וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כ-50 מערביי ישראל חברו לדאעש: האם סחף ההצטרפות לארגון יגבר?

26.10.2015 / 0:30

רק 10 מתוך יותר מ-50 המצטרפים לארגון הרצחני שבו לארץ ונעצרו. הסרטון שפורסם ובו לוחם דאעש מאיים בעברית, יחד עם המראת הצעיר מג'לג'וליה לסוריה, מעלים חששות משמעותיים במערכת הביטחון בנוגע להתבססות הארגון בישראל

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: טל רזניק

(ראיון עם משפחת הצעיר שהצטרף לדאעש)

בשנתיים האחרונות הצטרפו לארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) יותר מ-50 ערבים-ישראלים, אליהם חבר שלשום (שבת) גם תושב ג'לג'וליה בן 23, שהמריא מאתר הרחיפה הסמוך למבוא חמה לעבר מערב מחוז דרעא בסוריה, שבשליטת המורדים. חלקם הגיעו לטורקיה או לירדן ומשם חצו את הגבול לעבר זירות הלחימה של הארגון הרצחני, ורק עשרה מהם חזרו לישראל ונעצרו על ידי המשטרה והשב"כ. על אף שהיקף התופעה קטן ביחס למספר הערבים-ישראלים, התקרית מעלה בפני הצבא שאלות משמעותיות בנוגע למגמת העלייה שלה.

המוקדים העיקריים שמיפה השב"כ, ומהם מצטרפים ערבים-ישראלים לדאעש, הם יפיע, נצרת ומזרח ירושלים, אך כעת יצטרכו לבחון אם ג'לג'וליה הצטרפה לערים המועדות לפורענות. על כל זאת נוסף הסרטון שפורסם ביום שישי האחרון, ובו נראה פעיל דאעש פונה לציבור הישראלי בעברית ומאיים על היהודים סביב הסכסוך בנוגע להר הבית, ומעצים את התחושה שהצטרפות ערביי ישראל לדאעש רק מתגברת.

תגבורות כוחות צה"ל ברמת הגולן בסמוך לגבול סוריה  24 באוקטובר 2015. עדי חשמונאי, מערכת וואלה!
חציית הגבול מעלה שאלות משמעותיות בפיקוד הצפון. חיילי צה"ל בגבול סוריה, שלשום/מערכת וואלה!, עדי חשמונאי

ניתן להעריך שקרובי משפחתו של הצעיר שטס שלשום לסוריה יישאלו אם קדמו לאירוע שיחות שבהן התוודה על כוונותיו, אם נתמך על ידי אנשי דת מקומיים ואם הסתייע באזרחים בטרם הטיסה. זאת, בניסיון להבין מה היה הבסיס להצטרפותו לארגון מישראל ובניסיון לאתר תומכים מקומיים נוספים באידאולוגיה של ארגון הטרור. כדי לחשוף התארגנויות למעבר לשטחי סוריה, או להקמת תאי טרור בישראל, השב"כ נדרש לחקור לעומק כל מקרה כדי לסכל כוונות בעתיד.

החשש הגדול במערכת הביטחון הוא לא רק מאזרחים שחוצים את הגבול וחוזרים על מנת לנסות להקים תאי טרור, אלא מאזרחים ישראלים שכבר כעת מנסים לבנות תשתית צבאית שתפעל להוציא לפועל פיגועים נגד יעדים בישראל. רק לפני כמה חודשים נעצרו ארבעה ערבים ישראלים מיפיע ומפוראדיס, לאחר שניסו לבצע פיגועים באזור מגדל והעמקים בשם "המדינה האיסלאמית".

אתר הרחיפה במבוא חמה ממנו ככל הנראה יצא ערבי ישראלי דרך האוויר לסוריה. ג'יליס
האזור במבוא חמה, שממנו כנראה יצא הצעיר/ג'יליס

הסיפורים השונים של המצטרפים הישראליים לדאעש, יחד עם העובדה שלארגון אין מפקדה שאחראית על גיוס פעילים בישראל, מלמדים כי עקרונות הארגון וההנחיות שלו מגיעות אליהם דרך האינטרנט, ומשם קצרה הדרך לקחת סכין ולבצע פיגוע בארץ. עם זאת, על מנת לעבור את המרחק הגדול לשטחי הלחימה של הארגון בסוריה, נדרשת שטיפת מוח והסתה משמעותית הרבה יותר. כזו שעד כה, כבר יותר מ-50 בני אדם הושפעו ממנה.

(עדכון ראשון: 20:41)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully