וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

3 שבועות למתקפת הטרור, יהודי פריז עדיין פוחדים: "לא קובעים מזוזות"

5.12.2015 / 20:10

בשכונות הפרברים הפריזאיות, שבאחד מהן - סן דני, הסתתרו המחבלים מהפיגועים, חיים היהודים כמיעוט בתוך רוב מוסלמי. כדי להתמודד עם המצב המורכב, החלו ראשי הקהילה לקדם תכנית לניודם לשכונות מבוססות יותר. בקהילה מאשימים את נשיא הקונגרס היהודי-אירופי: מנותק מהשטח

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

(צפו: ראש ממשלת צרפת מזהיר כי "מחבלים עלולים להשתמש בנשק כימי וביולוגי". 19 בנובמבר, 2015)

על רקע מתקפת הטרור בפריז והגידול בקרב אוכלוסיית המוסלמים – שעומדת כיום, לפי הערכות, על כ-10% מכלל הציבור הצרפתי – רבות מאותן קהילות, חלקן ותיקות, העדיפו לעלות לארץ, אולם מרביתן נותרו בפרברי הבירה הצרפתית – לרוב בשל סיבות כלכליות ומשפחתיות.

בשכונות הפרבר הפריזאי הצפוני סן דני חיים היהודים כמיעוט שחי בתוך רוב מוסלמי. בימים אלו מתריעים בכירי הקהילה בצרפת על מצבם ומבקשים מהרשויות למצוא פתרון למצבם המורכב. רק בחודש שעבר, פשטו שוטרים על דירה בפרבר סן דני שבצפון פריז, כחלק מהחיפושים אחר מתכנן הפיגועים בפריז שאירעו ברובע העשירי וברובע ה-11 שבעיר, שבהם נרצחו 130 בני אדם.

עוד בוואלה! NEWS:
צרפת: מצב החירום במדינה עשוי להימשך "זמן בלתי מוגבל"
טראמפ העליב את היהודים: "אינכם תומכים בי כי איני רוצה את כספכם"
ביטול קונצרטים, איום על זמרים: השמרנים באיראן נגד המוזיקה

המשטרה הצרפתית ערכה פשיטה בפרבר סן-דני, ליד פריז. 18 בנובמבר 2015. רויטרס
כוחות הביטחון הצרפתיים במהלך הפשיטה על סן דני/רויטרס

ראשי הקהילה היהודית לא הסתפקו בהתרעות ובדרישת פתרונות מצד הרשויות, אלא החלו לקדם תכנית ייחודית לסיוע כלכלי ליהודים מעוטי יכולת המתגוררים בפרברים שהתרוקנו מיהודים במטרה לשכנם בשכונות מבוססות יותר. "רוב היהודים האמידים ברחו לשכונות טובות יותר עם ההגירה המוסלמית בצרפת", אמר ג'יל טייב, סגן נשיא ארגון "הגג של יהודי צרפת (קרי"ף).

לדבריו של טייב, "אלו שידם אינה משגת, מצאו עצמם כמיעוט בתוך רוב מוסלמי כאשר עשרה אחוזים מתוכם הם קיצוניים. ההרגשה לא טובה, קשה ליהודי ללכת ברחובות של אותם אזורים, בטח שלא עם כיפה - זה כבר הופך למסוכן". עוד הוסיף טייב כי "אם בעבר בני הנוער היהודיים נהגו ללכת לבתי ספר ציבוריים בצרפת, עכשיו זה ממש לא המצב".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אבטחת מוסדות יהודיים בצרפת/מערכת וואלה!, צילום מסך

טייב גם התייחס לשגרת חייהם של אותן משפחות יהודיות שמצאו את עצמן, כמעט בין לילה, מתגוררות בלב קהילה מוסלמית – שחלקה גם עוינת. "קשה להיות יהודים במקומות כאלו, שיש בהם המון מוסלמים קיצוניים. חלק מהיהודים מפחדים לקבוע מזוזה על הדלת, ילדיהם לא יכולים לצאת לבד מהבית – ואי אפשר לחזור מאוחר". עוד נושא שמטריד את מנוחת ראשי הקהילה הוא "החשש מנישואי יהודים-מוסלמים".

לדבריו, "לא אחת הם גילו כתובות אנטישמיות על דלת ביתם. גם בתי הכנסת באותם אזורים נסגרים בתכיפות – לנוכח העובדה שרוב הקהילה נוטשת את אותם פרברים. רק היהודים שמצבם הכלכלי קשה נשארים בשכונות האלו". לפי נתונים שמציג ארגון הקרי"ף, מדובר בין 500 לאלף משפחות שמצאו עצמן מבודדות מהקהילה היהודית, תוך שהן מוקפות ברוב מוסלמי. סגן נשיא הארגון, טייב, משוכנע שעוד ניתן לסייע להם.

אבטחת בתי כנסת ומוסדות יהודים בפריז, נובמבר 2015. ישראל ברדוגו, מערכת וואלה! NEWS
אבטחת מוסדות יהודיים בצרפת/מערכת וואלה! NEWS, ישראל ברדוגו

גם אריאל גולדמן, נשיא קרן הרווחה של הקהילה היהודית ("פונד סוסיאל"), סיפר על מצבם של היהודים העניים באותם פרברים בעייתיים. "חלקם עזבו את צרפת ועלו לישראל", אמר, "אלו שנותרו מאחור נשארו לבד בשכונות שהתרוקנו מקהילות יהודיות". גולדמן גם הסביר את הנסיבות שמשאירות את אותו מיעוט בשכונות: "לפעמים זה בגלל ההורים, ולפעמים בגלל מצב כלכלי. כך או כך מצבם קשה, ממש כמו של הקהילות הנוצריות באותן השכונות".

"צריך לסייע להם מבחינה כלכלית ולקדם תכנית מסודרת על מנת לשכן אותם במקום אחר", הסביר טייב, "זה קשה, יש הרבה אימהות חד-הוריות. אנחנו כארגון מטפלים בבעיות נקודתיות, אבל אין לנו פתרון לכלל הקהילה. בכל יום מתקבלות פניות חדשות, ואנחנו מנסים לעשות את כל שניתן בכדי לסייע".

"לא רוצים לספק דלק לאנטישמיות ולקיצוניים"

אולם לצד הסיוע בקרי"ף מדגישים את ההשלכות שמהלך מסוג זה עשוי להוביל: "צריך לסייע להם בשקט, כדי שזה לא יהפוך למסוכן", אמר טייב. לדבריו, "סיוע מסוג זה עשוי להראות לאחרים שליהודים יש עזרה מבחוץ ושהם לא אזרחים שווים כמו כולם – זה צפוי לספק עוד דלק לאנטישמיות ולקיצוניים במדינה".

בנוסף, טייב גם מפנה אצבע מאשימה כלפי ארגוני גג יהודיים כלל אירופאיים. "בניגוד לגופים כמו קרן הרווחה, מועצת הקהילות הדתיות בצרפת (הקונסיסטואר), ואנחנו בקרי"ף – שעובדים ומחוברים לשטח, ישנם ארגונים יהודיים שמתיימרים לייצג אותנו ברמה היבשתית, אך בפועל לא עושים כלום", אמר טייב.

משה קנטור, יו"ר הקונגרס היהודי-אירופי. AP
ספג ביקורת קשה. קנטור/AP

את הביקורת הקשה ביותר מתח על הקונגרס היהודי-אירופי בראשות המיליאררדר הרוסי משה קנטור: "אנחנו לא שומעים מהם בכלל, ולא מקבלים מהם כלום. הקונגרס לא מנסה להבין מה הבעיות איתם אנחנו מתמודדים". בדבריו התייחס טייב גם לפעילות הנשיא קנטור, שנערך בימים אלו לבחירות לנשיאות הארגון שצפויות להתקיים ב-2016. "הוא מנותק ולא מחובר לצרכים של הקהילות היהודיות. אף אחד ברחוב לא יודע מי הם ומה קנטור עשה בשביל יהודי אירופה".

בכיר בקהילה היהודית, שביקש להישאר בעילום שם, אמר לוואלה! NEWS כי "קנטור נכנס לפוליטיקה היהודית כדי להיטיב עם עסקיו הפרטיים. הוא עוסק בפוליטיקה ומכיר את בעיות היהודים רק מדוחות שמגיעים לשולחנו".

מהקונגרס היהודי-אירופי נמסר כי הוא "מקיים קשר הדוק וקבוע עם הקרי"ף ונותן בו אמון מלא. רק בשבוע שעבר, בישיבת ההנהלה של הקונגרס, נתן נשיא הקרי"ף סקירה מקיפה על מצב הקהילה ועל צרכיה".

"רוצים לראות מעשים בשטח"

גם ממשלת ישראל זכתה לביקורת קשה מצד טייב, שסבור כי הגיע הזמן למעשים. "אם צריך כסף – אז תשימו אותו על השולחן. אם צריך לסייע למשפחות כדי שיעלו לארץ – תעשו זאת. אנחנו רוצים לראות מעשים בשטח". לדבריו, "בישראל מדברים הרבה על עלייה, אבל לא עושים מעבר לזה".

כוננות בבירת בלגיה בריסל לאור מצב החירום באזור, נובמבר 2015. רויטרס
שוטר בלגי בתחנת הרכבת בבריסל, לפני שבוע/רויטרס

פיליפ מרקוביץ', נשיא מועצת הקהילות הדתיות בבלגיה, הסביר כי מצבם של היהודים במדינתו שונה ואפילו טוב יותר מזה של שכניו שבצרפת. "לקהילה היהודית בבלגיה יש קשרים טובים עם הממשל. אנחנו זוכים להגנה מהמשטרה, וככלל, יש לנו קשרים טובים גם עם הקהילות הנוצריות והמוסלמיות במדינה".

עם זאת, הסביר מרקוביץ' כי "האנטישמיות עדיין קיימת, והאתגר המרכזי כרגע הוא במלחמה נגד הטרור". רק לפני שבוע דווח כי הרשויות בבלגיה הצליחו לסכל מתקפת טרור משולבת בבירה, בריסל. זאת לאחר שהעיר שותקה למשך ארבעה ימים במסגרת הכוננות העליונה שהוכרזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully