וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרמה בעליון: זיכה את אולמרט מאישום השוחד המרכזי; עונשו קוצר לשנה וחצי

29.12.2015 / 11:10

ברוב דעות של ארבעה נגד אחד קיבל העליון באופן חלקי את ערעורו של ראש הממשלה לשעבר, הרשיע אותו בעבירת שוחד אחת וקבע כי עונשו יקוצר משש שנים לשנה וחצי בלבד. הוא יתחיל לשאת בעונשו ב-15 בפברואר. אולמרט לחבריו: "הוסרה אבן גדולה מלבי"

עריכה: טל רזניק

בית המשפט העליון קיבל הבוקר (שלישי) באופן חלקי בדעת רוב של ארבעה נגד אחד את ערעורו של אהוד אולמרט בפרשת הולילנד, וקבע כי יישא עונש מאסר של 18 חודשי מאסר. זאת, במקום שש שנות מאסר, כפי שגזר עליו בית המשפט המחוזי בתל אביב בשנה שעברה. הוא יתחיל לשאת את עונשו ב-15 בפברואר בבית הסוהר מעשיהו.

העליון זיכה את אולמרט מעבירת לקיחת שוחד בגין הכסף שניתן לאחיו יוסי במסגרת הפרשה. עם זאת, נקבע כי אולמרט קיבל שוחד של 60 אלף שקלים. שופט העליון סלים ג'ובראן אמר בפתח דבריו כי "מדובר בפרשה רחבת היקף עם סוגיות משפטיות רבות". השופט ניל הנדל, שהוביל את הפסיקה לזיכוי אולמרט, נימק: "לא ניתן להוכיח בוודאות שאולמרט ידע על העברת הכספים לאחיו".

לאחר הכרעת הדין נראה אולמרט מחויך ומתחבק עם פרקליטו, עורך הדין רועי בלכר. לחבריו אמר: "תיארנו לעצמנו שזה מה שיקרה".

לקריאה נוספת:
לקראת ההכרעה בערעור בהולילנד: אלה האפשרויות שעומדות בפני אולמרט
לקראת ההכרעה בערעור: שב"ס ערוכים לקליטת האסיר אולמרט באגף ה-VIP
משפט הולילנד: המדינה מסכימה להקל בעונשו של לופוליאנסקי

אהוד אולמרט, בית המשפט העליון. 29 בדצמבר 2015. נועם מושקוביץ
הביע סיפוק מההכרעה בערעור. בית המשפט העליון, הבוקר/נועם מושקוביץ
אולמרט: "אמרתי בעבר ואומר זאת גם היום: מעולם לא הוצע לי ומעולם לא קיבלתי שוחד"

ביציאתו מהאולם אמר אולמרט: "אבן גדולה הוסרה מעל לבי כאשר בית המשפט העליון קבע בהחלטתו שאני מזוכה מהאישום המרכזי, שהוא פרשת הולילנד. הוא פסק שאני זכאי בפרשה זו, שהייתה בבחינת ענן שחור מציק ומעיק עליי, ומטבע הדברים על רעייתי, חמשת ילדיי, 11 נכדיי וכל הקרובים אליי, במשך תקופה ארוכה - יום-יום, שעה-שעה".

לדבריו, "בית המשפט הרשיע אותי בפרשה שאיננה נוגעת לפרשת הולילנד. אמרתי בעבר: מעולם לא הוצע לי ומעולם לא קיבלתי שוחד. אני אומר זאת גם היום. אני מכבד את החלטת שופטי בית המשפט העליון. זו הזדמנות, דווקא עכשיו ודווקא ברגע הלא קל הזה, שמעורבים בו גם סיפוק על הזיכוי על העניין העיקרי והמרכזי, שיצר את התהודה לפרשה כולה וגם על ההרשעה בפרשה השנייה. זה הזמן להודות לכל אחת ואחד מהם, לחבק אותם חיבוק אוהב. אני רוצה לנצל את ההזדמנות להודות לפרקליטיי שליוו אותי לכל אורך הדרך".

עוד באותו נושא

ערעור יתר מורשעי הולילנד: לופוליאנסקי קיבל שישה חודשי עבודות שירות

לכתבה המלאה
אהוד אולמרט, בית המשפט העליון. 29 בדצמבר 2015. גיל יוחנן, פול צלמים
"טען כל הדרך לחפותו". אולמרט בבית המשפט העליון, היום/פול צלמים, גיל יוחנן
צוות התביעה: "לא יום פשוט לציבור. ההכרעה - קו פרשת מים במלחמה בשחיתות בישראל"

הוא הוסיף כי קיבל תמיכה לכל אורך משפטו. "אנשים ברחוב חיבקו אותי ואיחלו לי הצלחה, הביעו בי אמון, אמרו שהם מצטערים על כל מה שקרה, מודים לי מעומק הלב על כל מה שהם יודעים ומאמינים - שפעלתי במשך השנים לטובת הציבור ולמען מדינת ישראל".

עו"ד נוית נגב מצוות ההגנה של אולמרט מסרה לאחר החלטת העליון: "אולמרט טען כל הדרך לחפותו, גם בפסק הדין השני שבו בית המשפט לא פסק לטובתנו. בית המשפט הוכיח היום שבית משפט פלילי צריך להכריע לפי ראיות, לפי החומר שנמצא בבית המשפט, ולא לפי רחשי לב הציבור, לא לפי עננה, אלא לפי אמת משפטית. מערכת משפטית ראויה לאמון הציבורי שניתן בה בגלל חוסר הכניעה ללחצים כאלה ואחרים".

אהוד אולמרט בכניסה לבית המשפט העליון. 29 בדצמבר 2015. פול צלמים
"נשקול כל אפשרות שאולמרט לא יילך לבית הסוהר". אולמרט בכניסתו לבית המשפט העליון, הבוקר/פול צלמים

אלי זהר, פרקליטו של אולמרט, סיפר כי מרשו וחברו הטוב סבל מהתנכלות של מערכת המשפט. "נכון להיום, הפרשה של הולילנד נגמרה בזיכוי. מבחינתנו הסיוט של הולילנד הוא חלק דרמטי בפרשה הזו. כמובן שקשה לנו מאוד עם ההרשעה בפרשת הזרע, עם 60 אלף השקלים, קשה לנו גם עם העונש. חשוב לנו מאוד העניין הזה, כי אלמלא זה - לא היה נפתח התיק. הדברים שאמר על אולמרט השופט דוד רוזן היו בלתי נסבלים. הדברים שנאמרו על הכרעת הדין במחוזי ראויים להישמע. גם מה שאמר בית המשפט על העמדה והיחס של הציבור ראויים להישמע: אתם צריכים לצטט אותם גם לעצמכם וגם לציבור".

זהר הוסיף כי צוות ההגנה לא מסתפק בכך, אלא ימשיך בעבודתו כך שאולמרט לא יישא עונש מאסר בפועל במסגרת הפרשות הנוספות. "עוד לא הוגשה בקשה לחנינה. כך או כך, נשקול כל אפשרות שקיימת בקונטקסט המשפטי הישראלי על מנת שאהוד אולמרט לא יילך לבית הסוהר. לפנינו יש עוד תיק ותיק פתוח בפרקליטות. אני יותר ממעוניין להגיע לתוצאה שבה פרקליטות המדינה תסיק כי צריך לקבור את הפרשות. עשר שנים עברו וצריך לסיים את זה".

אהוד אולמרט, בית המשפט העליון. 29 בדצמבר 2015. נועם מושקוביץ
"השופט דוד רוזן אמר דברים לא ראויים על אולמרט". בית המשפט העליון, הבוקר/נועם מושקוביץ

עם זאת, זהר ציין כי עדיין מדובר ביום קשה. "אין לנו סיבה לחגיגה. אולמרט הולך למשפחה שלו שעמדה לצדו לאורך כל הימים האלה. משפחתו לא הגיעה לדיון כי היא אינה נוהגת מאז ומעולם ללוות אותו באירועים כאלה ואחרים".

צוות התביעה מסר: "זה לא יום פשוט לציבור הישראלי. ההכרעה היא קו פרשת מים במלחמה בשחיתות בציבורית בישראל. פרשה שממחישה יותר מכל את הצורך בתביעה עצמאית, בעלת שיקול דעת עצמאי, שמסוגלת להעמיד לדין גם ראשי מדינה. אנו גאים לחיות במדינה שבה כולם שווים בפני החוק".

העיתונאי דן מרגלית, שהיה בקשרי חברות קרובים עם אולמרט במשך שנים ארוכות, אמר לאולפן וואלה! NEWS בטרם ההכרעה כי מדובר במעמד קשה. "אני עוקב אחרי זה כמו אחרי כל אדם שנמצא בצומת שכזה. אני נמצא כאן כעיתונאי, לא כחבר לשעבר. אני מדמיין את אולמרט במדי אסיר כמו שאני מדמיין את קצב - זה קשה, אבל ככה צריך להיות. אני מאוד אוהב אותו ומאוד כועס עליו".

השתלשלות פרשת הולילנד

הפרשה התפוצצה בשנת 2009. יזם הנדל"ן שמואל דכנר, מי שלימים הפך לעד מדינה, הציע למשטרה מידע על שלוש פרשות שוחד בהיקף של מיליונים. דכנר שימש במשך שנים יועצו של בעל מתחם הולילנד, הלל צ'רני, וסייע לו להגיע לבכירי העירייה ולקדם את הפרויקט שלו, כמו גם כמה נוספים, בתמורה לשוחד. הפניה של דכנר למשטרה הגיעה לאחר שבמשך כמה שנים שקע בחובות ונקלע למחלוקת עם צ'רני על חלוקת הכספים ביניהם. בעדותו תיאר דכנר את מנגנון העברת השוחד לפקידי עירייה בכירים, נבחרי ציבור וגורמים במנהל מקרקעי ישראל. כל זאת, תמורת הטבות והקלות ליזמי נדל"ן בהולילנד ובפרויקטים נוספים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

המשפט נפתח בשנת 2012 והתנהל באופן אינטנסיבי בבית המשפט המחוזי בתל אביב. במהלך החקירה הנגדית מת דכנר מדום לב עוד בטרם סיים להיחקר על ידי צוות ההגנה של ראש הממשלה לשעבר - עובדה שעליה התבסס אחד הערעורים. בפסק הדין הורשע אולמרט בשני אישומים מתוך ארבעה של לקיחת שוחד בעת שכיהן כראש עיריית ירושלים, והשופט דוד רוזן קבע כי חצי מיליון שקלים בצ'קים דחויים שהועברו מדכנר לאחיו יוסי אולמרט היו כספי שוחד.

"הנאשם ביקש לסייע לאחיו, שנקלע לחובות כספיים כבדים. הוא נמנע מלפנות לידידים, שהינם, לדבריו, בבחינת שועי ארץ, אלא באופן דיסקרטי רחוק מעין אדם פנה ל'אוצרות פלא', שעמדו לרשותו", כתב רוזן. "על בסיס מערכת הקשרים המושחתת ששררה בינו לבין עד המדינה, השתמש אולמרט ב'אוצר הפלא' הנ"ל, שהוכיח 'נדיבותו' לאורך שנים".

אישום השוחד השני שבו הורשע אולמרט נוגע לסכום של 60 אלף שקלים שקיבל מדכנר באמצעות שולה זקן. הסכום המקורי שאותו העביר דכנר היה מאה אלף שקלים, אולם 40 אלף מהם לקחה זקן לעצמה. "סכום כסף זה לא נחת במפתיע בקופתו של הנאשם... סכום כסף זה מחובר בטבורו למערכת הקשרים המושחתת ששררה בין עד המדינה לנאשם לאורך שנים רבות", נכתב בפסק הדין. "הנאשם כיהן בתפקיד רם, רב סמכויות וכוחות כראש עיר וכיו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בירושלים וניצל את תפקידו הרם לגריפת כספים מיזם, שנזקק לסיועו והתערבותו בקידום פרויקט הולילנד".

(עדכון ראשון: 08:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully