וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שנתיים: צבא אסד הסיר מצור שהטיל דאעש על בסיס בחאלב

כוחות המשטר, בגיבוי איראן וחיזבאללה, שברו את הכתר על שדה התעופה כווירס שממזרח לחאלב. נחשפה טיוטת ההצעה הרוסית: תהליך מעבר של שנה וחצי, בסיומו ייערכו בחירות לנשיאות. ארדואן: "קרובים ליצירת אזור בטוח בצפון"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

צבא סוריה הסיר היום (שלישי) את המצור על שדה התעופה הצבאי כווירס, שממזרח לעיר חאלב - כך דווח ברשת "אל-מיאדין" ובכלי תקשורת נוספים. שדה התעופה היה תחת מצור של לוחמי "המדינה האיסלאמית" (דאעש) בשנתיים האחרונות, והכוחות השתלטו עליו לאחר שהצליחו לפתוח נתיב מעבר מאזור העיירה תל נעם, שמדרום-מערב לשדה התעופה.

הארגון הסורי לזכויות אדם מסר מוקדם יותר היום כי כוחות הצבא פתחו במתקפה על שדה התעופה, בצפון סוריה. עוד נמסר כי לוחמים של צבא איראן ושל הארגון הלבנוני חיזבאללה נמצאים באזור, לצד אנשי צבא אסד. כמו כן, רוסיה ביצעה תקיפות אוויריות באזור. הלחימה היום מגיעה כשבוע לאחר שצבא סוריה השתלט מחדש על כביש ראשי מדרום-מזרח לחאלב, ובכך השיב את נתיב האספקה היחיד לעיר.

עוד בוואלה! NEWS:
בישראל מעריכים: המבצע הצבאי של רוסיה בסוריה בדרך לכישלון
השותפות הערביות של ארה"ב במאבק בדאעש נוטשות את המערכה בסוריה
נחשף המבצע הנועז להעלאת אחרוני היהודים מחאלב שבסוריה לישראל

העיר העתיקה של חאלב, 18 באוקטובר 2015. רויטרס
לחימה בעיר העתיקה של חאלב/רויטרס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כמו כן, לפחות 23 בני אדם נהרגו היום וכ-40 נפצעו בשני פיצוצים בעיר לטקיה שבמערב המדינה. מדובר באחת מהמתקפות הקשות ביותר בעיר, שנמצאת תחת שליטתו של הנשיא בשאר אסד. פיצוץ אחד נגרם כתוצאה מירי רקטות, והשני מפיצוץ מטען חבלה. הארגון לזכויות אדם העריך שעם הגעת כוחות החירום, מניין ההרוגים יעלה. הרשויות בדמשק גינו את "מתקפת הטרור" על העיר, שממנה יוצאות חלק מהתקיפות האוויריות של חיל האוויר הרוסי.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן אמר היום לרשת CNN בשפה הטורקית כי בעלות בריתה של אנקרה במאבק נגד דאעש מתקרבות להסכמה על יצירת "אזור בטוח" בצפון סוריה, שיהיה אסור לטיסה. כמו כן, הבהיר ארדואן כי ממשלתו "לא תסבול" את התקדמות הכוחות הכורדים ממערב לנהר הפרת.

פגישות עם גורמי אופוזיציה במוסקבה

על פי טיוטת מסמך שהגיעה היום לידי סוכנות הידיעות רויטרס, הממשלה הרוסית מעוניינת בכך שמשטרו של בשאר אסד וגורמי האופוזיציה יסכימו על השקת תהליך של רפורמה חוקתית, שיארך עד 18 חודשים, ובסיומו ייערכו בחירות לנשיאות בסוריה. על פי ההערכות, מוסקבה תציג את הצעתה, הכוללת שמונה סעיפים, בסבב השיחות השני בנוגע למשבר הסורי בווינה בהמשך השבוע. על פי ההצעה, הצדדים יסכימו לצעדים בוועידה עתידית שתאורגן על ידי האו"ם.

סגן שר החוץ הרוסי מיכאיל בוגדנוב אירח היום נציגים של "החזית לשינוי ולשחרור", ארגון אופוזיציה מתון שולי למדי. לא ידוע אם מוסקבה מתעתדת להיפגש עם גורמי אופוזיציה נוספים ומרכזיים יותר. נציגים איראניים הגיעו גם הם למוסקבה לשיחות בנוגע לסוריה.

לפני כשבוע, דחה סגן שר החוץ הסורי, פייסל מקדאד, את ההצעה של מדינות המערב ל"תקופת מעבר" במדינה, במסגרת המאמצים לסיום מלחמת האזרחים במדינה. מקדאד אמר את הדברים במהלך ביקור בטהראן, והוסיף כי "אנחנו מדברים על דיאלוג לאומי, הרחבת הממשלה ותהליך חוקתי. לא מדברים על מה שנקרא 'תקופת מעבר'. הרעיון קיים רק בראשם של אלה שלא חיים במציאות".

מדובר בהתייחסות הרשמית הראשונה מאז פגישת מנהיגי מדינות האזור ומדינות נוספות המעורבות במשבר בסוריה, כולל איראן, רוסיה, ערב הסעודית, טורקיה וארצות הברית. השאלה המרכזית שנותרה על שולחן המשא ומתן בין הצדדים הרבים המעורבים במגעים היא עתידו של הנשיא אסד. רוסיה, שנחשבת לבעלת בריתו של המשטר הסורי, הבהירה היום כי עתידו של הנשיא "יוכרע בידי העם". כשנשאלה אם הישארותו של אסד בשלטון היא תנאי הכרחי עבור רוסיה, ענתה דוברת משרד החוץ במוסקבה, מריה זחרובה: "בהחלט לא, מעולם לא אמרנו דבר כזה".

(עדכון ראשון: 17:41)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully