וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התובע בארגנטינה: הנשיאה פרננדס סייעה לאיראן לחמוק מאחריות לפיגוע בבואנוס איירס

התובע המיוחד לחקירת הפיגוע בבניין הקהילה דורש להעמיד לדין את נשיאת ארגנטינה ואת שר החוץ טימרמן. לדבריו, האזנות סתר חשפו כיצד ניהלה פרננדס מו"מ עם טהראן, לקבלת נפט מוזל בתמורה להענקת חסינות לאחראים לפיגוע

צילום: רויטרס, עריכה: קשת סידי, קריינות: אביב אברמוביץ'

התובע המיוחד לחקירת הפיגוע בבניין הקהילה היהודית בבואנוס איירס דורש להעמיד לדין את נשיאת ארגנטינה, כריסטינה פרננדס דה קירשנר, ואת שר החוץ שלה הקטור טימרמן. כלי התקשורת בארגנטינה מסקרים בהרחבה את דבריו של התובע, המאשים את השניים בגיבוש ההסכם החשאי עם איראן, שנועד לטייח את מעורבותה במתקפת הטרור הקטלנית ביותר בתולדות המדינה.

התובע, אלברטו נימסן, אמר כי ההסכם גובש בעסקה סודית בין איראן לארגנטינה בהוראתה הישירה של הנשיאה קירשנר, והעניק לבכירים איראנים חסינות מחקירת הפיגוע שאירע ב-1994. איראן הבטיחה שתעביר בתמורה נפט מוזל לארגנטינה, כדי לסייע לה לשקם את משק האנרגיה המדלדל שלה.

לדברי התובע, ההאשמות מבוססות על האזנות סתר שבוצעו למקורביה של פרננדס, שרקמו "קנוניה פלילית מתוחכמת" במסגרת המו"מ עם האיראנים. התובע סירב לחשוף את ההאזנות בטענה שהוא חושש לביטחונם של מקורותיו, אך הצהיר כי יש לו "ביטחון מלא בראיות".

ניסמן ביקש מבית המשפט לחקור את פרננדז ואת שר החוץ טימרמן "מתוקף היותם האחראים העיקריים לטיוח ולחסימת הצדק הנוגע למעורבותה של איראן בפיגוע". השופט שיכריע אם להעמיד את השניים לדין הוא אריאל ליחו, אותו שופט שבשנה שעברה הרשיע בשחיתות את סגנה של הנשיאה פרננדזס, אמאדו בודו.

גורם בכיר בלשכתה של הנשיאה הכחיש בתוקף את הטענות. פרננדס תפרוש מתפקידה בסוף השנה אחרי שתי כהונות רצופות כנשיאה.

נשיאת ארגנטינה כריסטינה פרננדס דה קירשנר – בואנוס איירס, דצמבר 2014. AP
נשיאת ארגנטינה כריסטינה קירשנר דה פרננדז, בחודש דצמבר/AP

במסמך של 300 עמודים שהגיש לבית המשפט בבואנסו איירס כתב התובע כי פרננדס ניהלה משא-ומתן חשאי עם איראן במהלך 2013, "דרך ערוצים לא-דיפלומטיים". המו"מ התקיים במקביל להקמת ועדת החקירה המשותפת לשתי המדינות.

הפיגוע בבניין הקהילה היהודית בבואנוס איירס (AMIA), בו נרצחו 85 בני אדם, נחשב למתקפת הטרור החמורה בתולדות ארגנטינה. הוא בוצע, ככל הנראה, כנקמה על הריגת מזכ"ל חיזבאללה, עבאס מוסאווי, שנתיים קודם לכן.

חקירתו של ניסמן הובילה עד למבוי סתום בניסיון לאתר את האחראים לפיגוע, למרות שקבע כבר ב-2007 כי טהראן וחיזבאללה עומדות מאחוריו. איראן סירבה להסגיר בכירים שחשודים במעורבות בתכנון המתקפה, ובראשם נספח התרבות בארגנטינה מוחסן רבאני, המוגדר כ"מוח" מאחורי הפיגוע.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
פיגוע במרכז היהודי בבואנוס איירס ב-1994. AP
85 בני אדם נרצחו בפיגוע ב-1994. בניין הקהילה היהודית בבואנס איירס/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully