וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחים: נעשה שימוש בנשק כימי בקרב בין דאעש למורדים בסוריה

חקירת עימות שהתרחש בצפון המדינה הביאה למסקנה כי אחד מהצדדים השתמש בגז חרדל. לפי המורדים, הגז הופץ מכיוון כפר הנמצא בשליטת דאעש, וגורמים אמריקנים מעריכים שבידי הארגון אכן מצוי נשק זה

צילום: סרטון חובבים שהועלה לרשת, עריכה: גדי וינסטוק

(תיעוד: פעוטות שנפגעו מנשק כימי בסוריה)

מומחים לנשק כימי הסיקו כי נעשה שימוש בגז חרדל בקרב שהתנהל בין ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) לבין קבוצת מורדים בצפון סוריה בחודש אוגוסט – כך דיווח אמש (שישי) הארגון לאיסור השימוש בנשק כימי. הדוח שבו פורטו הממצאים לא האשים קבוצה מסוימת בשימוש בגז חרדל ולא ציין מיהם הכוחות שלקחו חלק בעימות, אך מקורות דיפלומטיים אישרו כי מדובר בקרב בין דאעש לקבוצת מורדים.

לטענת המומחים, במתקפה הכימית נחשפו לגז לפחות שני בני אדם, כשאחד מהם הוא תינוק שככל הנראה מת. בתוך כך, הארגון הרפואי-הומניטרי "רופאים ללא גבולות" אמר לאחר המתקפה שהתרחשה ב-21 באוגוסט, כי אנשיו טיפלו בארבעה בני משפחה שסבלו מקשיי נשימה ופיתחו שלפוחיות לאחר שביתם נפגע. לדברי מורדים מקומיים, גז החרדל הופץ מכיוון כפר הנמצא בשליטת דאעש ממזרח לביתם.

לקריאה נוספת:
גורמים בארה"ב: פעילים בסיני שוחחו עם דאעש על הפלת המטוס הרוסי
רוסיה: "שלחנו מערכות נ"מ לסוריה מחשש לחטיפת מטוסי קרב"
דאעש מתעקש: "אנחנו הפלנו את המטוס הרוסי בסיני"

מורד סורי בחילופי אש עם דאעש בעיר מארע, מצפון לחאלב – 24 במרץ 2015. רויטרס
גורמים בארצות הברית סבורים כי דאעש השיגו נשק כימי בסוריה. מורד סורי בחילופי אש עם דאעש/רויטרס

גז חרדל הוא חומר כימי עוצמתי שגורם לנזק חמור לעור, לעיניים, למערכת הנשימה ולאיברים פנימיים. בחודשים האחרונים קיים חשש הולך וגובר כי דאעש עושה שימוש בגז זה בסוריה ובעיראק. בתחילת אוגוסט, צבא ארצות הברית אמר כי ארגון הטרור חשוד בשימוש בנשק זה במתקפה על כוחות כורדיים בצפון סוריה. בימים אלו נחקרים גם דיווחים על שימוש בגז חרדל נגד כוחות פשמרגה כורדיים בעיראק.

ממשלת סוריה הצהירה כי כל מאגרי הנשק הכימי שלה הושמדו תחת הסכם התפרקות מנשק שעליו הסכימה, זאת לאחר שנעשה שימוש בגז עצבים מסוג סארין במתקפה על המורדים במשטר הנשיא בשאר אסד בפרברי דמשק באוגוסט 2013. עם זאת, גורמים רשמיים בארצות הברית מציעים כי אפשר שדאעש השיגו נשק כימי, ובין היתר גז חרדל, בסוריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully