וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרפת אישרה: חוסל "המוח" מאחורי מתקפות הטרור בפריז

התביעה במדינה הודיעה כי עבד אל-חמיד אבואוד, שעל פי החשד תכנן את הפיגועים הקטלניים בבירת צרפת, נהרג אתמול בפשיטת המשטרה בפרבר סן דני. גופתו, שהושחתה קשות, זוהתה באמצעות בדיקת DNA

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק
"לא התקבל כל מידע ממדינות אירופיות שבהן הוא היה עשוי לעבור לפני הגעתו לצרפת"

התובע הכללי של פריז, פרנסואה מולן, הודיע היום (חמישי) כי מתכנן מתקפות הטרור בפריז, עבד אל-חמיד אבואוד, נמצא בין ההרוגים בפשיטה שנערכה אתמול בפרבר סן דני שבצפון פריז. על פי ההודעה, הגופה, שהושחתה קשות במהלך הפשיטה, זוהתה לאחר בדיקות DNA. בנוסף, מולין אישר כי הגופה השנייה שנמצאה בזירה שייכת לבת דודה של אבואוד, שפוצצה את עצמה במהלך המבצע המשטרתי. "איננו יודעים בשלב זה אם גם אבואוד פוצץ את עצמו", הדגיש.

שר הפנים ברנאר קזנוב הוסיף כי אבואוד עמד מאחורי ארבע מתוך שש מתקפות טרור שסוכלו בחצי השנה האחרונה. כמו כן, קזנוב הבהיר כי "לא התקבל כל מידע ממדינות אירופיות שבהן הוא היה עשוי לעבור לפני הגעתו לצרפת". לדבריו, "רק ב-16 בנובמבר, לאחר המתקפות בפריז, שירותי מודיעין מחוץ לאירופה העבירו מידע על כך שהוא אותר ביוון". בימים האחרונים טענו גורמים במרוקו כי הם העבירו את המידע שהוביל לאיתורו של אבואוד.

תחילה סברה המשטרה כי אבואוד בן ה-27 נמצא בסוריה, אך החוקרים במדינה ומידע מודיעיני שהתקבל מגורמים שונים הוביל אותם לבית שבפרבר הצפוני. עד הבוקר הרשויות במדינה לא אישרו שאבואוד נהרג בפשיטה, ומשרד הפנים הצרפתי ומשרד התובע הכללי הבהירו כי טרם התברר עם הוא נהרג. כמו כן, גורמים שונים הודיעו כי ייערכו בדיקות DNA על מנת לקבוע אם גופתו של אבאוד אכן נמצאה בזירה. עם זאת, גורמים אירופאיים בכירים אמרו לוושינגטון פוסט כי אבואוד נהרג בפשיטה, שבה השתתפו כמאה שוטרים ובמסגרתה נעצרו שמונה בני אדם.

ראש ממשלת צרפת, מנואל ואלס, בירך על ההצלחה לחסל את אבואוד, ושיבח את הפעולה של שירותי המודיעין והמשטרה. "התובעים אישרו ועכשיו אנו יודעים כי אבואוד, המוח מאחורי המתקפות, היה בין ההרוגים", אמר ואלס בפני המחוקקים במדינתו. "אני רוצה להביע את הערכתי על הפעולה יוצאת הדופן של שירותי המודיעין והמשטרה שלנו".

עוד כתבות בנושא:
"חשש מטרור כימי וביולוגי": מצב החירום בצרפת הוארך ב-3 חודשים
קרי בפריז: "היה היגיון מאחורי המתקפה על 'שרלי הבדו'"
הרובה שנתקע וגבורת המלצרית: תיעוד ראשון ממתקפת הטרור בפריז

עבד אל-חמיד אבאוד, מפקד מתקפת הטרור בפריז. "דאביק", צילום מסך
"המוח" מאחורי הפיגועים. אבואוד/צילום מסך, "דאביק"

אבאוד, אזרח בלגי הידוע בכינוי "אבו עומאר אל-בלז'יקי", היה חבר בכיר בארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) בסוריה, ונחשב לאחד המוציאים להורג של הארגון. הוא גדל בפרבר מולנבק של בריסל, אותו אזור שממנו הגיע אחד החשודים בסיוע למתקפה בפריז, סלאח עבד א-סלאם, שעדין לא אותר, ואחיו בארהים שהיה אחד מהמחבלים המתאבדים במתקפה. שמו של אבאוד נקשר בכמה תיקים פליליים, שבהם מעורב גם בראהים עבד א-סלאם, בשנים 2010 ו-2011.

על פי ממצאי החקירה בצרפת, אבאוד פיקד על המתקפה המשולבת וריכז את פעילותם של שלוש החוליות שפעלו במקביל. כמו כן, הוא ככל הנראה גייס את הכספים למימון הפעולה. בחודש פברואר האחרון, פרסם "דאביק", כתב העת של "המדינה האיסלאמית", ריאיון עם אבאוד, שהוגדר "לוחם קודש שנרדף על ידי סוכנויות המודיעין המערביות בגלל הג'יהאד שביצע בבלגיה". בכתבה נמסר כי הוא הגיע לסוריה כחודש לפני כן, בינואר 2015.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
המוח מאחורי הפיגועים בפריז, עבד אל-חמיד אבאוד, מדבר. צילום מסך
"לא ידוע עם נשא חגורת נפץ במהלך הפשיטה, אבאוד/צילום מסך

מוקדם יותר נאם ראש הממשלה ואלס בדיון בפרלמנט שבו אושרה הארכת מצב החירום במדינה בשלושה חודשים, ואמר כי ישנו סיכון לכך שטרוריסטים ישתמשו בנשק כימי וביולוגי במתקפותיהם העתידיות. "איננו יכולים לשלול כל אפשרות. אני אומר זאת עם כל הזהירות הנדרשת, אנו יודעים ומודעים לכך שישנו סיכוי לשימוש בנשק כימי או ביולוגי".

"הדמיון המבעית של מתכנני הפיגועים הוא חסר גבולות", אמר. "פיגועי ירי, עריפת ראשים, פיגועי התאבדות, סכינאות וכולי. הדרכים להכות ולהרוג כל הזמן משתנים". ואלס הוסיף כי צרפת עומדת בפני "מלחמה חדשה", שבה למתקפות הטרור יש חלק משמעותי. "אנו נמצאים במצב מלחמה. זו אינה מלחמה שאנו מכירים מההיסטוריה, לא, זו מלחמה שבה הטרור הוא המטרה הראשונה והנשק הראשון".

ראש ממשלת צרפת: "מחבלים עלולים להשתמש בנשק כימי וביולוגי". רויטרס
"סיכוי שטרוריסטים ישתמשו בנשק כימי או ביולוגי". ואלס, היום/רויטרס

בתוך כך, שארל מישל ראש ממשלת בלגיה, שממנה יצאו כמה מהמחבלים במתקפה, הודיע על צעדים נוספים למאבק בטרור ואמר כי יוקצו 400 מיליון אירו לנושא. "כל הדמוקרטיות צריכות להתאחד כדי לחזק את הביטחון", אמר מול המחוקקים במדינתו.

הרשויות בבלגיה ערכו היום שש פשיטות חדשות בבריסל, באזור שבו התגורר בילאל חפדי, אחד משלושת המחבלים שפוצצו את עצמם בסמוך לאיצטדיון בפריז שבו התקיים משחק הכדורגל בין נבחרת צרפת וגרמניה. לפי סוכנות הידיעות הצרפתית, ייתכן ומדובר במקומות השייכים לבני משפחתו, חבריו, ואנשים אחרים הקשורים לחפדי - אזרח צרפתי שהתגורר בבלגיה.

לפי דיווחים שונים, חדפי נלחם בסוריה עד יולי האחרון. דוברת משרד המשפטים של בלגיה אמרה כי "אנו יודעים שלחדפי נסע לסוריה וחזר". כמו כן, היא ציינה כי המשטרה עקבה אחרי שיחות הטלפון שיצאו מביתו שבפרבר מולנביק, "אך כאשר לא היה בבית, ההאזנות נעצרו כפי שדורש החוק

בילאל חדפי, המחבל שהתפוצץ בסמוך לאיצטדיון במהלך מתקפות הטרור בפריז. טוויטר, אתר רשמי
המשטרה בבלגיה ערכה פשיטות על בתי מקורביו. חפדי/אתר רשמי, טוויטר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully