וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש עיריית נצרת עילית המושעה הורשע בלקיחת שוחד

19.2.2015 / 9:31

בית המשפט קבע כי שמעון גפסו וסגנו לשעבר דרשו מחבר מועצת העיר להתפטר, על מנת למנוע את פיטוריו של גרושתו מחברה עירונית. "אין מה לעשות, יש אנשים שהולכים בשדה מוקשים, ולעתים עולים על מוקש", אמר לאחר ההחלטה

צילום: אדריאן הרבשטיין, עריכה: יאיר דניאל
"בית המשפט הראה את החומרה שבמהלך פלילי שנועד לגרום להתפטרות חבר מועצה נבחר. גם במהלכים פוליטיים יש אסור ומותר"

בית המשפט המחוזי בחיפה הרשיע היום (חמישי) את ראש עיריית נצרת עילית המושעה שמעון גפסו ואת סגנו לשעבר, עדי ברקו, בלקיחת שוחד. על פי כתב האישום, שהוגש לפני כשנה וחצי על ידי עורך הדין רז וולטר מפרקליטות מחוז הצפון, לאחר הבחירות לעירייה בשנת 2008, גפסו וברקו התנו את המשך העסקת גרושתו של חבר מועצת העיר סמיון ברון בהתפטרותו של ברון.

השופט עודד גרשון, שזהו פסק הדין האחרון בקריירה השיפוטית שלו, קבע כי התניית המשך ההעסקה בהתפטרותו של חבר המועצה, כמוה כלקיחת שוחד. בחודש ספטמבר 2013, בשלהי כהונתו הראשונה כראש העירייה, גפסו הודח מתפקידו בעקבות פסיקת בג"ץ. בבחירות המקומיות שנערכו רק כחודש לאחר מכן, נבחר גפסו לכהונה נוספת, אולם הושעה שוב מתפקידו, ואת מקומו ממלא סגנו אלכס גדלקין. לפני הבחירות הודחו גם ראש עיריית בת ים שלומי לחיאני וראש עיריית רמת השרון איציק רוכברגר, שנבחרו בשנית אף הם, אולם הורשעו במשפטיהם והודחו מהתפקיד.

עוד בוואלה חדשות:
מחוסר ראיות: שמעון גפסו לא יועמד לדין בפרשת שוחד נוספת
המבקר קבע: גפסו לא יכול לפטר את חושפת השחיתות
התושבים בנצרת עילית: "על גפסו לפנות את מקומו"

"לוחם שיוצא לשדה הקרוב יודע שהוא יכול לחזור בארון, יהיה בסדר", אמר גפסו לאחר ההחלטה. "עברתי הרבה קרבות בחיי וזה לא הקשה ביותר, אם כי הארוך ביותר. ב-2 במרץ יישמעו הטיעונים לעונש, ואחר כך אחליט עם עורך הדין שלי על המשך צעדיי". עוד הוסיף גפסו: "נבחרתי פעמיים בצורה דמוקרטית לראשות העיר. אם בית המשפט יחליט שעליי ללכת הביתה, אלך, ואם יחליט שאני יכול לחזור, אחזור למלא את התפקיד. בניתי עיר לתפארת, השארתי חותם ואני מקווה לחזור. אין מה לעשות, יש אנשים שהולכים בשדה מוקדים, ולעתים עולים על מוקש".

עו"ד וולטר מסר בתגובה: "בית המשפט החליט היום החלטה חשובה בכך שקבע שבוצעה עבירת שוחד, ובכך הראה את החומרה שבמהלך פלילי שנועד לגרום להתפטרות חבר מועצה נבחר. בית המשפט אמר בכך שגם במהלכים פוליטיים יש אסור ומותר".

סמיון ברון סיפר לוואלה חדשות לאחר ההכרעה: "אני שמח שזה נגמר, ושמח שהאמת יצאה לאור. גם למשטרה וגם בבית המשפט מסרתי גרסת אמת ולא שיניתי דבר. כך עשיתי לכל אורך הדרך". עם זאת, הוסיף ברון כי הוא "לא שמח" על ההרשעה. "אינני רוצה שייענש", אמר.

הכרעת דין לשמעון גפסו ראש עיריית נצרת, בית המשפט המחוזי חיפה. פברואר 2015. אדריאן הרבשטיין
גפסו בבית המשפט, היום/אדריאן הרבשטיין

מפרטי כתב האישום נגד גפסו עולה כי הוא וברקו הנחו את ליליאן זאווי, מנכ"לית החברה הכלכלית לעיר דאז, להכין רשימת מועמדים לפיטורים מקרב עובדי הקאנטרי קלאב בנצרת עילית, השייך לחברה. אותה רשימה לא כללה את גרושתו של ברון, דורה ברן, אולם גפסו וברקו הכניסו אותה לרשימה במקום עובד אחר, בניגוד לעמדת המנכ"לית.

דורה קיבלה הזמנה לשימוע לפני פיטורים, ומשנודע הדבר לבן זוגה לשעבר, הוא פנה לגפסו ולברקו בהצעה להצטרף לקואליציה על מנת למנוע את הפיטורים. ואולם, על פי כתב האישום, גפסו הבהיר לברון כי גרושתו לא תפוטר אם הוא יתפטר בעצמו ממועצת העיר. ברון לא התפטר עד למועד שניתן לו, וביום שלאחר מכן פוטרה גרושתו.

בריאיון שהעניק בעבר ברון לערוץ 10, אמר: "הסבירו לי, 'או שאתה מצטרף לקואליציה, או שאתה מתפטר'". בעדותו בבית המשפט הסביר כי בתחילה הציב בפניו ברקו אפשרות לעבור לשורות הקואליציה או להתפטר מחברותו במועצה, אולם משהתמהמה הוסרה אפשרות המעבר לקואליציה ונשארה בפניו רק האפשרות להתפטר. ראש רשימת "קדימה" שבמסגרתה התמודד ברון למועצת העיר, אלכס גופמן, נחשב ליריבו המר של גפסו בבחירות 2008, אולם לאחר הבחירות בשנת 2013 הוא הצטרף לקואליציה של גפסו, ואף התמנה לסגנו של ראש העירייה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

"כתב האישום נשען על עמודי אבסורד"

עו"ד פנינת ינאי, המייצגת את גפסו, טענה במהלך המשפט כי בחומרי החקירה מצוי מידע שמקורו בהאזנות סתר, וכן הגדירה את עו"ד יעקב בורובסקי, שכיהן בעבר כמפקד המחוז הצפוני של המשטרה, "הסנדק של התיק". לדבריה, החקירה נפתחה לאחר שברון גולל בפני עו"ד בורובסקי את מה שתיאר כניסיון סחיטה. לטענת ינאי, "ברון וגרושתו שכרו את שירותיו של עו"ד בורובסקי אף שהוא לא עסק בדיני עבודה, אבל זו הייתה תכנית גאונית: סמיון ברון אמר 'אעשה סחר מכר ואציל את גרושתי'. בורובסקי פנה לפקודו לשעבר, רוברט גולדשטיין (ראש השלוחה הצפונית ביחידה הארצית לחקירות הונאה - א"א), ואמר לו בטלפון: 'יש שחיתות, פתח בחקירה'".

עוד טענה ינאי כי "כתב האישום נשען על עמודי אבסורד". היא אמרה כי לא היה היגיון פוליטי כלשהו בצורך של גפסו לגרום להתפטרותו של ברון, ולהרחיב את הקואליציה בעקבות ההתפטרות הצפויה של ברון. היא ציינה כי לגפסו הייתה כבר קואליציה של 14 חברים, מתוך 17 חברי המועצה. שניים משלושת חברי האופוזיציה היו אנשי "קדימה", אלכס גופמן וסמיון ברון. נוסף על כך, טענה ינאי כי מחליפו המיועד של ברון במועצת העיר היה יריב של גפסו, כך שלא הייתה צומחת לו תועלת פוליטית מהמהלך.

עדי ברקו סגנו של שמעון גפסו ראש עיריית נצרת יחד עם עורכי דינו, מחוזי חיפה. פברואר 2015. אדריאן הרבשטיין
סגן ראש העיר ברקו עם עורכי דינו, היום בבית המשפט/אדריאן הרבשטיין
"העובדה כי על עדות מעין זו מתבססת הכרעת דין היא הרבה מעבר למצערת, ובכוונת גפסו לערער"

לאחר הכרעת בית המשפט היום, מסרה עו"ד ינאי: "הכרעת הדין שניתנה היום קובעת כי העובדה ולפיה גפסו ידע על מעשים שעשה סגנו מאחורי גבו בדיעבד, ושלא היה לו כל חלק בהתרחשותם בפועל, מבססת עבירה; קביעה אשר, בכבוד הראוי, אינה עולה בקנה אחד עם מקבץ ההלכות והדין הפלילי הפרסונלי, ואינה משתלבת בראיות אשר הובאו בתיק".

"לא ברור איך כבר בתחילת הכרעת הדין ובאופן חסר תקדים תחת הכותרת מורת רוח, קובע בית המשפט הנכבד כי הפרקליטות ניסחה כתב אישום שאיננו נכון, עמוס באי-דיוקים ובאופן היוצר רושם מוטעה, ובכך קיבל למעשה את גרסת ההגנה אחד לאחד, בעוד שבהמשך מתבססת ההכרעה על קבלת גרסתו של הנאשם האחר, עדי ברקו, מי שהיה סגנו של מר גפסו ופוטר על ידו", הוסיפה ינאי.

לדבריה, "גרסתו של ברקו נמסרה במפתיע רק בסוף המשפט, וזאת בניגוד לשבע הודעות אותן מסר במשטרה ובהן טען באופן עקבי כי גפסו לא ידע דבר על מעשיו, בניגוד לכלל קו ההגנה שלו, וכן בניגוד לתצהיר זהה שמסר לבית הדין לעבודה ועדותו שם בפני שופט. העובדה כי מדובר היה בגרסת שקר שהומצאה ברגע האחרון ובבחינת 'תמות נפשי' בלטה מכל אות שנאמרה בה ובמיוחד לנוכח העובדה כי ברקו לא הסתיר את שנאתו היוקדת ויריבותו הקשה עם גפסו".

"העובדה כי על עדות מעין זו מתבססת הכרעת דין, כאשר למעשה בפועל גפסו מעולם לא עומת עם גרסתו המפתיעה והמאוחרת של ברקו אשר העיד אחריו בתור, ואף לא נחקר על כך ולו במילה אחת על ידי פרקליטיו, היא הרבה מעבר למצערת, ויש בה כדי לפגוע ביסודות הבסיסיים של שמירת זכויות, ובכוונת גפסו לערער", סיכמה סניגוריתו. "על פי ההכרעה, כל איש ציבור שמאן דהוא יטען כי 'ידע' על מעשה שעשה הגם אם מאחורי גבו גורם אחר תחתיו, ייחשד בעבירת השוחד ואף יורשע. לערעור על ההכרעה ישנה גם חשיבות ציבורית לא פחות. גפסו חף מכל רבב והדברים יוכחו בערכאת הערעור".

המשפט שננעל היום אינו מסמן את סוף ימיו גפסו בבית המשפט. בשנה האחרונה הוגש נגדו כתב אישום נוסף בגין לקיחת שוחד, התנאת שוחד והפרת אמונים. משפט זה טרם נפתח, ועדיין נשמעות בו טענות מקדמיות של ההגנה. על פי כתב האישום, הבטיח גפסו לכמה פעילים שעברו עברו רשימת "עורי עיר", שבראשה עמד, כי תמורת פעילותם לפני הבחירות ב-2008 ידאג לקבלתם לעבודה בעירייה אם ייבחר.

בין היתר, בכתב האישום צוין כי גפסו הבטיח לאחד הפעילים משכורת שתהיה גבוהה מ-6,000 שקלים בחודש, ולפעיל אחר, תפקיד בכיר בעירייה. בעקבות הבטחות אלה, על פי האישום, הם פעלו לטובת גפסו ולטובת רשימתו בבחירות. לאחר הבחירות, שבהן ניצח גפסו, פעל ראש העירייה על מנת לקבל את הפעילים לעבודה. אחד מהם נקלט לעבודה בעירייה ופוטר בהמשך, והשני לא התקבל בסופו של דבר, לאחר שהתברר כי לא ניתן לקבלו לתפקיד שייעד לו ראש העיר.

(עדכון ראשון: 9:04)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully