וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחשף המבצע הנועז להעלאת אחרוני היהודים מחאלב שבסוריה לישראל

שלושה גברים הגיעו במפתיע לבית משפחה אחת ופקדו: "קחו כמה שניות, תארזו את חפציכם ועלו למיניבוס". הייתה זו תחילתו של מסע ארוך לישראל דרך טורקיה, של אחת המשפחות האחרונות בעיר מוכת המלחמה. "איך אתה משכנע אותם? אתה מפחיד אותם"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

העיתון "ג'וויש כרוניקל" חשף אתמול (ראשון) את מבצע החילוץ של אחת המשפחות היהודיות האחרונות בחאלב – עיר מרכזית ומוכת מלחמה בצפון סוריה. העיתון מפרט צעד אחר צעד את המבצע שארגן מוטי כהנא, איש עסקים יהודי-אמריקני, להחזרת המשפחות. כמו כן דווח כי על אף שבסופו של דבר הגיעו כל בני המשפחה למקום מבטחים בטורקיה, משרד הפנים הישראלי אפשר רק לחלקם להיכנס לישראל.

המשפחה מורכבת משמונה נפשות: האם בת ה-88 מרים, שתי בנותיה שרה וגילדה, בשנות ה-60 וה-50 לחייהן בהתאמה, בעלה המוסלמי של גילדה, חאלד, ושלושת ילדיהם. כמה חודשים לפני המבצע, קרוב משפחה אמר להם ש"אדם עשיר מארצות הברית" מתכנן לסייע להם להימלט מעירם, שבה נהרגו אלפי בני אדם במהלך מלחמת האזרחים. זאת, לאחר שכהנא, המקושר לגורמים בשורות המורדים המתנגדים לאסד, קיבל מידע שלפיו ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) מתקרב לבית המשפחה היהודית.

עם זאת, נטען כי המשפחה התלבטה וניסתה לדחות את מבצע החילוץ. "כמובן שבני המשפחה לא רצו לעזוב. זה מסוכן", אמר כהנא לעיתון. "איך אתה משכנע אותם? אתה מפחיד אותם".

עוד כתבות בנושא:
טילי נ"ט ומלחמת שוחות: כך שורדים המורדים את המבצע הרוסי
מומחים: נעשה שימוש בנשק כימי בקרב בין דאעש למורדים בסוריה
המודיעין הבריטי: אדם "עם גישה למטוס הרוסי" הטמין פצצה לפני ההמראה

העיר העתיקה של חאלב, 18 באוקטובר 2015. רויטרס
הריסות העיר העתיקה בחאלב/רויטרס

המבצע יצא לדרך מוקדם יותר השנה – שלושה גברים נכנסו לבית ואמרו לבני המשפחה, שלא ידעה כי בכוונתם להגיע, שיש להם כמה שניות לארוז את חפציהם בתיק אחד בלבד. הנשים במשפחה חבשו חיג'אב ובני המשפחה הובלו לתוך מיניבוס לבן שחיכה מחוץ לבית. כאשר הם עלו למיניבוס, אחד משלושת הגברים חילק להם דרכונים סוריים והם המתינו עד ל-12:00 בצהריים - זמן שבו רוב הלוחמים עוצרים את התקיפות כדי להתפלל.

בני המשפחה הובלו לטורקיה במסלול שבו מתנהלים קרבות ענפים בין הגורמים הלוחמים השונים. בתוך המיניבוס, כך נכתב בעיתון, המבוגרים ניסו להרגיע את הילדים המבוהלים. נאמר להם כי לא יהיה זמן לעצור כדי לקנות אוכל ולכן הם הביאו עמם פיתות עם לבנה.

הקבוצה התכוונה לעקוף את מרבית המחסומים, אך לפתע נתגלה מולם מחסום חדש הנשלט על ידי הארגון הקיצוני ג'בהת א-נוסרה. אדם מזוקן חמוש ברובה קרא לרכב לעצור. הוא נשען על החלון, התבונן במשפחה, והנהג אמר כי הנוסעים הם פליטים שברחו משלטון אסד שעושים את דרכם לצפון. הדברים גרמו לשומר להזדהות עם הנוסעים, והוא התקשר לשומר אחר מטעם הארגון הנמצא בהמשך הדרך ואמר לו לאפשר למיניבוס לעבור.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
מורד סורי בחילופי אש עם דאעש בעיר מארע, מצפון לחאלב – 24 במרץ 2015. רויטרס
מורד סורי באזור חאלב/רויטרס

לאחר מסע של 36 שעות עבר המיניבוס את גדר הגבול לטורקיה. המשפחה נלקחה לבית ששכר עבורם כהנא באיסטנבול, שם אף נפגשו עמו. "הוצאתי את האישה היהודית האחרונה מחאלב", אמר כהנא. "אני נרגש מאוד".

המשפחה רצתה להגר לארצות הברית, שם יש להם קרובי משפחה, אך איש העסקים שכנע אותם כי קל יותר להגיע לישראל. "הם הסכימו להגיע לישראל, גם המוסלמי", אמר.

אך הסיפור לא נגמר כמו שאיש העסקים רצה - לאחר חודש גורמים מהסוכנות היהודית ביקרו את המשפחה, התבוננו בתעודות ושאלו שאלות כדי לוודא את זהותם. מרים ושרה, שתיהן מעולם לא נישאו, הגיעו לישראל והן מתגוררות היום באשקלון. גורמים בסוכנות קבעו כי גילדה התאסלמה כדי להינשא עם חאלד לפני כשלוש שנים.

"לא היה להם כסף, לא אוכל, לא היה להם כלום בטורקיה", אמר כהנא. על כן, גילדה ובעלה שבו לסוריה. "אני כל כך מתוסכל ממעשי הסוכנות, שאמרה כי גילדה לא מספיק יהודיה בשבילם. הישראלים מנסים להסתיר את הסיפור, הם פישלו".

בכירה מהסוכנות, אריאל די פורטו, גיבתה את ההחלטה ואמרה כי "גילדה אינה יהודיה יותר מאחר שהיא נישאה למוסלמי והתאסלמה. חוק השבות אומר כי אם היא התאסלמה, היא לא יכולה לעשות עלייה". לדבריה, הסוכנות לא קיבלה את ההחלטה, אלא משרד הפנים.

(עדכון ראשון: 22:24)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully