וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התחנה הבאה - סוריה? לבדלנים באוקראינה נמאס מהפסקת האש

עם שוך הקרבות, המורדים הנתמכים בידי מוסקבה שוקלים את הצעד הבא שלהם, כולל הצטרפות לשורות צבא אסד. "חברים שלי אמרו שחם שם", סיפר אחד מהם. אחרים סבורים כי הלחימה תתחדש. "הרוסים עדיין כאן"

צילום: דוברות משרד הביטחון של רוסיה

בזמן שהפסקת האש במזרח אוקראינה מחזיקה מעמד, הבדלנים הפרו-רוסים שוקלים את האפשרויות שעומדות בפניהם – לחכות להתחדשות הלחימה, לשוב לחייהם הרגילים או אולי להגיע לסוריה המתפוררת. "אין יותר קרבות וחלק מהאנשים משועממים", סיפר מורד מזוקן, שמכונה "הטורקי", לסוכנות הידיעות הצרפתית. "החברים שלי מעודדים אותי להגיע לסוריה. חם שם למטה".

יותר משנה וחצי של קרבות בין כוחות הממשל לבין המורדים – שהמערב וקייב מתעקשים שנתמכים בידי רוסיה – נעצרו בפתאומיות אחרי ששני הצדדים הסכימו על הפסקת אש מחודש בתחילת החודש שעבר. מאז מוסקבה פתחה במערכה האווירית בסוריה, שלדבריה מתמקדת בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש).

עתה, חלק מהבדלנים, שרבים מהם הגיעו לאוקראינה מרוסיה ומתוארים על ידי הקרמלין כמתנדבים, אומרים כי הם שוקלים להגיע לחזית בסוריה. "הטורקי" טוען כי לוחמים רבים עזבו את מזרח אוקראינה ונסעו לסוריה כדי לתמוך במבצע הרוסי במדינה, שלפי המערב יחזק את שלטונו של הנשיא בשאר אסד. לדבריו, "מוטורולה", אחד ממפקדי המורדים הידועים ביותר לשמצה, הוא בין אלו שמצאו אדמה חדשה להילחם עליה. "מוטורולה", יליד רוסיה, סיפר לעיתון מקומי בחודש אפריל כי הוא הרג 15 מאנשי כוחות הביטחון של אוקראינה במהלך השבי שלו.

בדלנים פרו-רוסים בדונייצק, מזרח אוקראינה, אוקטובר 2015. רויטרס
בדלנים פרו-רוסים בדונייצק, החודש/רויטרס

"כולם יודעים ש'מוטורלה' הלך לסוריה כי הוא מבוקש ברפובליקה העממית של דונייצק בגין ביזה והשמדת 90% משדה התעופה", אמר "הטורקי", בהתייחסותו לקרבות העזים בין הכוחות האוקראיניים לבדלנים שהפכו את הנמל החדש בדונייצק לעיי חרבות. מנגד, דבריו נשללו בדיווחים מקומיים, שטענו כי בכיר המורדים נמצא עדיין במחוז, שהכריז על עצמאות מאוקראינה. "מוטורולה" עצמו סירב להגיב לדיווחים.

הדיווחים על כך שהבדלנים הפרו-רוסים נסעו לסוריה לא אומתו על ידי הרשויות של האזורים הנשלטים בידי המורדים או על ידי גורמים אחרים. כמו כן, רוסיה הצהירה כי בשלב זה היא לא מתכננת לשלוח כוחות קרקעיים שיילחמו לצד כוחותיו של אסד. ואולם, ראש ועדת ההגנה בפרלמנט של רוסיה, ולדימיר קומודוב, אמר השבוע כי הוא בטוח שמתנדבים ממזרח אוקראינה יילחמו בסופו של לדבריו עם צבא סוריה. "יחידה של מתנדבים רוסים, שתשתף בלחימה, תופיע קרוב לוודאי בשורות צבא סוריה", צוטט הבכיר בסוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס.

אחרים ספקנים יותר לגבי האפשרויות שהבדלנים ינהרו מאוקראינה לסוריה. פאבל פלגנהאור, מומחה לצבא רוסיה, אמר כי אפילו אם כמה מורדים כבר נמצאים בסוריה, לא מדובר בכמויות "עצומות". לדבריו, "לא סביר שיש שיעים בדונבאס שילכו לסוריה כדי להילחם בסונים בשם האידיאולוגיה שלהם". הוא הסביר כי שכירי חרב מאוקראינה ייתפסו בסוריה כ"צלבנים נוצרים, שכל הצדדים המעורבים בסכסוך שונים".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
בדלנים פרו-רוסים בדונייצק, מזרח אוקראינה, אוקטובר 2015. רויטרס
הלחימה תתחדש? טנק ועליו מורדים בדונייצק, החודש/רויטרס

על אף שכמה מפקדים כבר עזבו את שורות הבדלנים הפרו-רוסים, "הטורקי" טוען כי הלוחם הממוצע לא צפוי לארוז את התיקים שלו בדרך להרפתקה הבאה. "מקומיים חוזרים לחייהם הרגילים, ומוצאים עבודה", סיפר. "אני חושב שהשקט הזה הוא זמני ושעדיין נצטרך להילחם כאן. כל עוד שהרפובליקה העממית של דונייצק לא שולטת בכל המחוז, המלחמה תימשך".

מאז החל המבצע האווירי הרוסי בסוריה, הוא זוכה לסיקור תקשורתי רב יותר בכלי התקשורת הרוסיים, שמקדישים שעות רבות לדיונים על פעולותיה של מוסקבה אלפי קילומטרים מהבית.

"כולם שבעים ממה שקורה במזרח אוקראינה ותשומת הלב עברה לסוריה, שם יש קרבות עזים", אמר קונסטנטין, לוחם בן 36 שידוע בכינוי "ג'ין". "מתי שלתקשורת ולציבור יימאס מסוריה, הם יתמקדו בנו בחזרה", אמר.

הבדלנים מודים בכך שתמיכה הכספית והצבאית של מוסקבה התמעטה בתקופה האחרונה, אולם יועצים של צבא רוסיה עדיין נמצאים בשטח. "אין יותר עימותים וחיילים רבים החלו לשתות", אמר המורד אנדריי בן ה-42. "הרוסים מנסים להשיב את הסדר, כדי לשמור על המשמעת בזמן הפסקת האש, אך לא כולם מרוצים מכך. חלק עזבו את הצבא". לדבריו, "אנשי ה-FSB (שירות הביטחון הפדרלי של רוסיה) לא עוזבים. זה סימן לכך שהמלחמה יכולה להתחיל שוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully