וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן על ניצחונו: "העם הטורקי בחר ביציבות וביטחון"

עמרי נחמיאס, שליח וואלה! NEWS בטורקיה

2.11.2015 / 1:30

אחרי שמפלגת השלטון החזירה לעצמה את הרוב המוחלט, התכנסו אלפים בבירה אנקרה שם נאם ראש הממשלה דאווטאולו: "קורא לצדדים לפעול יחד לכינון חוקה חדשה". הכורדים, שעברו בקושי את אחוז החסימה, זועמים: "הבחירות לא היו הוגנות"

צילום: עומרי נחמיאס

אחרי המפלה שספגה לפני חצי שנה, מפלגת השלטון בטורקיה חגגו אמש (ראשון) את החזרת הרוב שאיבדה בבחירות הקודמות. מפלגת "הצדק והפיתוח", שאותה ייסד הנשיא רג'פ טייפ ארדואן, תוכל להקים קואליציה לבדה לאחר שהבטיחה 316 מושבים עם ספירת יותר מ-99% מהקולות.

זאת הרבה יותר מ-276 מתוך 550 מושבי הפרלמנט שלהם הייתה זקוקה כדי להשיב את שלטון היחיד שממנו נהנתה בעשור האחרון. ואולם, התוצאה לא תספיק כדי לשנות את החוקה או כדי לקרוא למשאל עם, שלשם כך נדרשו יותר מ-330 מנדטים. בבחירות בחודש יוני קיבלה מפלגת "הצדק והפיתוח" רק 258 מנדטים, שהובילו את טורקיה למבוי פוליטי סתום שהסתיים עם הליכה מחודשת לקלפי.

"תוצאות הבחירות מראות שהעם בחר בסביבה של יציבות וביטחון", טען היום ארדואן בהצהרה שנמסרה בדואר האלקטרוני עם היוודע תוצאות הבחירות. "אבל יותר מהכל, הן מראות למפלגה הכורדית (PKK) שאלימות, איומים ושפיכות דמים לא יכולים להתקיים יחד עם עקרונות הדמוקרטיה ושלטון החוק".

עוד ידיעות בנושא בוואלה! NEWS:
מפלגתו של ארדואן השיגה רוב בפרלמנט, אך לא תוכל לשנות החוקה
"נסעו להורים להצביע": בטורקיה מנסים להימנע מבחירות בשידור חוזר
כשהחילונים ינהרו לקלפיות: תקוות המערב מפחידה את ארדואן

ראש ממשלת טורקיה אחמט דאווטאולו בנאום ניצחון בסיום הבחירות. רויטרס
"בואו נעבוד יחד". ראש הממשלה אחמט דאווטאולו נושא דברים, הלילה/רויטרס

תומכי המפלגה התאספו בבירה אנקרה, שם נשא דברים ראש הממשלה אחמט דאווטאולו. "אני קורא לכל הצדדים שייכנסו לפרלמנט לפעול ביחד לכתיבת חוקה לאומית אזרחית חדשה", אמר דאווטאולו והוסיף: "בואו נעבוד יחד כדי למנוע את הסכסוך, המתח והקוטביות, ולהצדיע יחד לשלום". בסיום דבריו נורו לשמיים זיקוקים שחגגו את ניצחון מפלגת "הצדק והפיתוח".

אחד המפגינים, שהתכנס מחוץ למטה המפלגה בעיר, הביע שמחה עם פרסום התוצאות. "המפלגה גברה על כל המפלגות האחרות", אמר לרשת BBC. "זה היה יותר מבחירות. העתיד שלה המדינה והאינטרסים שלה היו תחת איום. היו שתי בחירות – כאוס או יציבות".

מפגינה אחרת, אישה ששמה חדיג'ה, אמרה כי טוב יותר לחיות תחת שלטונה של מפלגתו של ארדואן. "הם סיפקו לנו עתיד טוב יותר", אמרה. "לבשתי כיסוי ראש והוא מאמצים גדולים כדי לספק לי ולילדיי עתיד טוב יותר. זה היה בלתי אפשרי עבור נשים כמוני ללכת לאוניברסיטה והם סייעו לי בכל דרך אפשרית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
חגיגות ניצחון בבחירות באנקרה, בירת טורקיה. 1 בנובמבר 2015.. רויטרס
חגיגות באנקרה, אמש/רויטרס
תומכי נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בחגיגות הניצחון לאחר הבחירות באיסטנבול. 1 בנובמבר 2015.. AP
חגיגות של תומכי מפלגת השלטון באיסטנבול, אמש/AP

אל המקום השני הגיעה מפלגת העם הרפובליקאית (CHP) עם 134 מושבים, שניים יותר מהבחירות הקודמות. המפלגה הפרו-כורדית (HDP) סיימה במקום השלישי, עם 59 מושבים - הרבה פחות מ-80 המנדטים שגרפה לפני חצי שנה. מפלגת "התנועה הלאומית" הלאומנית (MHP) סיימה אחרונה עם 41 מושבים - חצי ממספר המנדטים שגרפה ביוני. ועדת הבחירות המרכזית מסרה כי תוצאות סופיות יפורסמו בתוך 12-11 ימים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בדיארבקיר, מעוז של המפלגה הפרו-כורדית בדרום-מזרח המדינה, היו מאוכזבים מהתוצאות. לטענת ראשי המפלגה, שהצליחה לצלוח את אחוז החסימה הגבוה - 10% - בפעם השנייה ברציפות אך איבדה נתח נכבד מהתמיכה בה, הבחירות לא היו הוגנות. "זה לא הפתיע אותנו, ציפינו לתוצאות האלו", מסרו תושבים מקומיים באכזבה.

מהמפלגה נמסר כי הירידה בכוחה היא תוצאה של "מדיניות הקיטוב המכוונת" של ארדואן, אך כי עצם כניסתה לפרלמנט היא הצלחה. בשעות הערב פרצו עימותים בין תומכי המפלגה בדיארבקיר לבין כוחות הביטחון, שירו לעברם גז מדמיע אחרי שאלו השליכו לעברם אבנים ושרפו צמיגים.

במהלך החודשים שחלפו מאז הבחירות הקודמות, הואשמו ראשי המפלגה ומחוקקיה בתמיכה במחתרת הכורדית (PKK), ששבה להתעמת עם כוחות הביטחון אחרי שנתיים של הפסקת אש. ואולם, הם האשימו את הממשלה בכך שהיא אחראית להידרדרות במצב הביטחוני במטרה להבטיח לעצמה קולות נוספים ולפגוע במפלגה.

(עדכון ראשון: 22:30)

מפגינים מיידים אבנים ומבעירים צמיגים לאחר הבחירות בדיארבקיר שבטורקיה, 1 בנובמבר 2015. AP
זעמו על התוצאות. צמיגים בוערים בדיארבקיר, אמש/AP
מפגינים מיידים אבנים ומבעירים צמיגים לאחר הבחירות בדיארבקיר שבטורקיה, 1 בנובמבר 2015. AP
מפגינים מיידים אבנים ומבעירים צמיגים לאחר הבחירות בדיארבקיר שבטורקיה, 1 בנובמבר 2015/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully