וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו מקדים את הבחירות בליכוד – ומציב את סער וברקת בבעיה

20.12.2015 / 11:47

ראש הממשלה מבקש להקדים את הפריימריז לראשות המפלגה תשעה ימים לפני הבחירות במרכז הליכוד, במטרה להכריח את חיים כץ, הנגבי ודודי אמסלם לבחור אם הם אתו או נגדו. על הדרך נתניהו מבסס את עצמו כמועמד יחיד ומחסל את השאיפות של יריביו בצמרת. פרשנות

צילום: רוני כנפו, עריכה: יאיר דניאל
נתניהו: "הצבת המצלמות במתחם ההר תראה מהיכן מגיעות הפרובוקציות". רוני כנפו
"מי שחושב שסער או ברקת ינצחו את נתניהו, גם בעוד שנה, כנראה לא מכיר את הליכוד". נתניהו/רוני כנפו

החלטתו המסתמנת של ראש הממשלה בנימין נתניהו להקדים את הפריימריז לראשות הליכוד מבקשת לתפוס שתי ציפורים במכה אחת. ראשית, היא תופסת את שני המועמדים הפוטנציאליים להתמודד מולו, השר לשעבר גדעון סער וראש עיריית ירושלים ניר ברקת, כשהם אינם מאורגנים לבחירות בזק, במה שעשוי להשאיר את נתניהו מועמד יחיד בזירה. כך גם לגבי שרים וחברי כנסת בכירים אחרים בליכוד, שוודאי שוקלים מפעם לפעם התמודדות שכזו. שנית, היא מגיעה בעיתוי מעניין: תשעה ימים בלבד לפני הבחירות לראשות מרכז הליכוד.

המועמדים המרכזיים לתפקיד הם שר הרווחה חיים כץ וחברי הכנסת צחי הנגבי ודודי אמסלם. הצעד של נתניהו מכריח את השלושה לנקוט צד ולבחור: אם הם תומכים בו ובמדיניותו, או שמא מתנגדים לה ובכך מציבים את עצמם באותו הצד יחד עם גדעון סער וישראל כץ, שהביעו התנגדות למהלך. למעשה, בישורת האחרונה של הבחירות למרכז הליכוד, הופכת הקדמת הפריימריז לסוגיה שהמועמדים לראשות המרכז יידרשו לחוות עליה דעה.

לקריאה נוספת:
"הזאב" למשימות מיוחדות שנשלח לפזר את האדים הרעילים בקואליציה
גדעון סער תוקף: "מתי תתחיל ממשלת הכול דיבורים לטפל בשב"חים?"
ח"כ גלאון ליועמ"ש: "חקור את ג'ודי מוזס בחשד לשיבושי חקירה"

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
השר ישראך כץ עם רוה"מ בנימין נתניהו בסיור מוסק מעל הגבול עם ירדן, ספטמבר 2015. ראובן קסטרו
"זה לא הזמן למהלכים פוליטיים". כץ/ראובן קסטרו

חיים כץ, הנתמך על ידי ישראל כץ וסער, ‏חיים כץ, פרסם הבוקר הודעת תמיכה בנתניהו. "אני בעד ראש הממשלה, אני לא מזהה מועמד אחר ראוי ממנו שיכול להחליפו לטובת הצלחת התנועה", אמר. הקדימו אותו הנגבי ואמסלם, שמיהרו לפרסם אמש, שעה קלה לאחר הפרסום בחדשות 2 על המהלך המסתמן, הודעות שבהן הודיעו חד-משמעית כי הם תומכים בהקדמת הבחירות. ספק אם אמסלם, שעד לפני חודש היה אופוזיציונר חריף לנתניהו, אכן מאמין בצעד זה. "הבחירות ליו"ר המרכז חשפו חיבורים בלתי סבירים בין ישראל כץ, חיים כץ וגדעון סער שנועדו לפגוע בנתניהו", צייץ אמש אמסלם בטוויטר והוסיף כי הוא תומך בהצעתו לקיים בחירות בעוד חודשיים.

מבחינת נתניהו, מדובר בעיתוי מצוין לפריימריז. ראש הממשלה סיים זה עתה את העברת התקציב ואישור מתווה הגז, בסקרים האחרונים הליכוד בראשותו שומר על כוחו, ואין בטווח הנראה לעין מי שיכול לאיים על מעמדו בראשות המפלגה. גורמים המזוהים עמו גם דחו על הסף את הטענה כי הרצון להימנע מעימות נגד סער או ברקת הם שהובילו אותו לשקול להקדים את הבחירות. "מי שחושב שגם בעוד שנה ברקת או סער יכולים לנצח את נתניהו, כנראה אינו מכיר את הליכוד", אמרו.

הקדמת הבחירות עלולה ליצור אפקט דומינו

ובכל זאת, אי אפשר לזלזל בטיעון של השר ישראל כץ, שלפיו יש להימנע מהקדמת הבחירות בשל ההשלכות הפוליטיות שעלולות להיות למהלך. אמש כתב שר התחבורה לתומכיו כי יש לערוך את הפריימריז לפני הבחירות הכלליות הבאות. הוא נימק זאת בכך כי "ממשלת הליכוד, בראשות בנימין נתניהו, מצויה בעיצומה של מערכה מול הטרור האיסלאמי ומתמודדת עם אתגרים ביטחוניים, מדיניים וכלכליים מורכבים, ובוודאי שאין זה הזמן למהלכים פוליטיים שעלולים להקשות ולהוביל לערעור היציבות הפוליטית בישראל".

חששותיו של כץ אמנם קשורים באינטרסים הפוליטיים שלו, אבל הם בהחלט לא מופרכים. בחירות לראשות הליכוד יכולות לייצר סיטואציה של חוסר יציבות בקואליציה הנוכחית, שאמנם מורכבת מ-61 חברי כנסת, אך כיום היא יציבה כבטון יצוק. בין היתר, קיימת האפשרות ששותפיו הקואליציוניים של נתניהו יסתכלו על המהלך בחשדנות שתוביל למתיחות סביב שולחן הממשלה. הקדמת הפריימריז בליכוד יכולה גם ליצור אפקט דומינו שישליך על המחנה הציוני ועל כניסת מתמודדים חדשים לזירה הפוליטית, ולייצר לנתניהו כאבי ראש חדשים עמם הוא לא נאלץ להתמודד כעת. כך או אחרת, נראה שכל אלה לא יימנעו מנתניהו, אם אכן יחליט להקדים את הבחירות המקדימות, לנצח אותן בהליכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully