וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערת מינוי דני דיין לשגריר בברזיל: נתניהו מכנס דיון מיוחד

27.12.2015 / 0:23

אחרי סחבת של שלושה חודשים, צפוי ראש הממשלה לנהל עוד היום ישיבה בניסיון לגבש תגובה ישראלית לסירובה של ברזיל לאשר את מינויו של יו"ר מועצת יש"ע לשעבר. דיין עצמו טרם זומן להשתתף בדיון

צילום מסך

(ריאיון לאולפן וואלה! NEWS עם השגריר לשעבר אילן ברוך על מינוי דני דיין לשגריר בברזיל)

מינויו המיועד של דני דיין לשגריר בברזיל ממשיך לעורר סערה: אחרי שלושה חודשים של סחבת מכוונת מצד ברזיל, שתוקעת את המינוי בגלל עברו של דיין כיו"ר מועצת יש"ע, מתכוון ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לכנס השבוע דיון מיוחד בנושא, כדי לגבש תגובה ישראלית. הדיון עשוי להתקיים עוד היום (ראשון), אולם דיין עצמו לא זומן להשתתף בו, נכון לאמש. עם זאת, דיין עשוי לקבל זימון לשיחה אישית עם נתניהו בימים הקרובים. דיין העניק בסוף השבוע ריאיונות לתקשורת בהם תקף את התגובה הרפה, לטענתו, של ממשלת ישראל כלפי ברזיל.

במהלך הדיון שיתקיים בלשכת ראש הממשלה תציג סגנית שר החוץ, ציפי חוטובלי, תכנית שהכין משרד החוץ ביוזמתה, המציגה שורת צעדי תגובה אפשריים של ישראל לסחבת הברזילאית. גורם במשרד החוץ אמר לוואלה! NEWS כי "התכנית הזו מתבססת על שורת צעדי תגובה בסדר עולה, שיבהירו לברזיל שאנחנו לא מתכוונים לעבור בשתיקה על ההתנהלות שלה. ברזיל מדינה חשובה וחזקה שאנחנו רוצים מאוד ביחסים טובים איתה, אבל אל מול התנהלות כזו יש לנו מנופים להפעיל".

סערת מינוי דני דיין לשגריר בברזיל - עוד כתבות:
ברזיל מעכבת את מינוי דני דיין לשגריר - אך ישראל יושבת על הגדר
עריקאת על השגריר המיועד בברזיל: "מייצג פשעי מלחמה ואפרטהייד"
דני דיין על עיכוב מינויו לשגריר: "זה סימון אנשים, עליית מדרגה"

דני דיין. נועם מושקוביץ
המינוי ממשיך לעורר סערה. דיין/נועם מושקוביץ

כפי שדווח בשבוע שעבר בוואלה! NEWS, ראש הממשלה נתון בהתלבטות בנושא מינויו של דיין: האם להגיב בחומרה לסחבת היזומה של ברזיל, ולהוביל למשבר בין ישראל לבין המדינה החשובה ביותר באמריקה הלטינית, או שמא להמתין בסבלנות, מתוך תקווה שנשיאת ברזיל, דילמה רוסף, תודח בקרוב מהשלטון - ומי שיחליף אותה יאשר כבר את המינוי של דיין. עד כה העדיף נתניהו להמתין, אולם בשבועיים האחרונים פחתו הסיכויים שרוסף אכן תודח מהשלטון בברזיל, וכעת גובר הלחץ מתוך המערכת המדינית והפוליטית להגיב בתקיפות.

חוטובלי נפגשה עם נתניהו כבר בשבוע שעבר כדי לדון בנושא המינוי התקוע של דיין, ועידכנה אותו בתשובות המתחמקות של הברזילאים לגבי המינוי. כזכור, ישראל העבירה לברזיל בקשה רשמית לאשר את דיין כשגריר כבר לפני יותר משלושה חודשים. הברזילאים סירבו להגיב במשך זמן רב, ובכיר בממשלת ברזיל אמר לפני כשבוע וחצי לאתר החדשות Times of Israel שלמעשה, אין בכוונת ברזיל להשיב כלל לבקשה הישראלית - אלא "פשוט לחכות שהישראלים יבינו את הרמז לבד" ויסיגו את מועמדותו של דיין.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בביקור במרכז למידה חמד"ע תל אביב. נובמבר 2015. מוטי מילרוד, הארץ
דיון מיוחד. נתניהו/הארץ, מוטי מילרוד

הסיבה לסחבת הברזילאית היא עברו של דיין כיו"ר מועצת יש"ע, פעילותו לאורך השנים למען ההתנחלויות, כולל כ"שר החוץ" של המתנחלים בזירה הבינלאומית, כמו גם כעס על כך שהמינוי נודע לממשלת ברזיל דרך התקשורת ולא בתיאום מוקדם. ברקע נמצא גם משבר קודם בין המדינות, מתקופת מבצע "צוק איתן", שבמהלכו ברזיל החזירה את השגריר שלה מישראל כמחאה, ואילו דובר משרד החוץ באותה תקופה, יגאל פלמור, פרסם הודעה עוקצנית שקשרה בין מדיניות החוץ של ברזיל לבין התבוסה שנחלה נבחרת הכדורגל הברזילאית בחצי גמר המונדיאל מול גרמניה.

חשש מתקדים שלילי

ההתלבטות בירושלים כיצד לפעול, נובעת מהחשיבות הרבה שישראל מייחסת לברזיל - המדינה הגדולה והחשובה ביותר באמריקה הלטינית, שאירחה לפני שנה וחצי את המונדיאל ותארח בעוד כמה חודשים את אולימפיאדת 2016. לשתי המדינות שיתופי פעולה נרחבים בתחומי הביטחון, הכלכלה, החקלאות, התיירות ועוד. משבר דיפלומטי רציני מול ברזיל יגבה מחירים גם מישראל.

מצד שני, במשרד החוץ בירושלים חוששים מאוד מהתקדים השלילי שייקבע, אם ישראל תקבל בהכנעה את סירובה של ברזיל למינוי דיין לשגריר, אך ורק בשל העובדה שהוא מתנחל ופעיל למען ההתנחלויות. הדבר יהווה תקדים בעייתי, ויקשה על ישראל להיאבק ביוזמות נרחבות יותר נגד ההתנחלויות, כגון סימון המוצרים של האיחוד האירופי. הפלסטינים, אגב, פועלים כבר כמה שבועות כדי להרחיב את סימון המוצרים גם לאמריקה הלטינית, מה שהופך את העניין העקרוני שמאחורי מינויו של דיין, לחשוב עוד יותר.

(עדכון ראשון: 22:17)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully