וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נסעו להורים להצביע": בטורקיה מנסים להימנע מבחירות בשידור חוזר

עמרי נחמיאס, שליח וואלה! NEWS לטורקיה

1.11.2015 / 11:16

לקראת יום הבוחר נראתה איסטנבול דלילה מצעירים. אף שמדובר בבחירות נוספות תוך חצי שנה, נראה כי הם להוטים להצביע. "הבטיחו לנו הבטחות, והנה אנחנו באותה נקודה". הדבר היחיד שמוסכם על תומכי ארדואן ומתנגדיו - לא להגיע לוואקום פוליטי. דיווח לאולפן וואלה! NEWS

עריכה: ניר חן

הפאבים והמועדונים בשכונת הסטודנטים ההיפסטרית קדיקוי, הנמצאת בצד האסייתי של איסטנבול, היו רחוקים מתפוסה מלאה בסוף השבוע האחרון. "הרבה חברים שלי נסעו לבית של ההורים כדי להצביע", הסבירה סטודנטית מקומית בת 19, העובדת באחד מבתי הקפה של השכונה, את הסיבה שבגינה מסיבות ליל כל הקדושים שנערכו אתמול ושלשום לא התמלאו בחוגגים. הסטודנטית אמנם בת 19, אבל זו הפעם השנייה שהיא מצביעה, היא מסבירה בחיוך נבוך את הסיטואציה שאליה התעוררה הבוקר (ראשון) טורקיה.

רק לפני חמישה חודשים נערכו במדינה בחירות לפרלמנט הטורקי. אז, בחודש יוני, זכתה מפלגת "הצדק והפיתוח" (AKP) של נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן רק ב-258 מתוך 550 המושבים בפרלמנט. ראש הממשלה אחמט דאווטאולו נכשל במשימתו להרכבת הממשלה. כעת מייחלים ארדואן ודאווטאולו לזכות ברוב מוחץ, שיאפשר לנשיא להעביר חוקים שיגבירו את סמכויותיו ביתר קלות.

לפי סקר שפורסם בשבוע שעבר, יש סיכוי שארדואן יצליח להשיג את מבוקשו. סקר שפורסם ביום חמישי האחרון מראה כי המפלגה החלה לצבור כוח בימים האחרונים והתמיכה בה עלתה ל-47.2%. התוצאות הראשונות צפויות להתקבל בשעה 20:00 בערב (שעון ישראל) - ארבע שעות לאחר סיום ההצבעה. בעקבות המצב הביטחוני הרעוע שעמו מתמודדת המדינה, הוצבו היום ברחבי טורקיה כ-385 אלף שוטרים שמאבטחים את הערים.

לקריאה נוספת:
כשהחילונים ינהרו לקלפיות: תקוות המערב מפחידה את ארדואן
סקר בטורקיה: מפלגת השלטון תשיג רוב בבחירות ביום ראשון
ארבעה ימים לבחירות: ארדואן השתלט על כלי תקשורת של האופוזיציה

אהמט דבוטאולו, ראש ממשלת טורקיה מצביע בקלפי, טורקיה. נובמבר 2015. רויטרס
ראש הממשלה אחמט דאווטאולו מצביע הבוקר/רויטרס

"הפוליטיקאים הבטיחו לנו הבטחות, והנה אנחנו שוב באותה נקודה", קבעה הצעירה מאיסטנבול. מבחינת הצעירים, הבחירות היום קריטיות. "המטרה שלנו היא לחזק את השותפות העתידיות בקואליציה של מפלגת 'הצדק והפיתוח'. אנחנו מבינים שזה דחוף, כי מדובר פה בעתיד שלנו". הבחירות שנערכות היום, מגיעות לאחר סוף שבוע ארוך שהחל ביום חמישי עם ציון "יום הרפובליקה". בקרב תומכי המפלגה החילונית, CHP, עלה החשש כי אחוזי ההצבעה יהיו נמוכים מהרגיל, הן משום שיהיו מי שינצלו את סוף השבוע הארוך לטובת חופשה ולא יבואו להצביע, והן בגלל סמיכות הבחירות לקמפיין האחרון שיגרמו לאנשים תחושת מיאוס מהגעה נוספת לקלפיות.

אלא שפרשנים מקומיים צופים כי למרות הנסיבות, שיעורי ההצבעה הגבוהים ממילא באופן מסורתי בטורקיה, יטפסו מעל רף ה-80% הסטנדרטי ויגיעו אף ל-90%. כדי למשוך כמה שיותר אנשים לקלפיות, צצו שורה של יוזמות, החל מפוסטים ברשתות החברתיות שקוראים לאנשים לחזור מהחופשה ולממש את זכותם, ועד הצעה מצד אזרחים שלא מזוהים עם מפלגה אחת ספציפית להציב משקיפים בקלפיות כדי לפקח על תקינות ההליך.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
בחירות בטורקיה, נובמבר 2015. רויטרס
צפי ששיעור ההצבעה יטפס/רויטרס

הבחירות ביוני היו הראשונות מאז 2002 שבהן מפלגת "הצדק והפיתוח" לא זכתה ברוב המושבים בפרלמנט הטורקי. לאחריהן נפתח המשא ומתן הקואליציוני עם הסיעות האחרות, אך הוא לא צלח, וכעת ניצבת שוב טורקיה בפני צומת דרכים. על פי כל הסקרים, מפלגת הצדק והפיתוח צפויה להיות גם הפעם הגדולה ביותר עם נעילת הקלפיות הערב בשעה 17:00 (שעון מקומי), אבל השאלה היא עד כמה גדולה. הנשיא ארדואן מעוניין לערוך שינויים בחוקה, ולשם כך הוא צריך להבטיח יותר מ-300 נציגים בפרלמנט שיתמכו במהלך. ביום חמישי האחרון הוא אף קרא לחזור לעידן המפלגה האחת בשם היציבות במדינה.

החשש מפני שינויי חוקה, ובמיוחד מפני שינויים בתחום הדת והמדינה, מגבירים את המוטיבציה של מתנגדי הנשיא לצאת ולהצביע. מנגד יש מומחים הגורסים כי הפיגוע הרצחני באנקרה לפני שבועיים, וכישלון המגעים להרכבת קואליציה אחרי הבחירות הקודמות דווקא יחזקו את מפלגת "הצדק והפיתוח". ראשית, בגלל מיצובה בציבור בתור המפלגה שתטפל הכי טוב בנושאי ביטחון, ושנית משום שהאפשרות הגרועה מכל מבחינת אזרחי טורקיה, הוא שחזור של התוצאות בפעם הקודמת, הגעה למבוי סתום במגעים הקואליציוניים, והליכה לבחירות בפעם השלישית. הימנעות מתרחיש זה זוכה להסכמה רחבה במדינה.

סלאחטין דמירטס, יו"ר המפלגה הפרו- כורדית  (HDP) בטורקיה, נובמבר 2015. רויטרס
הכורדים ישחזרו את התוצאה המפתיעה? ראש מפלגת HDP הפרו-כורדית, סלאחטין דמירטס/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully