וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יסגרו בשבת? בעל העסקים זועמים: "רוצים לעשות פה מדינת הלכה"

20.12.2015 / 18:20

עיריית תל אביב הגישה כבר לפני שנתיים תכנית לפתיחת עסקים בשבת, אך עד כה משרד הפנים לא אישר אותה וכעת הגיעה הצעת החוק לסגירת עסקים בשבת, שלטענת העירייה מהווה העברת אחריות. בעל רשת מרכולים בעיר: "אולי כך החילונים יתעוררו"

עריכה: ניר חן

הצעת החוק לאיסור פתיחת עסקים בשבת עברה היום (ראשון) בוועדת השרים לחקיקה, בתום שנה של מאבק ציבורי וסוער נגדה שמוקדו היה בתל אביב. במהלכו, בנובמבר 2014, החליט בית המשפט לעניינים מקומיים כי בתי העסק שפועלים בשבת ימשיכו לפעול והצווים לסגירתם יבוטלו. על פי ההצעה, בעל עסק שיפעל בשבת יקבל קנס בשווי של פי שלושה מהפדיון שלו באותו יום, ויהיה חשוף לתביעה אזרחית של בעלי עסקים מתחרים שנפגעו מכך.

עניין פתיחת בתי העסק בשבת הגיע לפתחו של בית המשפט, משום ששר הפנים לשעבר גדעון סער לא מיהר לקבל החלטה בנושא, והעביר את ההכרעה לידי השר הקודם גלעד ארדן. מאז פרישתו של סער מהחיים הפוליטיים הגישה עיריית תל אביב תכנית לפתיחת עסקים בשבת באופן מידתי בהתאם לאופייה של העיר, אך עד כה משרד הפנים לא אישר אותה.

סגנית עיריית תל אביב, מיטל להבי, אמרה כי מדובר בהעברת האחריות ממשרד הפנים אל שולחן הממשלה, ובהצעת חוק שלמעשה תגלגל את הסמכות בעניין למנכ"לי משרדי הממשלה שאינם נבחרי ציבור. זאת, לדבריה "כדי להתחמק מהחלטה שתאפשר לכל עיר לפעול לפי אופייה. יש כאן שני כשלים מרכזיים: דחיינות השרים ופגיעה באוטונומיה של הרשויות המקומיות, שעד כה היה באפשרותן לקבל החלטות עצמאיות בגלל חוקי העזר העירוניים".

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
שעות לאחר חיסול קונטאר: אזעקה בגליל המערבי; טרם דווח על נפילה
השלדים מצה"ל ו"הנקמנות של וינשטיין": בג"ץ יכשיר את מינוי מנדלבליט?
קניה: טיסת "אייר פראנס" נחתה נחיתת חירום בשל חשש מפצצה

התושבים מתנגדים לסגירת העסקים בשבת: "ממש חוצפה". טל אנגלנדר
ההחלטה נוגעת למרכולים ולחנויות, אך לא למקומות בילוי/טל אנגלנדר

עוד הוסיפה להבי, כי "החוק הזה הוא שבירת הסטטוס קוו בין הממשלה לעיריות, מדובר בהתערבות מוגזמת". סגן ראש העיר אסף זמיר הצטרף לדבריה, ואמר כי "לא ניתן לסגור את העיר. הדיון המרכזי בנושא נמצא בבית המשפט ונמתין בסבלנות להכרעתו".

קובי כהן, מנהל רשת "סופר יודה", בעלת תשעה סניפים בתל אביב, הוא בין בעלי העסקים שנאבקו נגד החוק שיאסור על פתיחת עסקים בשבת. בשיחה עם וואלה! NEWS אמר כי ההחלטה שהתקבלה בוועדת השרים היא "החלטה מאוד עצובה. לא הייתי נותן צל"ש לוועדה הזאת, שלא רואה את המשמעויות הנרחבות של החוק". עוד הוסיף, כי הוא מקווה שהחילונים "יתעוררו סוף-סוף לפעולה וילמדו לצאת למאבק אמיתי למען חיים אמיתיים במדינה, ולא לחיות על פי רצונם של קומץ אנשים שחושבים שהם יכולים לנהל את החיים של כולנו בצורה משיחית, שרוצים להפוך את ישראל למדינת הלכה".

כהן טען כי החוק עשוי לפגוע גם בעובדים שמעדיפים לעבוד בשבת, כמו סטודנטים או אנשים אחרים שהעבודה ביום המנוחה משתלמת עבורם. לטענתו, "אף אחד לא עובד שבעה ימים בשבוע, יהיה לו יום מנוחה אחר לבחירתו". כמו כן, לדעתו "החוק הזה מאיים על החיים התרבותיים של עיר שלמה. המאבק הזה הוא לא מאבק של בעלי עסקים, אלא מאבק של תושבים, ולא יכול להיות שהצעת החוק הזו תפגע בהיותה של תל אביב 'עיר ללא הפסקה'".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

התאחדות הסוחרים: צעד חשוב להצלת עסקים קטנים"

מנגד, התאחדות הסוחרים שתומכת בסגירת בתי עסק בשבת, ברכה על ההחלטה של ועדת השרים: ""זהו צעד ראשון וחשוב להצלת עשרות אלפי עסקים קטנים מקריסה כלכלית. יש לשים סוף לתופעת 'הישראבלוף', בה טייקונים ורשתות שיווק עוברים על החוק ופותחים את עסקיהם בשבת, בעוד אותם עסקים נרמסים באופן קבוע. גם אנחנו הסוחרים זכאים לדבר כל כך בסיסי - יום מנוחה שבועי".

הצעת החוק שאושרה הבוקר בוועדת השרים לחקיקה הוגשה על ידי ח"כ מיקי זוהר (הליכוד), ובסיכום בין ראשי הקואליציה נקבע כי היא תעלה לקריאה טרומית ביום רביעי הקרוב. ההצעה נידונה בוועדה חרף מאמציה של סיעת כולנו למנוע זאת, אך משאושרה על ידי השרים יחויבו סיעות הקואליציה לתמוך בקידום החוק. החוק נוגע לחנויות בגדים, לחנויות רהיטים, לסופרמרקטים וכן הלאה, אבל ההגבלה לא חלה על מסעדות, בתי קפה ובתי קולנוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully