וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות הפיגועים, דו הקיום בגוש עציון נראה רחוק מתמיד

23.11.2015 / 23:08

גוש עציון הייתה במשך שנים ארוכות דוגמה לשותפות בין יהודים לפלסטינים. אולם הקשר האמיץ דהה, אם לא נעלם לגמרי, בתקופה האחרונה - והתושבים באזור מיואשים ומפוחדים: "בכל שנייה יש את הפחד שמישהו ייקח סכין וידקור אותנו"

צילום: לע"מ, שי מכלוף עריכה: קשת סידי

בצומת גוש עציון, בוקר אחרי הפיגוע הקטלני שבמהלכו נרצחה הדר בוכריס, שוררת אווירה מתוחה. אולם התושבים מנסים לשמור כמה שיותר על שגרה. בעלייה ל"גוש", מכיוון צומת האלה, הוצב מחסום נייד על הכביש, כמה עשרות מטרים לפני כפר עציון. חיילי המילואים, ששומרים בו, מעבירים מבט על כל העוברים והשבים. בהמשך, הוקם מחסום "נושם" נוסף שהחיילים בו בודקים כלי רכב פלסטיניים.

מוקדם יותר אתמול נטמנה בוכריס בהר המנוחות שבירושלים. אלירן מכרמי צור, שהכיר אותה, סיפר על תחושות קשות והרגשה של חוסר אונים. "אתמול היה פיגוע קשה מאוד, הדר גרה בכרמי צור במשך שלוש שנים. זו תחושה קשה מאוד, אתה לא יודע מאיפה זה יגיע אליך ואיך, אין לך מושג וזו תחושה לא נעימה".

אך למרות החשש, מעיד אלירן, השגרה נמשכת. "חשוב להראות לכולם, לילדים, למשפחה, שממשיכים כרגיל". לדבריו, "צריך לא לוותר ולא להשפיל את עצמנו. אני נוסע פה בציר וילדים זורקים אבנים. לפני שבועיים זרק עליי ילד בן חמש וזו תחושת השפלה וצריך לטפל בהם".

לקריאה נוספת:
במערכת הביטחון שוקלים: גירוש משפחות מחבלים לרצועת עזה
הדר נרצחה שבועיים אחרי שחזרה מטיול בהודו: "אהבה את החיים ואת הארץ"

פיגוע דקירה בצומת גוש עציון, 22 בנובמבר 2015. הילל מאיר, תצפית TPS
זירת הפיגוע בצומת גוש עציון, אתמול/תצפית TPS, הילל מאיר
אתמול החליט מח"ט עציון כי הפלסטינים שעובדים בהתנחלויות לא יורשו להגיע לאזור היום וההחלטה לגבי ההמשך תלוית מצב

בעקבות הפיגועים האחרונים, פרוסים כוחות גדולים על הצירים ולפי החלטת הצבא, חלק מהכניסות הכפרים הפלסטיניים חסומות ובאלו שפתוחות נבדק כל רכב שיוצא במטרה שרוב כלי הרכב הפלסטיניים שנוסעים לכיוון גוש עציון יעברו בדיקה בניסיון למנוע פיגועים נוספים. ההחלטה לא מוגבלת בזמן ועל פי גורם צבאי היא מותנית בהערכת מצב.

גוש עציון הייתה במשך שנים ארוכות דוגמה לדו-קיום בין יהודים לפלסטינים. אולם הוא דהה, אם לא נעלם לגמרי, בתקופה האחרונה. ואתמול החליט מח"ט עציון כי הפלסטינים שעובדים בהתנחלויות לא יורשו להגיע לאזור אתמול וההחלטה לגבי ההמשך תלויhת מצב.

למרות המתיחות, הטרמפיאדות מלאות בתושבים שמחכים לטרמפ או לאוטובוס שיביא אותם למחוז חפצם. אך השוני הוא ברמת האבטחה שתוגברה וכן ההקפדה של התושבים לעמוד מאחורי הבטונדות ולא מלפניהם כדי להימנע מפיגוע דריסה.

אזור התעשייה בצומת הגוש, גם הוא סמל לדו-קיום, נראה מתוח מתמיד, כשעשרות חיילים נפרשו בכניסותיו ובדקו ובחנו כל אדם שנכנס. תושבי הגוש מפגינים לרוב סבלנות, אך עושה רושם שנמאס להם מהבטחות לשינוי והם מצפים שהוא אכן יקרה. תקוותם היא שמצעד הפוליטיקאים שהגיע היום לאזור יביא סוף סוף לשינוי המיוחל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
שר הביטחון משה יעלון וראש הממשלה בנימין נתניהו בביקור בחטמ"ר עציון, 23 בנובמבר 2015. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
נתניהו ויעלון בגוש עציון, היום/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

למרות המתינות הכללית שמשדרים רוב תושבי גוש עציון בצומת, אפשר לשמוע גם אמירות יותר חד-משמעיות הדורשות להחזיר לעצמם את הביטחון האישי. בתיה לנין מההתנחלות אפרת הגיעה לצומת שבו אירע הפיגוע כדי להביע תמיכה. "אני פה כדי לומר שכל מקום הוא שלנו, ואיפה שנרצה - נוכל ללכת, ולא ייתכן שמי שעומד פה יהיה בסכנה מפגיעה. נמאס לנו. אני בעד שיתוף פעולה עם כל מי שגר סביבנו אבל אי אפשר לגור כשכל שנייה יש את הפחד שמישהו ייקח סכין וידקור אותנו. אנחנו דורשים מהשלטונות שיהיו עוד מקומות שבהם יבדקו אותם. אם יש חשש שיש להם סכינים, אז שיבדקו, כך לפחות עד שתהיה לנו הרגשה שהם לא רוצים לפגוע בנו".

דוידי פרל, ראש המועצה האזורית גוש עציון, תיאר את המתח שבו שרויים התושבים. "השבועות האחרונים קשים מאוד, יעקב דון (שנרצח בפיגוע ירי בגוש עציון ביום חמישי - ש"ב) הוא שכן קרוב מאוד, והכאב הוא ציבורי ואישי מאוד, גם הרצח של הנערה אתמול לא קל. הציבור אומר ובצדק ש'הוא לא מוכן לסבול את זה יותר. עד כאן'".

"אין סיבה להמתין יותר", אמר פרל בייאוש. "למה לחכות שימותו עוד חמישים אנשים ואז ייכנסו לחברון. צריך להיכנס עכשיו". למרות הדו-קיום, ש"היה לגאוות האזור", קובע פרל - "יש גבול. דו-קיום זה כשיש שניים ואם אין, אז לא יהיה דו-קיום. אם הם לא רוצים שלום, שלא יהיו פה, המרחב הזה צריך להיות סטרילי. במיוחד בכביש הפנימי. צריך להפוך אותו לציר סטרילי כך שהמרחב יהיה בטוח".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון משה יעלון סיירו היום במקום הפיגוע ובחטיבה המרכזית עציון. "אני מבקש לשלוח תנחומים למשפחתה של הדר בוכריס זכרונה לברכה, שנרצחה כאן אתמול, למשפחת דון ולמשפחות הנרצחים. אני מבקר פה היום עם שר הביטחון, עם סגן הרמטכ"ל, עם אלוף פיקוד המרכז ומפקדי הגזרה בשטח כדי להגביר את המלחמה שלנו במפגעים", אמר נתניהו.

לדברי פרל, "הממשלה נכשלה כאן. מדינת ישראל נכשלה בביטחון פה, ולא ניתן להשאיר את האנשים בתוך הבתים. במבחן התוצאה ממשלת ישראל נכשלה". מבקר נוסף שהגיע לבחון את הזירה הוא מפקד אוגדת אזור יהודה ושומרון, תא"ל ליאור כרמלי. לקריאות התושבים באשר להגברת ביטחונם האישי, הוא ענה: "יש פתרון למצב הביטחוני".

חברת הכנסת שולי מועלם (הבית היהודי), תושבת הגוש, התמקמה בצומת לאות מחאה. לדבריה, יש לה שתי ציפיות עיקריות מהממשלה, שבה חברה מפלגתה, ומהעומד בראשה. "האחת, לעלות קומה במלחמה בטרור ולהעביר אותה לחברון. השנייה, שממשלת ישראל תחליט על החלת החוק הישראלי ביהודה ושומרון, וכהתחלה בגוש עציון". לדבריה, "הגוש בקונצנזוס".

גם היא גורסת שהכבישים צריכים להיות חסומים לפלסטינים. "כדי לשמור על חיי היהודים באזור - שיפסיקו את נסיעת הערבים על הציר הזה. החיכוך צריך להיפסק, יש כבישים שהערבים לא צריכים לנסוע בהם בשלב הזה", היא מסכמת. עם שורת המבקרים בצומת הגוש נמנה גם יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג. הוא הניח זר פרחים על גל אבנים שהונח במקום ולאחר מכן אמר מספר דברים לזכרה של בוכריס והמשיך בדרכו.

(פרסום ראשון 23:08)

הטרמפיאדה בצומת גוש עציון, נובמבר 2015. שי מכלוף
הטרמפיאדה מלאה בדגלים/שי מכלוף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully