וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בישראל מעריכים: המבצע הצבאי של רוסיה בסוריה בדרך לכישלון

10.11.2015 / 11:50

בשבועות האחרונים תוקפים הכוחות הרוסיים מהאוויר ומהקרקע לפחות 50 פעמים ביום בסיוע אלפי חיילים איראניים. אך למרות המאמץ הנרחב, השליטה בערים האסטרטגיות טרם הושגה והניסיון להציב קואליציה רחבה כשל

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

ההסכם בין איראן למערב השפיע באופן דרמטי על הזירה הסורית. עד לחתימה על ההסכם נחל משטר אסד הפסדים קשים: מרבית רמת הגולן נכבשה על ידי ארגוני מורדים, בהם ג'בהת א-נוסרה. במקביל, בצפון-מערב המדינה, כבשה קואליציה של ארגוני מורדים איסלאמיים חלקים גדולים מאידליב, מחאלב ומחמאת. משם התכוונו קבוצות המורדים לרדת אל אזור עלוויסטן, ערי החוף לטקיה וטרטוס. ההסכם עם טהראן הבהיר לרוסים כי משטר האייתולות ייתן דחיפה אדירה לאסד בלחימה נגד "המדינה האיסלאמית" (דעאש) ושאר המורדים, ורק בשלב זה החליט נשיא רוסיה ולדימיר פוטין להיות חלק מהפתרון.

ההחלטה להציב כוחות מצבא רוסיה בסוריה הביאה לשינוי מפת ההתנגדות. ג'בהת א-נוסרה וארגוני מורדים מתונים חברו יחד לקואליציה המכונה ג'יש אל-פתח כדי להכפיל את יכולותיהם ולמקד אותם נגד משטר אסד והצבא הרוסי.

דיפלומטים רוסים הסבירו בחדרי חדרים כי הגישה של פוטין מאוד ברורה: במקום שבו לא יהיה משטר יציב וחזק, יחליפו אותו גורמי ג'יהאד. לפי אותם דיפלומטים, לפחות 2,000 ג'יהאדיסטים הגיעו לסוריה מצ'צ'יניה ומהקווקז, ולכן פוטין מעדיף להילחם נגדם באזור זה מאשר בגבולות רוסיה.

לקריאה נוספת:
מומחים: נעשה שימוש בנשק כימי בקרב בין דאעש למורדים בסוריה
טילי נ"ט ומלחמת שוחות: כך שורדים המורדים את המבצע הרוסי
אסד "נגד תקופת מעבר בשלטון"; רוסיה: "הישארותו אינה הכרחית"

תקיפות של חיל האוויר הרוסי בסוריה, 3 אוקטובר 2015. משרד הביטחון הרוסי, AP
תקיפות של חיל האוויר הרוסי בסוריה, בחודש שעבר/AP, משרד הביטחון הרוסי

תכנית המלחמה הרוסית כוללת בחודש האחרון תקיפות ממטוסי קרב ומסוקי קרב ופעילות קרקעית. לצד המתקפה הרוסית, התארגן גיס סורי שמורכב ממספר דיביזיות שנחלו תבוסות לדעאש, וכעת מכונה גיס רביעי. אליהם אמורים להצטרף מאות לוחמים של חיזבאללה ולפחות 2,000 לוחמים איראנים. יחד הם אמורים להחזיר לאסד את השליטה בחומס, בחאלב ובאידליב, כולל כורדיסטן הסורית. הרוסים ניסו לארגן קואליציה מגוונת יותר ופנו לכורדים ולצבא סוריה החופשי כדי לשתף עמם פעולה, אך נענו בסירוב מוחלט.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

התכנית הרוסית מתרסקת במבחן המציאות

צבא רוסיה מבצע לפחות 50 תקיפות ביום. אלא שמרביתן מכוונות נגד צבא סוריה החופשי, ולא נגד דעאש. לפי הערכות בישראל, רק 20% מהתקיפות הרוסיות מכוונות נגד דאעש. כמו כן , הפגיעה באזרחים סורים נמצאת במגמת עלייה, בשונה מתוצאות התקיפות של הצבא האמריקני, שמבצע סיכולים ממוקדים ומדויקים תוך התחשבות בנזק האפשרי של התקיפות.

מנגד, המורדים הצליחו להסב אבדות לכוחות המשוריינים הרוסים. מתחילת המתקפה הרוסית, נפלו בקרבות יותר מ-50 לוחמים איראנים ועוד 70 של חיזבאללה. מספר לוחמי הארגון השיעי שנהרגו מאז תחילת מלחמת האזרחים בסוריה כבר עבר את ה-1,200, ומספר הפצועים גדול יותר מ-5,000. הצבא הרוסי שומר בסוד את מספר חייליו ההרוגים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפי הערכות בישראל, התכניות של הצבא הרוסי השתבשו בבוץ הסורי. בחלוף חודש הם היו אמורים לכבוש מחדש את אידליב, אך הם עדיין נאבקים במורדים. לאחר שניסו להגיע להסדר עם המורדים "הטובים", פרט לדעאש, ונכשלו, הלכו הרוסים למהלך חיצוני עם סעודיה, טורקיה ומדינות נוספות כדי להקים חזית נגד "המדינה האיסלאמית" - אך גם בו נכשלו.

ברוסיה כבר מתגברת הביקורת על כדאיות המהלך. מה שבוודאי תורם לכך הוא פיצוץ המטוס הרוסי בחצי האי סיני. שר הביטחון משה יעלון העריך, בסבירות גבוהה מאוד, כי מדובר בפיגוע. אם אכן כך הדבר, הארגון בסיני יצבור נקודות זכות במפקדת הארגון בעיראק, דבר שיתורגם לכסף ומשאבים שיתועלו לטובת פעולות נוספות. מהלך שכזה אמור להטריד לא רק את מצרים, אלא גם את ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully