וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דני דיין: "700 אלף ישראלים בשטחים פסולים מלכהן כשגרירים"

דב גיל-הר

27.12.2015 / 10:00

השגריר המיועד לברזיל, שמינויו מתעכב זה שלושה חודשים, אמר כי הטיפול בפרשה עלול לקבוע תקדים מדיני קשה. לדבריו, "אני לא חושב שראש הממשלה או חוטובלי היו שמחים אם הייתי פורש, אבל יש כאלו שכן". ריאיון לאולפן וואלה! NEWS

צילום: יותם רונן, עריכה: ניר חן

דני דיין, העומד בעין הסערה על רקע עיכוב מינויו לשגריר ישראל בברזיל זה שלושה חודשים, אמר הבוקר (ראשון) כי בדרג הפוליטי יש מי שהיה רוצה לראות אותו מוותר על התפקיד. "אני לא חושב שראש הממשלה היה שמח אם הייתי יוזם פרישה. אני בטוח שיש אנשים שחושבים שיותר נוח אם הנושא הזה לא היה מתפתח ככה, וזאת אחת הדרכים לפתור אותו. גם בצד הברזילאי. אולי גם יש אנשים אצלנו, אני לא מכיר אותם, אבל יכול להיות שיש כאלה. זה בוודאי לא ראש הממשלה או סגנית שר החוץ. הם מבינים את ההשלכה החמורה מבחינה מדינית", אמר בריאיון לאולפן וואלה! NEWS.

דיין, לשעבר יו"ר מועצת יש"ע, אמר את הדברים על רקע הדיון המיוחד בעניינו, שהיה אמור להתקיים בשבוע שעבר ונדחה. "אני לא אחראי ללוח הזמנים והשיקולים שלפיהם ראש הממשלה מכנס את הדיון. הנושא הוא לא המינוי שלי לשגרירות ברזיל, אלא שתושב יהודה ושומרון הבא שימצא מתאים להיות שגריר יוכל לבצע את תפקידו. מהיום ואילך, 700 אלף ישראלים ביהודה ושומרון פסולים לשגרירות, ואני מתנגד לרעיון הזה בכל תוקף. גם ממשלת ישראל וגם האופוזיציה מתנגדות לו בכל תוקף, ולכן לדעתי זה ראוי לדיון ציבורי בלי קשר למקרה הספציפי שלי".

לקריאה נוספת:
ברזיל מעכבת את מינוי דני דיין לשגריר - אך ישראל יושבת על הגדר
דני דיין על עיכוב מינויו לשגריר: "זה סימון אנשים, עליית מדרגה"
עריקאת על השגריר המיועד בברזיל: "מייצג פשעי מלחמה ואפרטהייד"

דני דיין. נועם מושקוביץ
"מייצג את עמדות ישראל, לא את אלו של ברזיל". דיין/נועם מושקוביץ

לדבריו, העובדה שברזיל, מהחשובות במדינות דרום אמריקה, תומכת בהקמת מדינה פלסטינית, איננה מהווה משקל בנושא. "אני בא לייצג את העמדות של ממשלת ישראל בפני ברזיל, ולא את עמדות ברזיל. מדובר בנושא של ישראל נגד תנועת ה-BDS".

דיין הוסיף כי הפרשה היא מבחן למאבק נגד תנועת החרם. "מאיימים על השגריר הברזילאי שהם לא יאשרו את מועמדותי. אילו זה היה נושא בילטרלי בין ישראל לברזיל, אז ההתערבות שלהם היא חצופה, אבל העניין הוא בינינו לבין תנועות ה-BDS. השאלה היא אם ישראל תשלים עם פעילות ה-BDS נגדנו או שהיא תילחם. כשאירופה החליטה לסמן את המוצרים זה היה פחות חמור מסימון אנשים. שר החוץ יודע להציג סל של פעולות שמתוכו הוא יוכל להחליט, אין ספק שהדבר ניתן להיעשות, אני לא צריך למנות את הצעדים ואפילו רצוי שאני לא אמנה, אבל משרד החוץ יודע לעשות זאת בהתרעה קצרה ביותר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
הפגנת BDS, לונדון, אוקטובר 2015. טוויטר, צילום מסך
"תקדים בלתי נסבל מבחינה מדינית". הפגנה של תומכי BDS בלונדון/צילום מסך, טוויטר

השגריר המיועד סיפר באופן אישי כי העיכוב במינויו תפס אותו לא מוכן. "אני נמצא במלכוד 22, מצד אחד אני לא יכול להתחיל לעשות שום דבר, אפילו אילצו אותי להתפטר מהגופים ההתנדבותיים שהייתי פעיל בהם - מועצת יד ושם, מועצת יש"ע, ואני אפילו לא יכול לעסוק בהתנדבות. מצד שני, היה מאוד נוח לי לחזור לחיי השגרה הנוחים שלי, אבל לעשות את זה פירושו שאני נותן ל-BDS לנצח את ישראל ולקבוע תקדים שמבחינה מדינית הוא בלתי נסבל".

על ההתפתחות ברצח בדומא: "טוב שהשב"כ מחק להם את החיוך"

דיין התייחס להתפתחות בפרשת הרצח בדומא וגיבה את פעילות כוחות הביטחון. "אני לא רוצה להתרברב, אבל אפשר להגיד שאני הראשון שזיהה. כבר שנים ארוכות שאני מדבר ועושה נגד הדבר הזה, שמתחיל בגרפיטי ואחר כך עובר לכריתות עצים והצתות מסגדים ומעשי רצח מחרידים. אמרתי כבר אז, לפני ארבע-חמש שנים, שזה יפיל על התיישבות את התקרה. דרשתי והתחננתי מראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין שיהיו יותר נחרצים במלחמה בתופעה זו.

"אני חושב שטוב עושה השב"כ שהסיר את הכפפות, שמחק את החיוך מהפנים של האנשים האלה שהתרברבו שהשב"כ לא יכול עליהם. אני רק מצטער שלא עשו זאת קודם. כבר ב-2012 נזרק בקבוק תבערה לחדר ילדים בכפר חווארה. בנס לא היו נפגעים, כי המשפחה יצאה מהבית. מה שהשב"כ עושה היום אני מצטער שלא נעשה קודם, ואמרתי זאת כבר אז".

בית משפחת דאוובשה השרוף בדומא, לפני הלוויתה של האם ריהאם. ספטמבר 2015. יותם רונן
"חבל שהשב"כ לא פעל כך בעבר". בית משפחת דוואבשה שהוצת על יושביו/יותם רונן

דיין הטיל ספק בגינויים שהשמיעו גורמים בימין ואת העובדה שתקפו את השב"כ. "צריך לגבות בצורה חד משמעית ובלתי מתפשרת את השב"כ. אני לא מאמין בכנות של אותם אנשים שפוסחים על שני הסעיפים, שאומרים שאנחנו גם נגד מה שהשב"כ עושה וגם שהאשמים יעמדו לדין. הם לא יהיו אבירי זכויות אדם האנשים האלה - סמוטריץ', דב ליאור. מי שלא נותן גיבוי מלא לשב"כ כדי לתפוס את הרוצחים, כנראה פחות מעניין אותו שהרוצחים יעמדו לדין", אמר.

לדבריו, החשודים במעשה וקרוביהם הם השוליים של הציונות הדתית, שלא מייצגים איש מלבד עצמם. "חבורת הרוצחים והפושעים הזאת לא נסמכת על רבנים - אפילו את הרבנים הקיצוניים הם עקפו מימין. אין לי כמובן התנגדות שאם יימצא רב שהיה מעורב בדברים יש לחקור אותו, אבל האשמה לא עליהם. הפושעים האלה, בינם לבין סמכות רוחנית אין ולא כלום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully