגים. זה אומר שאני קשרתי איתך קשר לנקב צמיגים?".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"ההודאות הוצאו בלחץ ובאמצעים פסולים". הקטין הנאשם בפרשה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בא כוחו של בן אוליאל, עו"ד איתמר בן גביר, מדגיש כי ההודאה נגבתה ממרשו בעינויים וכי לאחר שהודה בשב"כ הכחיש זאת בחקירת המשטרה. "חקירה במשטרה היא תחת אזהרה ואילו בשב"כ לא. בנוסף לכך, חקירה במשטרה מתועדת ומשוכתבת ובשב"כ לא. זה מאוד בעייתי מבחינה משפטית, ואנו נציף אותה".

בן גביר הוסיף כי הוא דורש שקיפות בכל הקשור לחקירות. "השב"כ רוצה להסתיר את שיטות החקירה שלו, אבל אנחנו, למרות בקשתו לקיים את הדיון בדלתיים סגורות, הגשנו בקשה דחופה לבית המשפט לתפוס את כל הכלים שבהם השתמשו במהלך החקירה ונדרוש להביאם בפני בית המשפט. מבחינתנו המשפט העיקרי הוא לא מי ביצע את הפיגוע בדומא, אלא שיטות החקירה של שירות הביטחון".

כמה מעורבים בפיגוע?

נקודה בעייתית נוספת היא שעולה כשאלה נטולת מענה היא מספר המבצעים את הפיגוע. "יש פה כתב אישום עם חורים", טוען עו"ד בן גביר. "כל החקירה התנהלה נגד כמה חשודים ופתאום מוציאים כתב אישום רק נגד אחד. במשך חודש שלם הם פמפמו לכולם, במיוחד לאחר שעמירם הודה, חקרו אותו ואמרו לו שלא יכול להיות שהוא ביצע את זה לבד. לא ייתכן שאדם אחד עשה כל כך הרבה דברים בלי שום עזרה. בנוסף לכך, עשו לו פוליגרף ואמרו לו שהוא משקר ופתאום עכשיו הם מקבלים את הגרסה שלו? זה כשל ברור".

בשיחה עם וואלה! NEWS בבוקר הפיגוע תיאר אחד מקרובי משפחתם של דוואבשה, שגר בסמוך אליהם, כי כשהוא יצא לכיוון בית המשפחה הוא ראה מעל גופם של זוג ההורים שני מתנחלים. הוא נכנס לקרוא לעזרה, וכשיצא שוב הם נעלמו מהמקום. גם גורם בשב"כ ציין כי ייתכן שיש לאחד מהשניים חלק יותר נכבד בביצוע הפיגוע.

בית משפחת דוואבשה לאחר פיגוע ההצתה בכפר דומא, 8 באוגוסט 2015. יותם רונן
לפי יומן המבצעים, יותר מאדם אחד ביצע את הפיגוע. בית משפחת דוואבשה השרוף/יותם רונן

מסמך נוסף שהיה בין חומרי החקירה ועשוי לשמש את ההגנה בטיעוניהם, הוא יומן המבצעים של חטיבת בנימין מליל הפיגוע. כפי שנכתב ביומן בשעה 04:03: "המתיישבים הולכים מהצד הצפוני של דומא ליישוב עדי עד". גורם אחר דווח לחטיבה בשעה 05:00: "ישנם חמישה מתיישבים שירדו מכלי רכב משכונת גבעת הרואה והחלו בהליכה רגלית לכיוון סינג'ל, יש סיכוי שהם מעורבים באירוע. המשטרה והפלוגה עודכנו".

מיומן המבצעים לא יודעים בבירור כמה יצאו מהכפר, אך לפי התנועה עולה החשד כי יותר מאדם אחד ביצע את הפיגוע. בשל כך, חשדו בשירות הביטחון בכמה עצורים כי הם נטלו חלק בפיגוע המדובר.

על פי גורם בשב"כ, הסברה שכמה אנשים נטלו חלק בפיגוע נבדק אך הוא נשלל. למרות תגובה זו, עדיין עומדת השאלה אם באמת רק אדם אחד ביצע את הפיגוע הקטלני לפני חמישה חודשים. סוגיה זו תגיע לפתחו של בית המשפט, שייאלץ להכריע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully