וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשיפה בארגנטינה: שר החוץ לשעבר הודה באחריות איראן לפיגוע

העיתונאי דניאל סנטורו חשף הקלטות שבהן נשמע שר החוץ לשעבר הקטור טימרמן מודה בשיחה עם נשיא הקהילה היהודית כי איראן "השתילה את הפצצות" במבנה הקהילה היהודית בבואנוס איירס בשנת 1994. לפני שבוע בוטל הסכם הפוטר את טהראן מאחריות לפיגוע

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(צפו: מאות אלפים הפגינו בבואנוס איירס לאחר מותו של התובע ניסמן)

העיתונאי הארגנטינאי דניאל סנטורו חשף אמש (שישי) ברשת "רדיו מיטרה" שתי הקלטות שבהן נשמע שר החוץ לשעבר של ארגנטינה, הקטור טימרמן, מודה בשיחה עם נשיא הקהילה היהודית במדינה גיירמו בורגר, כי איראן "השתילה את הפצצות" במבנה הקהילה היהודית בבואנוס איירס בשנת 1994. ההקלטות הן של שיחה שנערכה בשנת 2012, על רקע המשא ומתן עם איראן שרק החל אז.

במהלך השיחה, שנחשפה במסגרת הספר "ניסמן חייב למות" שפרסם סנטורו, טימרמן ניסה לשכנע את בורגר לתמוך במשא ומתן עם איראן, בטענה כי זו תהיה הדרך היעילה ביותר להביא את הפרשה לפתרונה. עוד נחשף בהקלטות כי סגנו של בורגר, חוזה סקלטייר, קרא באותה התקופה למציאת פתרון אחר לקידום המגעים לחקירת הפיגוע ולפיצוי למשפחות הקורבנות, בטענה כי "איראן אינה פרטנר". בתגובה לכך, נשמע טימרמן עונה: "עם מי תנהל מו"מ? עם שווייץ?".

עוד בוואלה! NEWS:
ארגנטינה ביטלה הסכם שפטר את איראן מאחריות לפיגוע האנטישמי ב-1994
הזדמנות לשינוי: ממשלת הימין בארגנטינה קורצת לישראל
מהפך בארגנטינה: מועמד מפלגת האופוזיציה ניצח בבחירות לנשיאות

שר החוץ של ארגנטינה הקטור טימרמן – 2013. AP
כשנה לאחר ההקלטה, נחתם הסכם עם איראן. טימרמן/AP

סקלטייר מסתמך בדבריו על הטענות שהעלה אז התובע אלברטו ניסמן, שנרצח בחודש ינואר, יום לפני שהיה אמור להעיד בפני בית הנבחרים ולהצהיר על ממצאיו נגד בכירי הממשל, כולל טימרמן, בטענה כי אלה ניסו לטייח את המעורבות האיראנית כביכול בפיגוע, בתמורה לעסקת נפט עם טהראן.

לפני כשבוע, קבע שר המשפטים גרמן גרבאנו כי הממשל החדש בארגנטינה לא יערער על החלטת בית המשפט לבטל הסכם בין המדינה לאיראן, בנוגע לחקירת מתקפת הטרור. רבים טוענים כי ההסכם פוטר את איראן, שעל פי החשד עומדת מאחורי המתקפה, מהאחריות לפיגוע. ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך על המהלך בישיבת הממשלה ואמר כי "זהו שינוי כיוון מבורך ואני מקווה שבשנים הקרובות נראה שיפור משמעותי ביחסי ישראל- ארגנטינה, כמו גם שינוי לטובה ביחסים עם עוד מדינות בדרום-אמריקה".

הנשיא החדש מאוריסיו מקרי נכנס לתפקידו לפני כשבועיים, לאחר שנבחר לתפקיד בבחירות באוקטובר ושם קץ ל-12 שנים של שלטון השמאל במדינה, ויתרה מכך, לשלטונם של בני הזוג נסטור וכריסטינה פרננדס דה קירשנר. בשנה שעברה, לאחר שבית המשפט הפדרלי הכריז כי ההסכם עם איראן "אינו חוקתי", הגישה הממשלה של פרננדז ערעור לבית המשפט העליון, אך כעת אמר שר המשפטים כי ארגנטינה תחקור את האירוע באופן עצמאי, וכי "הורנו לעורכי הדין שלנו לעצור את הגשת הערעור בשני הקרוב".

עוד באותו נושא

ארגנטינה: לכלול חקירת הפיגוע בקהילה היהודית בשיחות הגרעין

לכתבה המלאה
טקס אשכבה לתובע אלברטו ניסמן – בואנוס איירס 28 בינואר 2014. AP
טקס האשכבה לניסמן, ינואר/AP

ההסכם נחתם בשנת 2013 בין שר החוץ דאז טימרמן, למקבילו האיראני באותה התקופה עלי אכבר סאלחי. על פי ההסכם, תוקם ועידה משותפת לשתי המדינות שתורכב מחמישה שופטים עצמאיים שיחקרו את הפיגוע. כמו כן אפשר ההסכם לבית הדין לתשאל את החשודים האיראניים בתיק.

ארגונים יהודיים רבים וכן גורמים בישראל הביעו חשש לפיו ההסכם מהווה את סופו של הרצון במדינה לחקור לעומק את האירועים. ארגון יהודי בארצות הברית טען כי הדבר דומה "לבקשה מגרמניה הנאצית לסייע בהבאת ראיות לליל הבדולח". עם זאת, קירשנר טענה כי מדובר בדרך היחידה שבה ניתן יהיה לחקור את הפיגוע, שבו נהרגו 85 בני אדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully