וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פעולת טרור": חצי האי קרים נותר בעלטה יום שלישי ברציפות

24.11.2015 / 0:25

השטח שסופח בידי רוסיה נותר ללא חשמל אחרי שלאומנים אוקראינים מנעו את תיקון קווי המתח שהופלו בחבלה מכוונת. במוסקבה קוראים לקייב לפעול מידית לחידוש אספקת האנרגיה

צילום: רויטרס, עריכה: קשת סידי

חצי האי קרים נותר בעלטה גם הלילה (שלישי), אחרי שלאומנים אוקראינים מנעו את תיקון קווי המתח הגבוה המספקים חשמל לשטח שסופח בידי רוסיה בשנה שעברה, אחרי שאלו נפגעו שלשום ויצאו מכלל שימוש. פעילים ממוצא טטרי וחברי ארגון אוקראיני ימיני קיצוני סירבו לאפשר למהנדסים אוקראינים לתקן ארבעה עמודי חשמל שפוצצו אתמול במחוז חרסון שנמצא בשליטת הממשלה בקייב וגובל בקרים.

"אם נקבל אישור שיש לנו גישה, נוכל לעבוד על תיקון הקווים לכל המוקדם מחר", אמר ווסולוד קובלצ'וק, שעומד בראש חברת החשמל הממשלתית של אוקראינה. לדבריו, החברה מנהלת שיחות בנושא עם הפעילים הלאומנים. הסכם אספקת החשמל הנוכחי בין אוקראינה לקרים יפוג ב-31 בדצמבר. שר האנרגיה של אוקראינה ולדימיר דמצ'שין אמר היום כי זה ההחלטה אם להאריך את החוזה תלוי בהנהגה בקייב.

מהנדסים רוסים התחילו מוקדם יותר השנה להניח כבלים תת-ימיים מדרום רוסיה לקרים, שם חיים כשני מיליון בני אדם, במטרה שתקבל את כל אספקת החשמל שלה מרוסיה עד 2020. ואולם, עד אז 70% מתצרוכת האנרגיה של חצי תלויה באוקראינה, שאיבדה אותו לאחר המהפכה בתחילת 2014 והדחת הנשיא הפרו-רוסי ויקטור ינוקוביץ'. גורמים רוסיים מסרו כי הם מקווים להאיץ את העבודות על החלק הראשון של הפרויקט כך שהוא יוכל להפוך למקוון באמצע החודש הבא.

עוד ידיעות בנושא
"הצד האפל" באוקראינה: במקום לנין - פסל בדמותו של דארת' ויידר
התחנה הבאה - סוריה? לבדלנים באוקראינה נמאס מהפסקת האש
מהקור של דונייצק לחום של כרמיאל: חזרה ליהודים שעלו לארץ מאוקראינה

עמוד מתח גבוה שהעביר חשמל לחצי האי קרים ופוצץ בידי לאומנים אוקראינים, 23 בנובמבר 2015. רויטרס
עמוד חשמל שסיפק אנרגיה לחצי האי קרים/רויטרס

כיבוש חצי האי בידי רוסיה גרם לקרע ביחסים בין קייב למוסקבה, שהעמיק עם תחילת ההתקוממות של הבדלנים הפרו-רוסים במזרח המדינה באפריל אשתקד. סנאטור רוסי כינה את הפיצוצים שהובילו להפסקות החשמל "מעשה טרור". דימיטרי פסקוב, דוברו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, אמר כי הוא מקווה שקייב תנקוט "צעדים נחושים" לחידוש אספקת החשמל לקרים.

מוסטפה דז'מילב, מנהיג בכיר בקרב האוכלוסייה הטטרית, אמר כי תהליך חידוש אספקת החשמל לקרים יוכל לצאת לדרך רק אם ישוחררו כל "האסירים הפוליטים" בקרים. הסיפוח זכה להתנגדות מצד טטרים רבים, מוסלמים ממוצא טורקי המתגוררים בחצי האי, והם קיימו סדרת הפגנות במחאה על האפליה והאיומים שלטענתם הם זוכים מצד השלטונות. ההנהגה הפרו-רוסית בקרים מכחישה כי היא מפלה לרעה את האוכלוסייה.

בחודש ספטמבר, פעילים טטרים בחלק היבשתי של אוקראינה הקימו מחסומים לאורך שני כבישים ראשיים המובלים לחצי האי, במה שלדבריהם היה תחילתו של מצור כלכלי שנועד להמחיש את הסבל שעוברים אחיהם המתגוררים בקרים. המכשולים הפריעו למטענים להגיע מאוקראינה לחצי האי והיום המליץ ראש הממשלה ארסני יצניוק לעצור באופן רשמי את המסר עם קרים בעקבות הצהרה דומה שמסר הנשיא פטרו פורושנקו.

(פרסום ראשון: 22:25)

עוד באותו נושא

המלחמה החמה: כך מנסה פוטין להשיג שליטה עולמית

לכתבה המלאה
מחסומים שהקימו פעילים טטרים ולאומנים אוקראינים בדרום המדינה, 23 בנובמבר 2015. רויטרס
מחסום שהקימו לאומנים אוקראינים ופעילים טטרים, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully