וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השרים אישרו הצעת חוק לאיסור פתיחת בתי עסק בשבת

הצעתו של ח"כ מיקי זוהר שאושרה בוועידת השרים קובעת כי עסק שיפתח את שעריו בשבת יקבל קנס הגדול פי שלושה מהפדיון היומי ואף יהיה חשוף לתביעות ממתחרים. היא כוללת חנויות בגדים, רהיטים וסופרמרקטים, אך לא מסעדות ובתי קולנוע. ההצעה תעלה לקריאה טרומית ברביעי

התושבים מתנגדים לסגירת העסקים בשבת: "ממש חוצפה". טל אנגלנדר
סופרמרקטים וחנויות בגדים - כן, מסעדות ובתי קולנוע - לא. למצולמים אין קשר לכתבה/טל אנגלנדר

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (ראשון) את הצעת חוק השבת של חבר הכנסת מיקי זוהר (הליכוד) ולפיה תיאסר פעילות מסחר בשבתות. בסיכום בין ראשי הקואליציה נקבע כי היא תעלה לקריאה טרומית ביום רביעי הקרוב. הצעת החוק עלתה לדיון חרף מאמציה של סיעת כולנו למנוע את ההצבעה, אולם לאחר אישורה בוועדה יחויבו סיעות הקואליציה לתמוך בקידום החוק.

על פי הצעת החוק, בית עסק שיחליט לפתוח את שעריו בשבת, יקבל קנס הגדול פי שלושה מהפדיון היומי שלו באותו יום. בית העסק אף יהיה חשוף לתביעה אזרחית של בעלי עסקים מתחרים, שייראו את עצמם נפגעים כלכלית מפעילותו בשבת. הצעת החוק כוללת בתוכה חנויות בגדים, רהיטים, סופרמרקטים וכן הלאה. ההגבלה לא חלה על מסעדות, בתי קפה ובתי קולנוע.

לקריאה נוספת:
המועמד היחיד לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה: אביחי מנדלבליט
לפיד: "'שוברים שתיקה' חצו את הגבול"; גלאון: "התרת את דמם"
נתניהו מקדים את הבחירות בליכוד – ומציב את סער וברקת בבעיה

מיקי זוהר, חידוש פתיחת מושב הכנסת, אפריל 2015. דוברות הכנסת,
"גאה בהישג". זוהר/דוברות הכנסת

לאחר החלטת הוועדה אמר ח"כ זוהר בשיחה עם וואלה! NEWS כי הוא "גאה בהישג". לדבריו, ינסה להפיג את החשש בקרב מי שעלול לראות את עצמו נפגע מהמהלך. "מדובר בהישג מרשים והיסטורי עבור מדינת ישראל, שיסייע לציבור ולכל מי שמעוניין לנוח ולבלות עם משפחתו ביום המנוחה השבועי של מדינת ישראל, שהוא יום השבת. בכוונתי לשבת ולדון עם הגורמים הרלוונטיים, בעלי עסקים, ארגונים שונים וכל החוששים כי החוק יפגע בהם, על מנת להגיע לחוק נכון והוגן כלפי כלל הציבור".

ח"כ זוהר נימק את ההיגיון העומד מבחינתו בבסיס הצעת החוק. "אני לא חושב שמדובר פה בשינוי של הסטטוס קוו. האיסור על פתיחת מסחר הוא לא רק ממניעים דתיים, אלא ממניעים סוציאליים. נניח שאתה בעל מכולת ואתה רוצה לנסוע לים עם המשפחה ולשתות בירה. אתה לא יכול לעשות את זה כי אתה חייב להתחרות ברשתות שפתוחות בשבת, ואז אבד לך הסיכוי לנוח בשבת או שאבדה לך הכנסה", הסביר.

לדבריו, "התחרות צריכה להיות שוויונית לכל עם ישראל. הגדרנו כמדינה יהודית יום אחד בשבוע שהוא יום מנוחה. אני חושב שהחוק שלי יוביל לכך שיום ראשון יהיה יום מנוחה. עד כה לא היה שינוי במצב". לטענתו, עד כה מקומות רבים נפתחו בשבתות כיוון שהקנסות שהוטלו עליהם היו צנועים יחסית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
מתחם ירקונים בפתח תקווה, דצמבר 2015. ראובן קסטרו
"גם הסוחרים זכאים ליום מנוחה שבועי". מתחם ירקונים בפתח תקווה/ראובן קסטרו

התאחדות הסוחרים בירכה על ההחלטה. "זהו צעד ראשון וחשוב להצלת עשרות אלפי עסקים קטנים מקריסה כלכלית", מסרו לאחר ההצבעה בוועדת השרים לענייני חקיקה.

בהודעה מטעם התאחדות הסוחרים נכתב: "יש לשים סוף לתופעת הישראבלוף, בה טייקונים ורשתות שיווק עוברים על החוק ופותחים את עסקיהם בשבת, בעוד אותם עסקים נרמסים באופן קבוע. גם אנחנו הסוחרים זכאים לדבר כל כך בסיסי: יום מנוחה שבועי".

מנגד, מנכ"ל תנועת "ישראל חופשית", מיקי גיצין, יצא נגד ההחלטה וטען כי הנימוקים לה הם הסוואת כוונת המחוקק. "הצעת החוק של ח"כ מיקי זוהר לא קשורה כלל בסוגיית השבת, אלא בניסיון של חבר הכנסת להצית עוד אש במאבק המיותר בין דתיים לחילוניים. הניסיון לקבוע בחקיקה ראשית כי יש לסגור את כל המדינה בשבת הוא מיותר ולא יוביל לדבר מעבר להתגוששות פוליטית. הרי אף אחד לא מצפה שדין תל אביב יהיה כדין בני ברק, ונכון להותיר את סוגיית השבת לרמה המוניציפאליות", אמר.

לדבריו, אין בהצעה שום חידוש. "מעבר לכך וכפי שנכתב בדברי ההסבר לחוק, הרוב המכריע של הדברים שמוצעים בחוק החדש מצויים בספר החוקים הישראלי ואינם נאכפים וכנראה של בכדי. אם מיקי זוהר באמת דואג לאופייה של השבת בישראל, עדיף לו לקדם דיאלוג בונה בעניין ולא קונפליקט מיותר".

  • עוד באותו נושא:
  • מיקי זוהר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully