וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גפסו חזר ללשכת ראש העיר נצרת עילית - והשאיר את סגנו הערבי

15.12.2015 / 8:00

עם שובו למשרד, אחרי שזוכה מעבירות שוחד, הותיר גפסו את ד"ר שוכרי עואודה, נציג הרשימה המשותפת במועצת העיר, בתפקידו. הביקורות בעיר המעורבת והמתוחה לא איחרו להגיע: "נאבד את העיר, יקום פה מסגד"

צילום: אדריאן הרבשטיין, עריכה: טל רזניק

(שמעון גפסו לאחר הזיכוי בבית המשפט המחוזי בחיפה, בשבוע שעבר)

שבוע לאחר זיכויו מחשד לעבירות שוחד והפרת אמונים, חזר שמעון גפסו לתפקידו כראש עיריית נצרת עילית לאחר החופשה שנכפתה עליו בשל המשפט בעניינו. עם שובו למשרד ראש העירייה, החליט להותיר את ד"ר שוכרי עואודה, נציג הרשימה המשותפת במועצת העיר, כסגנו. עם זאת, במועצת העיר נשמעה ביקורת כלפי ההחלטה, עקב חשש גורמים מסוימים מפני הגידול המתמשך באוכלוסייה הערבית בעיר, שעלולה לאבד את צביונה.

ד"ר עואודה מונה לתפקיד במהלך חופשתו של גפסו, בידיעתו ובהסכמתו, ובכך הפך לערבי הראשון המכהן בתפקיד זה בעיר. הוא נמנה על רשימת "דו קיום", ששייכת למפלגת הרשימה המשותפת, ומונה שלושה חברים מתוך 17 אנשי מועצת העיר. בדעותיו, מחשיב עצמו ד"ר עואודה כקומוניסט, והוא חבר הוועד המרכזי של המפלגה הקומוניסטית הישראלית. חבר נוסף ברשימת "דו קיום" בעיר הוא ד"ר ראאד גטאס, אחיו של ח"כ בסאל גטאס (הרשימה המשותפת).

חבר מועצת העיר, אלכס גדלקין, שמילא את מקומו של גפסו בעת המשפט הראשון שבו נאשם בשוחד, מתח ביקורת על ההרכב הקואליציוני של מועצת העיר ועל השארת עואודה בתפקיד סגן ראש העיר. "אני דרשתי שבהסכם הקואליציוני יהיה כתוב שנצרת עילית תשמור על צביונה וזהותה כעיר יהודית. גפסו לא הסכים ואני לא יכול להיות חלק מהקואליציה", אמר.

הכרעת דין לשמעון גפסו ראש עיריית נצרת, בית המשפט המחוזי חיפה. פברואר 2015. אדריאן הרבשטיין
חזר לתפקיד בצל ויכוחים על צביון העיר. גפסו/אדריאן הרבשטיין

בתגובה לכך, גפסו נותר בעמדתו והתעקש על הרחבת הקואליציה. לדבריו, "זה כמו שיציבו בפני דרישה שאומר שאני באמת ציוני ויהודי, הרי זה ברור מאליו. הקואליציה תורחב ויצטרף אליה כל מי שלא יציב תנאים מקדימים. אם יש מישהו שיכול לבנות יותר את נצרת עילית ליהודים ולעשות למען ההתיישבות יותר ממני, אמסור לו את המפתחות ואצביע בשבילו".

גפסו שיבח את עואודה והרחיב על החשיבות שבהשארתו בתפקיד סגן ראש העיר. "אין דבר יותר יפה מזה שסגן ראש עיר ערבי מצביע עבור יישוב הארץ, ומבחינתי בזה ההישג הוא כפול", הסביר. "הוא חצי שנה סגן ראש עיר והשמיים עדיין במקומם. זה פרסונלי, מדובר באדם מאד נחמד. אני מעריך אותו ורואה בו שותף לדרך. הוא ערבי ואני יהודי. הוא שייך למפלגה שהיא לא חלק מהמצע שלי, ואני בליכוד ונחשב לימני".

עם זאת, הבהיר ראש העיר כי צביונה של העיר לא צפוי להשתנות, ובכך ביקש להרגיע את אלו המאמינים כי נוכחותו של עואודה תשנה את אופייה של נצרת עילית. "נצרת עילית היא יהודית לנצח נצחים ואני פועל ליישב אותה בעוד עשרות אלפי יהודים. אני עושה את זה הלכה למעשה, בדרכי נועם ובשיתוף פעולה", הבהיר.

השכונה החרדית החדשה בנצרת עילית, אפריל 2015. ערן גילווארג
"אני פועל ליישב את העיר בעשרות אלפי יהודים". שכונה חדשה בנצרת עילית/ערן גילווארג

גפסו התפרסם לפני הבחירות המקומיות האחרונות בעיקר נוכח הקמפיין שלו, שעסק בנושא היהודי-ערבי. כמו כן, התבלט גפסו באמירותיו הנוגעות לייהוד נצרת עילית, ובכך שרץ בבחירות תחת הסיסמה "נצרת עילית יהודית לנצח", והבטיח את "שימור הרוב היהודי בעיר בדרכים שהשתיקה יפה להן". עם זאת יש לציין כי בעבר, אחרי הבחירות המקומיות ב-2008, רשימת "דו-קיום" הייתה לזמן מה חלק מהקואליציה העירונית בראשותו.

אך גדלקין, נציג ישראל ביתנו במועצת העיר, אינו משתכנע מנימוקיו של גפסו וטוען כי העיר בדרך להפוך ליישוב שבו רבע מהתושבים יהיו ערבים. כיום, על פי הערכות, 17%-20% מתושבי נצרת עילית שייכים למגזר הערבי, לטענת גדלקין, "בלי החלטת ממשלה, נאבד את העיר. יקום פה מסגד. נהיה כמו עכו. מי שיוכל לעזוב את העיר, יעזוב אותה".

לטענתו, הקרנת סרטה של הבמאית סוהא עראף לפני שבוע וחצי באשכול הפיס בעיר, הוא דוגמה להתממשות הדברים. "אורחת הכבוד הייתה התומכת בפלסטינים ח"כ חנין זועבי", אמר גדלקין והדגיש: "זה התרחש כאן אצלנו בנצרת עילית". לפני כשנה וחצי, ביקשו משרד התרבות ומפעל הפיס מעראף שתשיב מיליון וחצי שקלים שהושקעו בסרטה, זאת משום שהציגה אותו כסרט פלסטיני על אף קבלת התמיכה הכלכלית מממשלת ישראל.

"אני מגנה את כל מי שאפשר לדבר הזה להתרחש. אני מתחייב בפניכם תושבי נצרת עילית - אני לא הייתי מאפשר לדברים מהסוג הזה להתרחש", הצהיר גדלקין. הוא הוסיף כי "זה עניין עקרוני אצלי ולא אסוג מעקרונות אלו. לעולם לא אמכור את העיר בשביל הישרדות פוליטית". גפסו, שהקרנת הסרט התקיימה לפני חזרתו לתפקיד, אמר גם הוא כי לא היה נותן לתכנית זו להתממש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully