וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הניצחון: ארדואן יתגמש כדי להתפייס עם ישראל?

2.11.2015 / 19:30

אף שלאחרונה הופיעו כמה סימנים שהעידו על כך שהפיוס מתקרב, השאלה הגדולה היא אם נשיא טורקיה, מחוזק ובלתי מאוים בזירה הפנימית, יהיה מוכן להתגמש מול ישראל. ד"ר גורן, מומחה לתחום: "ייתכן שגם המעורבות הרוסית בסוריה תקרב בין הצדדים"

צילום: עומרי נחמיאס

הניצחון המובהק של מפלגתו של נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בבחירות שנערכו אמש (ראשון) במדינה, פותח מחדש את הדיון הבלתי-נגמר לגבי הפיוס בין ישראל וטורקיה. יחסי שתי המדינות מצויים במשבר עמוק מאז תקרית
"מאווי מרמרה" בשנת 2010. על אף שיחת התנצלות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא לארדואן שהתקיימה במרץ 2013, הצדדים לא הצליחו להגיע להסכמה בשנתיים וחצי האחרונות, שתוביל לחידוש מלא של היחסים הדיפלומטיים בין המדינות.

בחודשים האחרונים היו כמה סימנים שהעידו על כך שתהליך הפיוס עולה על כיוון חיובי. עוזר בכיר של ראש ממשלת טורקיה אמר במהלך ביקור ברצועת עזה, שנערך בתיאום מלא עם ישראל, כי הפיוס בין המדינות קרוב. הדיפלומטית הישראלית אמירה אורון, הממונה על השגרירות באנקרה, אמרה בריאיון לעיתון גדול בטורקיה ששתי המדינות עשויות לשתף פעולה בזירה הסורית בשל התנגדותן המשותפת למשטר אסד. חשוב מכך, הדיפלומט הטורקי הבכיר פרידון סינירליאולו, שהיה אחראי בשנים האחרונות על המגעים מול ישראל, מונה באוגוסט האחרון לשר החוץ של טורקיה. מנכ"ל משרד החוץ בירושלים, דורי גולד, מיהר לשבח את המינוי ולשלוח לשר החדש איגרת ברכה לבבית.

לקריאה נוספת:
להרוג בחירות ולא לנוח: ארדואן מסמן ניצחון, אך חוזר לאותן בעיות
ארדואן על ניצחונו: "העם הטורקי בחר ביציבות וביטחון"
"נסעו להורים להצביע": בטורקיה מנסים להימנע מבחירות בשידור חוזר

תומכי נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בחגיגות הניצחון לאחר הבחירות באיסטנבול. 1 בנובמבר 2015.. AP
פרק חדש בדיון הבלתי-נגמר ביחסי טורקיה-ישראל. עצרת תמיכה במפלגתו של ארדואן, אמש/AP

הסימנים הללו התרחשו במהלך הקיץ, אולם עד עתה הסכם הפיוס טרם הושלם. "התהליך תקוע בגלל חוסר יכולת של הדרג הבכיר ביותר, בשתי המדינות, לקבל את ההחלטות הנדרשות", אמר לוואלה! NEWS גורם מדיני ישראלי. נתניהו כבר הסכים במגעים שנערכו מול הטורקים להעלות את סכום הפיצוי שישראל תשלם למשפחות הרוגי המרמרה, ולהביע צער באופן פומבי. מלבד התנאים הללו, ארדואן דורש לשלב בהסכם הפיצוי גם את "הסרת המצור מעל רצועת עזה", מה שיוצר צורך גם בהבנות נפרדות בין ישראל לחמאס, שלא בטוח שניתן להשיג.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

הזווית הישראלית נדחקה לפינה

בבחירות הקודמות שנערכו בטורקיה, בחודש יוני האחרון, מפלגתו של ארדואן ספגה מכה קשה ואיבדה חלק גדול מכוחה. ארדואן, שלא היה מוכן להשלים עם התוצאות, הוביל את טורקיה לבחירות נוספות, ועל הדרך יזם הסלמה ביטחונית קשה מול הכורדים. בירושלים שאבו עידוד מסוים מכך שבמהלך קמפיין הבחירות ארדואן כמעט שלא דיבר על ישראל - בניגוד למערכות בחירות קודמות שהיו בטורקיה בעשור האחרון. "הוא יכול היה בקלות להעלות את נושא מסגד אל-אקצא לראש סדר היום ולהשתמש בזה כדי להלהיב את המצביעים שלו, אבל הוא לא עשה את זה", מציין ד"ר נמרוד גורן ממכון מדיניות החוץ "מיתווים".

איסטנבול:  הספינה "מאווי מרמרה" שבה הביתה. רויטרס
הסכם הפיוס עדיין תקוע. "מאווי מרמרה" שבה לטורקיה, ב-2010/רויטרס

השאלה הגדולה כעת היא אם בבוקר שאחרי הבחירות החוזרות יסכים ארדואן – מחוזק, בטוח בעצמו ובלתי מאוים בזירה הפוליטית הפנימית – להתגמש מול ישראל. עם זאת, הדבר עדיין לא יפטור את הצורך בהתגמשות נוספת מצד נתניהו. "אחד הדברים שצריך לעקוב אחריהם כעת זה אם סינירליאולו, שיש לו יחסים באמת טובים עם בכירים בישראל, יישאר בתפקיד שר החוץ", מוסיף ד"ר גורן. "ההחלטה אם להשאיר אותו בתפקיד או לא אינה קשורה דווקא לישראל, אבל אין ספק שהפיכת המינוי שלו מתקופת הבחירות למינוי קבוע תוכל לקדם את התהליך".

"מיתווים" אירח בשבוע שעבר ארבעה חוקרים ממכון מקביל בטורקיה, שהגיעו לכאן לסדרת דיונים על שיפור היחסים בין המדינות. החוקרים הטורקים ביקרו גם בכנסת ובמשרד החוץ, והציגו את הכיוון המסתמן של מדיניות החוץ הטורקית לאחר ניצחונו הצפוי של ארדואן. "אחד הדברים המעניינים שעלו בשיחות איתם זה החשש שלהם מהמעורבות הרוסית בסוריה", אומר ד"ר גורן. "ארדואן מרגיש שזה מאיים על האינטרסים של טורקיה ויכול להוביל אותה לעימות מסוכן עם הרוסים. בהקשר הישראלי, ייתכן שזה ישמש כתמריץ לשיפור היחסים, כי עכשיו טורקיה לא יכולה להרשות לעצמה סכסוכים עם עוד שכנים".

תיעוד: לוחמי שייטת 13 משתלטים על ספינת המרמרה הטורקית. דובר צה"ל
ההשתלטות על המרמרה/דובר צה"ל

לטורקים אין שגריר קבוע בישראל זה כמה שנים בשל המשבר בין המדינות. באחרונה מונה ממונה חדש על השגרירות, צ'ם אוטקן, בכיר יותר מקודמו בתפקיד. אחד הדברים הראשונים שעשה לאחר כניסתו לתפקיד היה חידוש קבלת הפנים המסורתית שנערכה בבית השגריר במשך שנים ביום העצמאות של טורקיה, שחל בשבוע שעבר. האם האירוע הנקודתי הזה מסמן מגמה חדשה? יכול להיות, אבל כדי שהסאגה של המרמרה באמת תגיע לסיומה, צריכות קודם כל להתקבל החלטות גדולות יותר, בדרגים הבכירים ביותר באנקרה ובירושלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully