וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארגנטינה ביטלה הסכם שפטר את איראן מאחריות לפיגוע האנטישמי ב-1994

הממשל החדש הודיע כי לא יגיש ערעור להחלטת בית המשפט המבטלת את ההסכם שנחתם ב-2013 בין שתי המדינות, ובמסגרתו ועידה משותפת תחקור את הפיגוע הקטלני. נתניהו: "שינוי כיוון מבורך שיתרום לשיפור היחסים עם ארגנטינה"

פיגוע במרכז היהודי בבואנוס איירס ב-1994. AP
הפיגוע במרכז היהודי ב-1994/AP

הממשל החדש בארגנטינה לא יערער על החלטת בית המשפט לבטל הסכם בין המדינה לאיראן, בנוגע לחקירת מתקפת הטרור במרכז הקהילה היהודית בבואנוס איירס שאירע בשנת 1994 – כך אמר בשישי האחרון שר המשפטים גרמן גרבאנו. רבים טוענים כי ההסכם פוטר את איראן, שעל פי החשד עומדת מאחורי המתקפה, מהאחריות לפיגוע. ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך על המהלך בישיבת הממשלה ואמר כי "זהו שינוי כיוון מבורך ואני מקווה שבשנים הקרובות נראה שיפור משמעותי ביחסי ישראל- ארגנטינה, כמו גם שינוי לטובה ביחסים עם עוד מדינות בדרום-אמריקה".

הנשיא החדש מאוריסיו מקרי נכנס לתפקידו בחמישי האחרון, לאחר שנבחר לתפקיד בבחירות באוקטובר ושם קץ ל-12 שנים של שלטון השמאל במדינה, ויתרה מכך, לשלטונם של בני הזוג נסטור וכריסטינה פרננדס דה קירשנר. בשנה שעברה, לאחר שבית המשפט הפדרלי הכריז כי ההסכם עם איראן "אינו חוקתי", הגישה הממשלה של פרננדז ערעור לבית המשפט העליון, אך כעת אמר שר המשפטים כי ארגנטינה תחקור את האירוע באופן עצמאי, וכי "הורנו לעורכי הדין שלנו לעצור את הגשת הערעור בשני הקרוב".

עוד כתבות בנושא:
הזדמנות לשינוי: ממשלת הימין בארגנטינה קורצת לישראל
התובע בארגנטינה: הנשיאה פרננדס סייעה לאיראן לחמוק מאחריות לפיגוע בבואנוס איירס
התובע שהאשים את נשיאת ארגנטינה בסיוע לאיראן נמצא ירוי בביתו

מאוריסיו מקרי, מועמד האופוזיציה בארגנטינה שניצח בבחירות לנשיאות, נובמבר 2015. רויטרס
ביטל את ההסכם. מקרי/רויטרס

ההסכם נחתם בשנת 2013 בין שר החוץ של ארגנטינה לשעבר, הקטור טימרמן, למקבילו האיראני באותה התקופה עלי אכבר סאלחי. על פי ההסכם, תוקם ועידה משותפת לשתי המדינות שתורכב מחמישה שופטים עצמאיים שיחקרו את הפיגוע. כמו כן אפשר ההסכם לבית הדין לתשאל את החשודים האיראניים בתיק.

ארגונים יהודיים רבים וכן גורמים בישראל הביעו חשש לפיו ההסכם מהווה את סופו של הרצון במדינה לחקור לעומק את האירועים. ארגון יהודי בארצות הברית טען כי הדבר דומה "לבקשה מגרמניה הנאצית לסייע בהבאת ראיות לליל הבדולח". עם זאת, קירשנר טענה כי מדובר בדרך היחידה שבה ניתן יהיה לחקור את הפיגוע, שבו נהרגו 85 בני אדם.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
התובע שדרש לחקור את נשיאת ארגנטינה נמצא מת בדירתו. רויטרס
התנגד להסכם ושילם בחייו. ניסמן/רויטרס

אלברטו ניסמן, התובע הארגנטינאי שהוביל את החקירה, האשים את פרננדס בתחילת השנה כי חתימת ההסכם היא חלק ממאמצים להסוות הסכם אחר וסודי, שבמסגרתו ארגנטינה תקבל הטבות סחר מאיראן בתמורה להגנה מפני חקירה עבור בכירים איראניים. ניסמן נמצא מת בתחילת השנה לאחר שנורה בראשו בנסיבות מסתוריות.

כעת עדיין לא ברור כיצד החוקרים במדינה יוכלו להמשיך ולחקור את הפיגוע, בשל העובדה שאין דרכים חוקיות לתשאל את החשודים האיראניים. נשיא ארגון יהודי ארגנטינה, חוליו שלוסר, אמר כי "מדובר בחדשות נפלאות לא רק עבור הארגון, אלא גם לחברה הארגנטינאית כולה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully