וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המטרו מושבת, אין כדורגל: הועלתה רמת הכוננות בבריסל מחשש לפיגוע

21.11.2015 / 15:05

פעילות הרכבת התחתית הופסקה, התושבים הונחו להימנע מלהגיע למקומות הומי אדם כמו "מרכזי קניות וקונצרטים" ומשחקי כדורגל בוטלו. בפשיטה בשכונת אחד המחבלים מהפיגועים בפריז נמצאו נשק רב, חומר נפץ וחומרים כימיים

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(בשני: כוחות קומנדו בלגים פשטו על בתי חשודים במעורבות במתקפת הטרור בפריז)

הרשויות בבלגיה הודיעו הלילה (שבת) כי בתום הערכה מחודשת שנעשתה בעקבות אירועי הטרור בפריז בשבוע שעבר, רמת הכוננות בבירה בריסל תעלה לרמה הגבוהה ביותר בשל איום "רציני ומידי" מפני מתקפת טרור. הציבור התבקש להימנע מלהגיע למקומות הומי אדם, בהם "מרכזי קניות, קונצרטים ותחנות תחבורה ציבורית". בנוסף לכך, הרכבת התחתית בבריסל הושבתה עד להודעה חדשה בהוראת המשטרה, ומשחקי כדורגל בבירה בוטלו.

"הוחלט להעלות את רמת כוננות הטרור בבריסל לרמה ארבע, הגבוהה ביותר. בשאר חלקי המדינה עלתה רמת הכוננות לשלוש", הסבירו הרשויות. רמת הכוננות ביתר האזורים בבלגיה הועלתה לפני שבוע לרמה שלוש בעקבות אירועי הדמים בצרפת, שבהם נרצחו 130 בני אדם, בשל איום "אפשרי". עד כה, רק אתרים מסוימים במדינה, כמו שגרירות ארצות הברית בבלגיה, היו ברמה שלוש.

"הגרדיאן" הבריטי דיווח כי בפשיטה שנערכה הלילה בשכונתו של אחד המחבלים, מולנביק, נמצאו כלי נשק רבים, חומר נפץ וחומרים כימיים. עם זאת, הרשויות בבלגיה לא אישרו כי זו הסיבה להעלאת רמת הכוננות.

מתקפת הטרור בפריז - כותרות אחרונות:
שבוע למתקפת הטרור: "הפריזאים מאוחדים בצער, אבל גם בתקווה"
לאחר המתקפה בפריז: האיחוד האירופי יחמיר את ביקורת הגבולות
דיווח בצרפת: "המוח" נראה באזור הפיגועים בזמן המתקפה

המחבל מפריז סלאח עבד א-סלאם ושוטרים בבריסל, נובמבר 2015. רויטרס, עיבוד תמונה
שוטרים במבצע מעצרים בבריסל. משמאל: המחבל עבד א-סלאם, שהתגורר בבירה ועדיין במנוסה/עיבוד תמונה, רויטרס

בלגיה ובירתה הפכו למוקד חקירת הפיגועים בפריז לאחר שנודע כי שניים מהמחבלים המתאבדים, פעילי "המדינה האיסלאמית" (דאעש), הם אזרחי המדינה והתגוררו בבירה. השבוע ערכה המדינה מבצע מעצרים נרחב על רקע זה, ושלושה מתוך העצורים עתידים להיות מואשמים במעורבות בטרור.

בתוך כך, סוכנות הידיעות הטורקית "דוגאן" דיווחה היום כי משטרת טורקיה עצרה אזרח בלגי ממוצא מרוקני בחשד שתצפת על יעדים למתקפת הטרור בפריז. החשוד, בן 26, נעצר במלון יוקרה באנטליה שבדרום המדינה.

מצוד אחרי אחד המחבלים מהפיגועים בפריז

הרשויות הבלגיות סירבו לפרט את הסיבה להעלאת רמת הכוננות, אולם ההערכות הן כי הסיבה לכך היא המצוד שנערך אחר אחיו של אחד המחבלים המתאבדים, שהתגורר גם הוא בבריסל ועדיין במנוסה. על פי דיווחים, עבד א-סלאם, בן 26, חזר לביתו במכוניתו לאחר הפיגועים בפריז. הוא אף עוכב שלוש פעמים על ידי שוטרים שהורו לו לעצור בצד, אולם לא נחקר. א-סלאם גר באותה שכונה של מתכנן הפיגועים בפריז שחוסל, עבד אל-חמיד אבאוד, וככל הנראה השניים הכירו בבית הכלא.

אתמול מסר מקור המקורב לחקירה לרשת האמריקנית CNN כי המצוד אחר א-סלאם התרחב להולנד. ראש ממשלת צרפת, מנואל ואלס, הודה כי "לא ידוע אם הוא בצרפת או בבלגיה".

שוטרים וחיילים בתחנת רכבת בבריסל, בלגיה  21 בנובמבר 2015. רויטרס
חיילים בתחנת רכבת בבריסל, היום/רויטרס

הפעם האחרונה שבה חלק כלשהו בבלגיה היה ברמת כוננות טרור ברמה ארבע היה במאי 2014, עקב הפיגוע במוזיאון היהודי בבריסל. בפיגוע ירה למוות מהדי נמוש, שנעצר מאוחר יותר בצרפת, בארבעה בני אדם - שני ישראלים, צרפתייה ובלגי. עקב הירי הועלתה הכוננות בבתי ספר יהודיים, בתי כנסת ומוסדות יהודיים אחרים לרמה ארבע.

שש שנים קודם לכן, בריסל כולה הייתה ברמת כוננות ארבע בעקבות התרעות על כוונת מחבל אל-קאעדה, ניזאר טראבלסי, לתקוף חיילים אמריקניים המוצבים בבסיס חיל האוויר הבלגי בבירה. כוונתו סוכלה והוא נכלא לעשר שנים.

(עדכון ראשון: 8:47)

חיילים בבריסל, בלגיה  21 בנובמבר. רויטרס
חיילים ושוטרים ברחובות בריסל, היום/רויטרס
שוטרים וחיילים בתחנת רכבת בבריסל, בלגיה  21 בנובמבר 2015. רויטרס
שוטרים וחיילים בתחנת רכבת בבריסל, בלגיה 21 בנובמבר 2015/רויטרס
שוטרים וחיילים בתחנת רכבת בבריסל, בלגיה  21 בנובמבר 2015. רויטרס
שוטרים וחיילים בתחנת רכבת בבריסל, בלגיה 21 בנובמבר 2015/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully