וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התיעוד שחשף: כך הפלילה המשטרה את ראש עיריית נצרת עילית

25.1.2016 / 16:00

לבקשת וואלה! NEWS הותרה לפרסום חקירתו המוקלטת של שמעון גפסו, במשפט שבו זוכה משוחד, שחושפת כי מעולם לא אמר את המשפט המפליל שיוחס לו: "אמרתי שיעזור לי ואתן לו תפקיד בעירייה". השופטת: "מחדל חקירה חמור"

עריכה: יאיר דניאל

אחד הפחדים הגדולים של נחקרים במשטרה הוא שדבריהם יעוותו או יוצאו מהקשרם, או למצוא את עצמם אומרים דברים שיוכלו לשמש אחר כך נגדם. בדיוק מסיבה זו חקירות משטרה מתועדות בכתב ובווידאו – כך שניתן לחזור אחורה ולבדוק מה באמת קרה בחדר החקירה. מפרטי חקירתו המוקלטת של ראש עיריית נצרת עילית שמעון גפסו, שהותרו לפרסום היום (שני) לבקשת וואלה! NEWS, עולה כי האחרון, שהורשע בלקיחת שוחד בתיק אחד וזוכה מעבירה דומה בתיק אחר, חווה זאת על בשרו. אחת הראיות המרכזיות ששימשו את המדינה במשפט נגדו הייתה הודאתו בעבירה שביצע במהלך החקירה בלהב 433 – אך במהלך המשפט, תוך בחינת סרטי הווידאו של חקירתו, התברר כי גפסו מעולם לא הודה בכך.

לפי כתב האישום, גפסו הבטיח עבודה לפעילי בחירות שעבדו למענו. אחת הראיות המרכזיות שהוצגה הייתה תמלול הודאתו במהלך החקירה, שעליה חתם בכתב ידו. בתמלול נכתב כי גפסו אמר: "אני אמרתי שהוא יעזור לי ואני אתן לו תפקיד בעירייה", ובמשטרה ובפרקליטות היו בטוחים שמדובר בקלף שיביא להרשעתו הוודאית של ראש העירייה. ואולם, בתיעוד הווידאו התברר כי גפסו מעולם לא אמר את הדברים, אך המדינה המשיכה והתעקשה כי בתום החקירה, הוא קרא את הודאתו ואף תיקן אותה. בפסקה המדוברת, לטענת התביעה, תיקן גפסו את המילה "אשתו" למילה "איתו".

לקריאה נוספת:
גפסו חזר ללשכת ראש העיר נצרת עילית - והשאיר את סגנו הערבי
שמעון גפסו זוכה מעבירות שוחד ויוכל לחזור לתפקיד ראש העיר נצרת עילית
רק בן 29: ראש עיר החדש של נצרת עילית - הצעיר בישראל

המשפט המפליל בהודאתו של גפסו

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתיעוד הווידאו, שנחשף לראשונה בוואלה! NEWS, ניתן לשמוע כי גפסו אומר את הדברים הבאים: "אני ביקשתי ממנו תפקיד ואני אמרתי לו 'מה אתה יודע לעשות, לתקן מכונות כביסה?'...אמרתי לו אם אני אבחר אז אני אעזור לך, אני אתן לך תפקיד שאתה יודע לעשות אותו, משהו כזה, אני לא זוכר את צמד המילים. כמובן יש פה גם אלמנט שהוא אלמנט שהבן אדם הזה הוא מובטל והמשפחה שלו במצוקה. זה כמובן עוד לפני שידעתי שהייתה לו אישה קודמת...".

בבית המשפט הכחיש גפסו שאמר את מה שהמשטרה מייחסת לו. "מעולם אני לא אמרתי את הדברים האלה, גם בחקירה שלי אני לא אמרתי את הדברים האלה. ומשמיעת ההקלטה אני ראיתי שאני אמרתי דברים אחרים לחלוטין, אבל מה, כתבו מה שהם רצו", אמר. לדבריו, ביקש מהחוקר לראות את מסך ההקלטה ולקרוא את כל עמודי ההודאה הכתובה, אך לבסוף קיבל עשרה עמודים בבת אחת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
שמעון גפסו ביציאה מבית המשפט המחוזי בחיפה אחרי גזר הדין, 26 באפריל 2015. ערן גילווארג
"הם כתבו מה שהם רצו". גפסו/ערן גילווארג

לטענת גפסו, החוקרים היו יכולים בקלות להתעלם מהעובדה שהדברים הנשמעים בהקלטה לא תואמים במלואם לאלו המופיעים בהודאה הכתובה. "החוקר יכול היה להחליק על הדבר הזה, אם לא היינו מתעקשים ואם עורכי הדין שלי לא היו אומרים לי 'בוא תקשיב מילה במילה'. לקחתי את המדיה בלילה עם עיניים עייפות, ואם לא היו מעירים את תשומת לבי, יכול להיות שאנחנו היינו מחליקים, והיו אומרים לי 'חתמת שאמרת את זה וזה נכון".

לאחר שנאמר לגפסו כי אכן חתם על ההודאה הכתובה, השיב כי הטעו אותו. "חתמתי כי אני חשבתי שמשטרת ישראל מייצגת את הציבור", אמר, "אחרי שאתה נחקר במהלך 20 או 30 דפים, אתה לא מסוגל לקרוא ולזכור מילה במילה שאמרת".

השופטת דיאנה סלע קיבלה את טענותיו של גפסו ושל עורכי דינו יעקב וינרוט, עמית חדד ואושר רובינגר. "אין חולק כי משפט זה לא נאמר על ידי הנאשם, אך הוא חלק מהודאתו שעליה חתם לאחר שקרא אותה ואף הגיה אותה", קבעה בהכרעת הדין המזכה. השופטת הוסיפה כי העובדה שמשפט שלא נאמר על ידי גפסו נכלל בהודאתו היא מחדל חקירה חמור וכי רק "מזלו הטוב של הנאשם" גרם לכך שניתן היה לעמוד על התקלה.

בחודש שעבר קבע בית המשפט העליון כי מעתה הוצאות תמלול החקירות המתועדות, מעבר למה שהמדינה מוסרת להגנה, יחולו על הנאשמים בלבד. הנושא נידון במסגרת פרשת עורך הדין רונאל פישר, ונקבע כי המדינה תעביר לנאשמים חומרים מתומללים של הדברים הרלוונטיים בעיניה. נאשם שירצה לתמלל את שאר חומרי החקירה – יצטרך לשאת בהוצאות בעצמו. מדובר בחדשות מדאיגות עבור נאשמים חסרי אמצעים, שימצאו עצמם מסתמכים רק על הפרקליטות, לעומת אלו שיכולים להרשות לעצמם את הייצוג שקיבל גפסו על ידי משרד עורכי דין יוקרתי.

מדוברות המשטרה נמסר בתגובה: "ככל שעולה ביקורת, בין אם במסגרת בקרה פנימית ובין אם בהליך שיפוטי, היא נבחנת ומופקים ממנה לקחים אם נדרש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully