וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיפלומטית בכירה: "ישראל וטורקיה עשויות לשתף פעולה בזירה הסורית"

10.8.2015 / 16:30

אמירה אורון, הממונה על שגרירות ישראל באנקרה, התבטאה במפתיע בריאיון לעיתון הטורקי הנפוץ "סבאח" בנוגע לנושא הסורי, והעלתה לראשונה את האפשרות ששתי המדינות ישלבו כוחות: "אנחנו עוד לא שם, אך זה נושא שצריך לבחון יחדיו"

צילום: סרטון חובבים שהועלה לרשת, עריכה: גדי וינסטוק

שיפור ביחסים בין ישראל לבין טורקיה עשוי להוביל לשיתוף פעולה ביטחוני ביניהן בסוריה, דבר ששתי המדינות יכולות להרוויח ממנו - כך אומרת הדיפלומטית הישראלית הבכירה ביותר המוצבת כיום בטורקיה. מדובר בהתבטאות מפתיעה ומעוררת עניין שהשמיעה אמירה אורון, הממונה על שגרירות ישראל באנקרה, בריאיון לעיתון הטורקי "סבאח". זו הפעם הראשונה שגורם ישראלי רשמי מעלה את האפשרות שישראל וטורקיה ישתפו פעולה בנושא הסורי.


עוד בוואלה! NEWS:
תיעוד הלינץ' במג'דל שמס: צעיר הכה בקרש, אם ל-4 רוצצה הגולגולת
אחרי שרשרת טביעות הילדים: איך מתנהגים במקרה של טביעה?
מנהל "ברזילי": לא נזין בכפייה את האסיר הביטחוני

בנימין נתניהו מול רג'פ טייפ ארדואן. רויטרס
שתי המדינות ישתפו פעולה? ארדואן ונתניהו/רויטרס

העיתון הטורקי הנפוץ פרסם הבוקר ריאיון נרחב עם הדיפלומטית הישראלית, העוסק בשורה של סוגיות אזוריות. אורון נשאלה על מצב היחסים בין ישראל לבין טורקיה, לאור הפרסומים בחודשים האחרונים על חידוש מגעי הפיוס בין המדינות, והשיבה כי "אנחנו בתהליך מתמשך. בצד שלנו, היה שינוי: מונה מנכ"ל חדש למשרד החוץ, דורי גולד, ואחת ההחלטות הראשונות שלו הייתה להיפגש עם מקבילו הטורקי. זו אינדיקציה לדגש על יחסי ישראל-טורקיה, שצריך להישמר. עד כמה שאני יודעת, זו הייתה פגישה חיובית מאוד".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
נשיא סוריה בשאר אסד – דמשק ינואר 2015. רויטרס
"אסד איבד את הלגיטימציה שלו כבר מזמן". אסד/רויטרס

אורון אמרה כי למרות המחלוקת בין ישראל לבין טורקיה בנושא מעמדו של חמאס ("אנחנו רואים בהם ארגון טרור מסוכן שמאיים ללא הרף על ביטחוננו") ישראל מוכנה לשתף פעולה עם טורקיה בנושאים הומניטריים בעזה. "תמכנו בטורקיה כשהכריזה שהיא תקים בית חולים בעזה, ותמכנו גם ביוזמות הומניטריות אחרות", הדגישה אורון. "אנחנו עושים זאת כי אנחנו מייחסים חשיבות לטורקיה ולפעילות ההומניטרית שלה בעזה".

מדובר בהתבטאות חיובית באופן יוצא דופן מצד גורם ישראלי בכיר כלפי טורקיה, לאחר שבקיץ שעבר דוברים רשמיים בישראל הדגישו בעיקר את העובדה שטורקיה מאפשרת לפעילי טרור של חמאס לפעול בשטחה.

האמירה המעניינת ביותר של אורון במהלך הריאיון הייתה דווקא בנושא הסורי. "לדעתנו, אסד איבד את הלגיטימציה שלו כבר מזמן. הוא פושע והוא הרס את סוריה. לכן, אנחנו חושבים שהוא לא חלק מהפתרון בסוריה", אמרה. זו אמירה יוצאת דופן מצד גורם ישראלי רשמי בנושא הסורי. הקו הרשמי של ישראל הוא לא לעסוק כלל בסוגיית הלגיטימציה השלטונית של הגורמים השונים הנלחמים זה בזה בסוריה, ובוודאי לא לקבוע מי צריך או לא צריך להיות חלק מהפתרון הפוליטי למשבר בסוריה, בבוא העת.

התנאי לשיתוף פעולה: השלמת הפיוס

העיתון שאליו התראיינה אורון מקורב לשלטונו של הנשיא, רג'פ טייפ ארדואן. כחלק מקרבה זו הוא נוקט בקו נוקשה נגד משטר אסד ובעד המורדים הסורים הפועלים להפלתו. המראיין הגיב לדבריה של אורון בקביעה כי "מדברייך אפשר להבין שהגישה של ישראל וטורקיה בנושא הסורי הינה זהה. את חושבת שיהיה שיתוף פעולה בין המדינות בנושא הזה, לאחר השלמת תהליך הנורמליזציה ביניהן?".

אורון השיבה כי "אם לישראל ולטורקיה היו יחסים טובים יותר, שני הצדדים היו נהנים מסוג כזה של שיתוף פעולה. החלפת עמדות ושיתוף פעולה בביטחון ובנושאים אחרים יכולים היו להועיל לשני הצדדים. לצערנו אנחנו עוד לא שם, למרות שזה נושא שאנחנו צריכים לבחון יחדיו". זו הפעם הראשונה מאז תחילת המלחמה בסוריה שגורם ישראלי רשמי מעלה את האפשרות לשיתוף פעולה ישראלי-טורקי בנושא הסורי, בכפוף כמובן להשלמת הפיוס בין המדינות.

אורון היא דיפלומטית ותיקה שמתמחה במזרח התיכון. היא הוצבה בעבר בשגרירות הישראלית במצרים ובקונסוליה הישראלית באיסטנבול. בשנת 2014 מונתה לממונה על השגרירות באנקרה, ומכיוון שמאז פרשת המשט הטורקי לעזה בשנת 2011 אין לישראל שגריר בטורקיה, היא בפועל הדיפלומטית הבכירה ביותר של ישראל במדינה.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully