וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלמנת הנרצח בטבח במינכן: "הבנות שלי שאלו: 'אימא מה ראית?'"

דב גיל-הר

2.12.2015 / 14:07

בריאיון לאולפן וואלה! NEWS סיפרה אילנה רומנו, אלמנתו של מרים המשקולות יוסף רומנו, על הרגע שבו נחשפה לתמונות הזוועה של הקורבנות. "הן היו זוועתיות יותר משחשבתי. זה הכניס אותי לשוק"

אילנה רומנו על הסרט הדוקומנטרי על טבח הספורטאים במינכן/עריכה: ניר חן

אילנה רומנו, אלמנתו של יוסף, אלוף ישראל בהרמת משקולות שנרצח באולימפיאדת מינכן בגרמניה בשנת 1972, סיפרה היום (רביעי) בריאיון לוואלה! NEWS על חשיפת המסמכים והדוחות המתעדים את יום הטבח. "בעלי עבר התעללות נוראית לפני שמת", אמרה והאשימה: "אבו מאזן הוא שנתן את הכסף לפיגוע".

אתמול נחשפו פרטים חדשים שלא היו ידועים לציבור על הטבח, לקראת צאתו של סרט דוקומנטרי בנושא. "ב-1992, 20 שנה אחרי האירוע, התמונות הגיעו ארצה. אמרו לי 'אילנה, אנחנו לא יכולים לתת לך להסתכל בתמונות'. עניתי: 'אני אראה את התמונות', ואכן ראיתי אותן. הן היו זוועתיות יותר משחשבתי. זה הכניס אותי לשוק", תיארה רומנו. "אבל התחייבתי שאהיה חזקה, זו הייתה ההחלטה עם כל הטראומה. זה היה קשה וזה היה שלושה ימים לפני חופתה של בתי".

רומנו המשיכה לספר על היום שבו קצת לפני השמחה המשפחתית היא נחשפה לזוועה. "לקחתי את הטראומה ואמרתי – 'אף אחד לא יידע מזה'. הבנות שלי שאלו: 'אימא מה ראית?', עניתי: 'תמונות זוועה ומפסיקים לדבר על זה'. נגמר".

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
ח"כ גטאס חשף פרשה ביטחונית חמורה בכנסת: "שב"כ מנסה לכסות מחדלים"
כוחות צבא ומשטרה הרסו בית מחבל בשועפאט
הטרור משתולל בירושלים - והעסקים נסגרים אחד אחרי השני

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"החלטתי שאני עושה מעשה". אילנה רומנו ב-2009/מערכת וואלה!, צילום מסך

43 שנים אחרי הטבח, עתיד הסרט הדוקומנטרי בנושא לצאת לאקרנים. רומנו הסבירה מה גרם לה בסופו של דבר לשתף פעולה עם הסרט ולחשוף לציבור את המידע שמעולם לא הוצג בתקשורת. "אם סרט דוקומנטרי אמריקני מחליט אחרי כל כך הרבה זמן שזה רלוונטי, אחרי מאבקים כל כך קשים לדקת דומיה וחשיפת מסמכים, אז אני מחליטה שאני מוכרחה לפרוק את זה. זה קשה להחזיק את זה לבד. החלטתי ברגע של חולשה ואמרתי: 'אני מתירה להראות את התמונות'".

"החלטתי אחרי שיחות ליליות ארוכות", המשיכה. "הבנות שלי בגרו, אבא שלי כבר לא בחיים והחלטתי שאני עושה את מעשה. זאת, בתקווה שהדבר ייתן רוח גבית לוועד האולימפי הבינלאומי לקבל החלטה שהם לא יצטערו עליה, כי היא חשובה ביותר - לזכור את י"א חללי מינכן על מגרש המשחקים האולימפיים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
40 שנה לטבח הספורטים במינכן: הפרוטוקלים נחשפים. רויטרס
"זו הייתה סיטאציה כל כך קשה". אחד מהחוטפים על גג אחד הבניינים בכפר האולימפי/רויטרס
"יוסי נפצע והמחבלים התנגדו להכניס רופא לחדר. בצהריים הוא עדיין היה חי והתבוסס בדמו"

בריאיון שהעניקה אתמול רומנו ל"ניו יורק טיימס" היא חשפה פרטים מזעזעים על מות בעלה, בהם העובדה שהוא סורס על ידי חוטפיו, מחבלים פלסטינים מארגון "ספטמבר השחור". "זו הייתה סיטואציה כל כך קשה, כולם היו כבולים ושמעו את הזוועה, את הפציעה של יוסי ואת ההתעללות בו, כי הם בחדר", אמרה היום.

"יוסי נפצע והמחבלים התנגדו להכניס רופא לחדר. בצהריים הוא היה עדיין חי והתבוסס בדמו. גופתו הוצאה רק אחרי שהספורטאים נלקחו לשדה התעופה, כך שהוא הוצא אחרון". לדבריה, "יוסי היה איש חזק ומלא רוך וחום. הוא זכור כאיש שתמיד צחק. ב-1992, כשראיתי את התמונות, היה עצב וכאב וסבל. עם זה אני מתהלכת כבר 23 שנים".

רומנו עדיין כועסת על ההתנהלות הכושלת שהביאה בסופו של דבר לטבח. "אפשר ללמוד מהמסמכים שנחשפו שחוליית המחבלים וחוליות נוספות התאמנו ליד מינכן. כלומר, פה הייתה פאשלה כפולה ומכופלת", אמרה והוסיפה: "אבו מאזן, לפי שמה שאנחנו יודעים, היה אז שר האוצר, הוא זה שנתן את הכסף לפיגוע. הוא מתעלם וחושב שאנשים לא יודעים - אבל היה שם עיתונאי והוא שאל אותו, 'תגיד, למה אתה לא כותב ספר כמו שאבו דאוד (אחד ממתכנני הטבח) ומספר על רצח מינכן?', והוא ענה לו: 'כי אבו דאוד מטומטם ואני לא אעשה את זה'".

רומנו מסיימת את דבריה עם מעט אופטימיות - לאחרונה התקבלו כמה החלטות שעניינן הנצחת בעלה ושאר הספורטאים שנרצחו. לדבריה, בכפר האולימפי בגרמניה יוקם מוזיאון לזכר הטבח הנורא. "אנשים ילמדו את האירוע במינכן", אמרה והוסיפה: "נקודת האור הגדולה ביותר היא מינויו של תומאס באך ליו"ר הוועד האולימפי. הוא החליט להעביר אבן מיוחדת מיוון לריו דה ז'נרו, שם ייחרטו שמותיהם של הספורטאים הנרצחים והשוטר. האבן תנדוד מאולימפיאדה לאולימפיאדה וזו הפעם הראשונה שהוועד האולימפי הבינלאומי מרים את הכפפה ומנציח. עם זאת, שאנחנו עדיין מצפים לדקת דומייה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully