וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סאגת השגריר: גם ישראל אשמה בסחבת המינוי של דני דיין

28.12.2015 / 8:30

אפשר היה לחשוב שהממשלה, ששר החוץ שלה הוא נתניהו, תגיב בתקיפות לגרירת הרגליים של ברזיל, אך היא מציגה החלטות חלביות ותגובות נרפות. אחת המדינות החשובות בעולם "מסמנת מתנחלים" - ודווקא הממשלה הימנית ביותר זה שנים מסרבת להגיב נחרצות. פרשנות

צילום: יותם רונן, עריכה: ניר חן

דני דיין, שנבחר על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו לכהן כשגריר בברזיל, הפך בשלושת החודשים האחרונים לקורבן של סחבת מכוונת ומרגיזה מצד ממשלת ברזיל. הברזילאים מסרבים לאשר את המינוי שלו בגלל פעילותו ארוכת השנים למען ההתנחלויות והעובדה שהוא עצמו גר בהתנחלות. אלא שבשבועיים האחרונים נראה שלא רק ממשלת ברזיל גוררת רגליים ונמנעת מקבל החלטה בעניינו של דיין: באופן אבסורדי, זה גם מה שעושה ממשלת ישראל.

לפני שבוע וחצי פרסם האתר Times of Israel ריאיון עם בכיר ברזילאי שהבהיר כי ממשלת ברזיל לא תאשר ולא תדחה את מינויו של דיין, אלא פשוט "תתקע" אותו לנצח, עד שישראל "תבין את הרמז", כך לדבריו, ותציע שגריר אחר. מדובר בצעד חסר תקדים - מדינה זרה מסרבת למינוי שגריר ישראלי בשל העובדה שהוא מתנחל. אפשר היה לצפות מהממשלה הנוכחית בישראל להגיב בחריפות ובתקיפות, אבל בפועל, ישראל נמנעה עד כה מלנקוט בצעדי תגובה כלשהם כלפי ברזיל. זאת, בשעה שדווקא הפלסטינים פעילים מאוד בשיחות עם ממשלת ברזיל והפרלמנט במדינה, בניסיון להפוך את הדחייה הלא רשמית של דיין להחלטה מוכרזת.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
מפסיקים לשתוק: ישראל תנקוט צעדים נגד ברזיל בשל עיכוב מינוי השגריר
דני דיין: "700 אלף ישראלים בשטחים פסולים מלכהן כשגרירים"
סערת מינוי דני דיין לשגריר בברזיל: נתניהו מכנס דיון מיוחד

דני דיין. נועם מושקוביץ
קורבן של סחבת ברזילאית - ותגובה ישראלית רפה. דני דיין/נועם מושקוביץ

לפני כשבועיים, אחרי שהתברר סופית שתקיעת מינויו של דיין אינה תקלה, אלא טקטיקה מכוונת של ברזיל, החלו לחצים מצד גורמי ימין שונים על נתניהו, המכהן גם כשר החוץ, לנקוט בתגובה נחרצת נגד ברזיל. נתניהו, לעומת זאת, העדיף לנקוט בגישה הפוכה – להמתין להתפתחויות הפוליטיות בברזיל, מתוך הנחה שנשיאת ברזיל ומנהיגת השמאל במדינה, דילמה רוסף, עלולה להיות מודחת מהשלטון בתוך כמה חודשים. אם רוסף אכן תודח, מי שיחליף אותה צפוי לאשר את מינויו של דיין. נתניהו מייחס חשיבות רבה ליחסים עם ברזיל, המדינה החשובה ביותר באמריקה הלטינית, ולכן הוא אינו ממהר לדרדר את היחסים בין המדינות עד לכדי משבר.

הבעיה העיקרית עם אסטרטגיה זו של נתניהו, היא שכלל לא בטוח שרוסף תודח מתפקידה. בשבועיים האחרונים גברו הסיכויים לכך שהיא דווקא תצליח לשרוד, למרות פרשות השחיתות שנקשרו בשמה והירידה החדה בפופולריות שלה בקרב הציבור הברזילאי. גם אם היא תודח לבסוף, מדובר בתהליך שעשוי להימשך זמן רב, ובינתיים תתקבע העובדה ששגריר ישראלי לא מונה לתפקידו בשל היותו מתנחל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
דילמה רוסף במסיבת עיתונאים, 3 בדצמבר 2015. רויטרס
לא בטוח שתודח. נשיאת ברזיל, דילמה רוסף/רויטרס

התקשורת הישראלית החלה לעסוק בנושא בצורה אינטנסיבית בשבוע שעבר, מה שגרם גם לפוליטיקאים בימין להתעורר. סגנית שר החוץ, ציפי חוטובלי, שוחחה בנושא עם נתניהו והציעה להתחיל בצעדי תגובה ישראליים לסחבת הברזילאית, אבל אף החלטה בנושא לא התקבלה.

דיין עצמו המתין לאורך כל השבוע לעדכונים מירושלים. מאחר שאלה בוששו לבוא, החליט בסוף השבוע להתראיין לראשונה על העיכוב במינוי, אחרי שלושה חודשים שבהם לא אמר דבר בנושא. בראיונות שהעניק לתקשורת הוא הביע ביקורת על התגובה הרפה של הממשלה, והזהיר מפני השלמה שקטה עם התקדים שקובעת ברזיל.

ההחלטות החלביות של ישראל

אחרי הראיונות של דיין, יצאו תדרוכים לתקשורת על דיון מיוחד שייערך בנושא בלשכת ראש הממשלה בירושלים. הדיון עצמו נערך אתמול בשעות הצהריים, אבל נתניהו לא השתתף בו. במקומו, ישבו בדיון חוטובלי, מנכ"ל משרד החוץ דורי גולד, ויועצו המדיני של נתניהו, יונתן שכטר. זהו פורום לא מספיק בכיר כדי לקבל החלטות דרסטיות של ממש נגד ברזיל, ולכן באופן טבעי, ההחלטות שהתקבלו בדיון היו "חלביות" ביותר. חוטובלי אמנם הוציאה לאחר הדיון הודעה תקיפה לעיתונות והצהירה ש"לא נסכים לקבל" את האפליה של ברזיל, אבל בפועל, צעדי התגובה הראשוניים של ישראל יהיו מוגבלים ביותר.

הצעדים הקונקרטיים היחידים שאפשר להצביע עליהם כרגע הם זימון השגריר הברזילאי בישראל לשיחה בנושא, שלא תוגדר כשיחת נזיפה, והעברת מסרים זועמים מבכירים ישראלים למקביליהם בברזיל. אלה החלטות שקשה להאמין שמתקבלות רק כעת, שלושה חודשים אחרי שמינויו של דיין הועבר לברזיל, ושבוע וחצי אחרי הפרסום על כך שברזיל לא מתכוונת לאשר אותו. מעבר לכך, לא ברור מה לוח הזמנים להוצאתן לפועל – האם השגריר הברזילאי יזומן לשיחה כבר היום, או רק בהמשך השבוע, ואולי בכלל בשבוע הבא?

טקס חתימת מתווה הגז בנאות חובב נתניהו ושטייניץ. יותם רונן
ישראל לא הגיבה בחריפות המצופה ממנה. נתניהו/יותם רונן

מנקודת המבט של ברזיל, אין עוד עדות לכך שמשהו השתנה בעקבות הדיון אמש והפרסומים בעיתונות בשבועיים האחרונים. ישראל עדיין לא הגיבה בצורה החריפה שהיה מצופה ממנה להגיב. עם זאת, ישראל כן מתכוונת לנסות לגייס למאבק גם את יהדות ברזיל: בסוף השבוע אכן פורסמה עצומה במדינה, ביוזמתו של אזרח יהודי מהעיר קוריטיבה, למען אישור מינויו של דיין. עד כה חתמו עליה כבר יותר מאלף איש. אבל גם זה, בשלב הנוכחי, נראה כמו בבחינת מעט מדי ומאוחר מדי.

יש סיכוי גבוה שגם אם ממשלת ישראל תשנה סוף סוף את דפוס התנהלותה, ותגיב להחלטה חסרת התקדים של ברזיל בתגובה חסרת תקדים בחומרתה, עדיין מינויו של דיין לא יאושר. בהחלט ייתכן שכל עוד מפלגתה של רוסף נמצאת בשלטון בברזיל, דיין לא יהיה שגריר, ויהי מה. שר החוץ לשעבר, אביגדור ליברמן, אמר אתמול שעצם ההחלטה לשלוח למדינה שמאלנית כל כך כמו ברזיל - שהחזירה את השגריר שלה מישראל לאות מחאה במהלך מבצע "צוק איתן" - מתנחל אידיאולוגי כמו דיין, הייתה חובבנית.

כך או אחרת, דבר אחד ברור: השאלה הגדולה מבחינת ישראל כרגע אינה אם דיין יהיה השגריר או לא, אלא אם באמת יכול להיות שדווקא הממשלה הימנית ביותר שהייתה בישראל זה שנים רבות, תעבור בשתיקה על "סימון מתנחלים" בידי אחת המדינות החשובות בעולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully