וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פצצה מתקתקת על אש קטנה: המעורבות הגוברת של ערביי ישראל בטרור

3.1.2016 / 11:55

חלקם מצטרפים לדאעש ונוסעים לסוריה ואחרים מתכננים פיגועים בלב תל אביב ובאילת. על אף שמדובר במספרים מזעריים, כמות הערבים הישראלים שהיו מעורבים בטרור עלתה בשנים האחרונות ולא נראה שיש הרבה מה לעשות כדי לעצור אותם

צילום: מצלמות אבטחה, יותם רונן, ניב אהרונסון, אבי כהן; עריכה: טל רזניק ומתן חדד

פיגוע הירי בתל אביב שבוצע על ידי נשאת מלחם, ערבי ישראלי מהיישוב הצפוני ערה, מעלה שוב את השאלה על אודות מעורבותם הגוברת בטרור של ערביי ישראל בשנים האחרונות. היקף הערבים הישראלים שמצטרפים לארגוני טרור או מבצעים פיגועים נגד ישראלים אמנם נמצא במגמת עלייה, אך הוא קטן מאוד ביחס לאחוז שלהם באוכלוסייה. בפועל, מדובר בתופעה שולית במגזר הערבי. יחד עם זאת, השילוב בין ייאוש ותסכול ממצבה של החברה הפלסטינית לבין אידיאולוגיה קיצונית ושטיפת המוח ברשתות החברתיות, עשוי להתבטא בהוצאתם לפועל של פיגועים רצחניים במיוחד.

רק השבוע הותר לפרסום כי פרקליטות מחוז דרום הגישה לבית המשפט המחוזי בבאר-שבע שני כתבי אישום נגד חליל נימרי ואשרף סלאיימה, תושבי מזרח ירושלים, שעל רקע המצב הביטחוני תכננו להטמין חומר נפץ באחד מבתי המלון באילת ולבצע פיגוע. הפיגוע סוכל מבעוד מועד עקב ערנותם של עובדי המלון.

בחודש נובמבר האחרון הגישה פרקליטות מחוז דרום כתב אישום נגד תושב אום אל פחם בן 24, שביצע לפני כחודש פיגוע דקירה, גם כן בעיר הדרומית. הוא נטל סכין באורך 15 סנטימטרים מביתו, דקר אישה, נמלט ונעצר על ידי שוטרים. בכתב האישום צוין כי הוא התבטא כמה פעמים בגנות יהודים ובגנות מדינת ישראל וביצע פעולות הסתה.

לקריאה נוספת:
משפחת החשוד מהפיגוע בתל אביב המומה: "לא כך חינכנו את ילדינו"
כ-50 מערביי ישראל חברו לדאעש: האם סחף ההצטרפות לארגון יגבר?
מנהיג דאעש בקלטת חדשה: "היהודים התאספו בישראל, נילחם בהם"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מצפון הארץ. החשוד בביצוע הפיגוע בתל אביב/מערכת וואלה!, צילום מסך

מלבד הערבים הישראלים שמזדהים עם המאבק הפלסטיני, ישנו איום נוסף מצד מחבלים שעושים זאת בשם ארגוני ג'יהאד עולמי. מנתוני מערכת הביטחון עולה כי יותר מחמישה ערבים ישראלים הצטרפו לארגון המדינה האיסלאמית ("דעאש") בשנתיים האחרונות וחצו את הגבול לסוריה דרך טורקיה או ירדן כדי להילחם בשורותיו. במקרה חריג אחד, חצה צעיר ערבי מג'לג'וליה את הגבול הסורי באמצעות רחפן ונחת בדרום רמת הגולן הסורית, מאה מטרים מכוחות "גדודי שוהדא אל ירמוך", מורדים המזוהים עם דעאש.

בתחילת חודש דצמבר האחרון ערערה המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה לבית המשפט העליון על קלות עונשו של ערבי ישראלי שהצטרף לדאעש, לחם בסוריה, שב לישראל ונידון לשלוש וחצי שנות מאסר בפועל. בגזר הדין נכתב כי מהראן חאלדי, בן 20, נהג לצפות בקטעי וידאו של דאעש ולשוחח בשבחו של הארגון ופעולותיו, לרבות עריפת הראשים. לאחר שכשלו ניסיונותיו ליצור קשר בפייסבוק עם פעילי הארגון, הוא טס מישראל לאנטליה שבטורקיה, שם יצר קשר עם אזרח סורי פעיל דאעש, ובסיועו הסתנן מטורקיה לסוריה וגויס לשורות הארגון. במפקדה הסורית פגש שלושה אזרחים ישראלים נוספים.

חאלדי לחם בסוריה במשך כמה שבועות עד שנפצע בלחימה, חזר לטורקיה - ומשם לישראל. בערעור שהגישה המדינה הוגשה חוות דעת מומחה בנושא יציאת צעירים מקרב ערביי ישראל לזירות ג'יהאד בחו"ל ועל פוטנציאל הסיכון הגבוה הטמון בכך. מלבד הסכנה שיבצעו פעולות טרור נגד ישראל, הדגיש המומחה כי ישנו חשש לשימוש בידע הישראלי של הלוחמים על ידי גורמי ג'יהאד עולמי וייבוא ארצה של אידיאולוגיות סלפיות קיצוניות המגובות בניסיון צבאי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

מיפיע ועד חורה

כוחות הביטחון לא מתמקדים באזור מסוים שממנו יוצאים המפגעים. גורמים שהזדהו עם דאעש ניתן למצוא ביפיע ונצרת שבצפון, מזרח ירושלים ואפילו ביישוב חורה שבנגב, משם יצא בחודש אוקטובר האחרון מוהנד אלעוקבי לבצע את פיגוע הירי בתחנה המרכזית בבאר שבע שבו נרצח חייל צה"ל.

בסרטון שפרסם לאחרונה דאעש באינטרנט נראה לוחם רעול פנים לבוש מדים ואפוד ואוחז בכלי נשק פונה בעברית לאזרחי ישראל ומאיים שארגון הטרור לא יפסח על חיסול יהודים. "זו הודעה חשובה לכל היהודים – האויב הראשון של המוסלמים", הוא אמר בפתח הסרטון. "המלחמה האמתית עוד לא התחילה. כל מה שהיה לכם קודם נקרא משחק ילדים". הלוחם קשר את מאבקו לסכסוך סביב הר הבית והעצים את התחושה שההצטרפות של ערביי ישראל לארגון מתגברת.

פעיל דאעש בסרטון לישראל 23 אוקטובר 2015. יוטיוב, צילום מסך
"המלחמה האמתית עוד לא התחילה". ערבי ישראלי בשורות דאעש/צילום מסך, יוטיוב

רק לפני כמה חודשים נעצרו ארבעה ערבים ישראלים מיפיע ומפוראדיס לאחר שניסו לבצע פיגועים באזור מגדל והעמקים בשם "המדינה האיסלאמית". בשבוע שעבר פרסם מנהיג דעאש אבו בכר אל-בגדאדי קלטת שמע שבה הוא מודיע על כוונת הארגון לבצע פיגועים נגד ישראל.

כאמור, המספרים הם נמוכים. לפי הערכות, ישנם לא יותר מ-150-100 ערבים ישראלים שנעצרו או נלחמים בשורות דאעש - פחות מאחוז ממספרם בכלל האוכלוסייה, אבל אי אפשר להתעלם מהמוטיבציה שלהם ובטח שלא מהאפשרות שידביקו אזרחים נוספים ברעיונות הקיצוניים. הדרך היחידה למנוע את פעילותם היא רק סיכול פרטני על ידי שב"כ ויתר גופי הביטחון של תשתיות טרור ותפיסת מפגעים בודדים, כי עוד לא הומצאו החומה או הגדר שהצליחו לסכל רעיונות.

הארכת מעצר לתושבי ג?לג?וליה החשודים בניסיון הצטרפות לארגון דעאש, מחוזי לוד, 25 בנובמבר 2015. מגד גוזני
תושבי ג'לג'וליה החשודים בהצטרפות לדאעש, בהארכת מעצר בחודש נובמבר/מגד גוזני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully