וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר ההגנה האמריקני: רוסיה וסין עלולות לאיים על הסדר העולמי

על רקע התגברות המעורבות הרוסית בסוריה, שכללה תקיפת מורדים מתונים שבהם תומכת ארה"ב, אמר אשטון קרטר כי ארצו עוסקת בעדכון תכניות המגירה שלה כדי להגן על בנות בריתה. בין האמצעים: שיפור הנשק הגרעיני

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

(שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, בספטמבר: "תמיכת רוסיה באסד עלולה לגרום להסלמה בסכסוך")

ארצות הברית מתאימה את "תפיסתה המבצעית" כדי להתמודד עם "האגרסיביות של רוסיה" - כך אמר אמש (שבת) אשטון קרטר, שר ההגנה של ארצות הברית, על רקע המעורבות הרוסית הגוברת בסוריה בחודשים האחרונים, והתמיכה במשטרו של הנשיא בשאר אסד.

"אנו מתאימים את תפיסתנו המבצעית ואת תכניות המגירה שלנו תוך שאנו, לבדנו ויחד עם בנות בריתנו, פועלים כדי לאתר את האירועים התוקפניים של רוסיה, ולסייע בהפחתת הפגיעות של שותפותינו", אמר באירוע שהתקיים בספרייה הנשיאותית של רונלד רייגן בקליפורניה, בנוכחות פוליטיקאים ובכירים מהמגזר הביטחוני האמריקני.

לקריאה נוספת:
לקראת מלחמה קרה 2.0: הגמגום של אובמה מול הנחישות של פוטין
קרי: אם רוסיה לוחמת לצד אסד - היא מסתכנת בעימות עם הקואליציה
ארה"ב עושה שרירים: דחתה ההצעה הרוסית לשיתוף פעולה בסוריה

לדבריו, רוסיה עושה "פעולות מאתגרות", בים, באוויר, בחלל ובתחום הסייבר. "אנו לא מחפשים מלחמה קרה, בטח שלא חמה, עם רוסיה", אמר. "אבל אל תטעו: ארצות הברית תגן על האינטרסים שלה, על בנות בריתה ועל הסדר העולמי".

קרטר ציין לרעה גם את סין, על רקע המחלוקת שפרצה בינה לבין ארצות הברית בהקשר לשליחת המשחתת האמריקנית לים סין הדרומי - טריטוריה שעליו סין טוענת לבעלות. "ככוח עולה, זה צפוי שלסין יהיו שאיפות גדולות, אבל האופן שבו היא מתנהגת יהיה המבחן האמיתי למחויבותה לשלום ולביטחון". על השיוטים בים סין הדרומי אמר: "עשינו זאת בעבר ונעשה זאת שוב".

שר ההגנה האמריקני אשטון קרטר בשדה התעופה בבגדאד עם מפקדי תכנית האימונים האמריקנית ללוחמים נגד דאעש, 9 באוקטובר 2015.. AP
שר ההגנה של ארצות הברית אשטון קרטר בביקור בבגדאד, בחודש שעבר/AP

את רוב הביקורת הקדיש קרטר לרוסיה, שאותה האשים בערעור היציבות באירופה ובמזרח התיכון. "באירופה, רוסיה הפרה את הריבונות של אוקראינה וגאורגיה ובהתגרות במדינות הבלטיות", אמר. "בינתיים, בסוריה, רוסיה מפזרת דלק על אש מסוכנת גם כך, ומאריכה מלחמת אזרחים שמתדלקת את הקיצוניות שהיא עצמה טוענת להתנגד לה".

בתשובה לשאלה מהקהל הוסיף שר ההגנה האמריקני מאוחר יותר כי הוא מאמין שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין "לא חשב עד הסוף" על מטרותיו בסוריה, וקרא למעורבותה במדינה לטובת הנשיא בשאר אסד "לא בכיוון". עם זאת, ציין: "ייתכן שרוסיה תמלא תפקיד משמעותי בפתירת מלחמת האזרחים, נראה".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא סוריה בשאר אסד בפגישה במוסקבה, 20 באוקטובר 2015. מרשת RT, רויטרס
"לא חשב עד הסוף". פגישתו של פוטין עם אסד במוסקבה, בחודש שעבר/רויטרס, מרשת RT

קרטר הוסיף בנאומו בהקשר לרוסיה כי ארצות הברית עוסקת ב"מודרניזציה" של מאגר הנשק הגרעיני שלה ובהשקעה בטכנולוגיות נשק חדישות ו"מפתיעות", כמו מפציץ חדש לטווח רחוק, לייזרים, משגר אלקטרומגנטי ופיתוחים נוספים שבהם "באמת שאיני יכול לדון כאן". בנוסף ציין קרטר כי במשרד ההגנה עוסקים גם בפיתוח מערכות חדשות בתחום לוחמת הסייבר.

לדברי קרטר, הסיבה ל"עדכון" תכניות המגירה היא "השינוי בהתנהגותה של רוסיה", אותה ארצות הברית מתכוונת "להרתיע". "אנו ממנפנים יכולות אחרות של הממשל האמריקני כדי לצאת במבצעי הסברה כדי לוודא שהאמת תצא לאור, ויהיו סנקציות ממוקדות שלהן הייתה בעבר השפעה על רוסיה".

רוסיה וארה"ב "הסכימו שלא להסכים" על הפתרון למלחמה בסוריה

לפני כשבוע אישר נשיא ארצות הברית ברק אובמה שליחה של כ-50 חיילים מאנשי הכוחות המיוחדים האמריקנים לאדמת סוריה, במטרה לסייע ולייעץ למורדים המתונים בלחימה מול ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש). גורמים אמריקנים טענו כי האסטרטגיה החדשה בלחימה בדאעש תכלול מבצעים מיוחדים בארביל שבצפון עיראק, וכן שיתוף פעולה הדוק עם צבא עיראק וסיוע ביטחוני נרחב לירדן וללבנון.

הכוחות המיוחדים, שיישלחו כבר בשבועות הקרובים, יגיעו לאזור לאחר שרוסיה הגדילה את היקף פעילותה הצבאית במדינה מחודש ספטמבר. מוסקבה טענה בתחילה כי תתקוף בסוריה מטרות המשויכות לדאעש, אך מטוסיה פגעו גם בקבוצות מורדים נוספות המתנגדות לשלטונו של אסד. בין הקבוצות הללו נפגעו גם ארגוני מורדים מתונים הנתמכים בידי וושינגטון.

שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, ושר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב בפתח השיחות בווינה על המשבר בסוריה. רויטרס, רויטרס
לברוב וקרי בווינה, בסוף חודש שעבר/רויטרס, רויטרס

בסבב השיחות בנוגע לסיום מלחמת האזרחים בסוריה, שהתקיימו בווינה שבאוסטריה, התגלעו חילוקי דעות בין שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, לעמיתו האמריקני ג'ון קרי. לברוב הדגיש כי עתידו של אסד "צריך להיות מוכרע על ידי הסורים", בדרך של בחירות, וכי כל פעולה על אדמת סוריה צריכה להיעשות תחת הסכמתו של השלטון הסורי. "רוסיה תמכה באופן עקבי בכך שהלחימה נגד הטרור תתבצע על בסיס החוק הבינלאומי, מה שאומר שלאור מבצע צבאי, אווירי או קרקעי, צריכה להיות הסכמה של הממשלה המדוברת ומועצת הביטחון של האו"ם", הוסיף.

שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, אמר כי הוא "מסכים שלא להסכים" עם מקביליו הרוסים והאיראנים בנוגע לעתידו של אסד. "עמדת ארצות הברית היא שאין סיכוי שאסד יכול לאחד את סוריה ולמשול בה", אמר. "אנחנו מאמינים שלסורים מגיעה בחירה אחרת, עם זאת, אנחנו לא יכולים לאפשר למחלוקות הללו לעמוד בדרכה של האפשרות שדיפלומטיה תביא לסיום ההרג". הוא הוסיף כי המשתתפים בשיחות - שהסתיימו בינתיים ללא תוצאות - הסכימו לבקש מהאו"ם לתווך במקרה של הסכם שלום בין השלטון והאופוזיציה הסוריים ולסלול את הדרך לחוקה חדשה ובחירות שגם עליהן יפקח האו"ם. בעוד כשבוע יתקיים סבב שיחות נוסף בין המשתתפים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully