וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיעוד הלינץ' במג'דל שמס: צעיר הכה בקרש, אם ל-4 רוצצה הגולגולת

10.8.2015 / 11:23

כחודש וחצי אחרי התקיפה החמורה, הוגש האישום נגד המעורבים ברצח הפצוע הסורי, המתבסס על סרטון שתיעד את האירוע. באשירה מחמוד, בת ה-48, נראית כשהיא מטיחה סלע באחד הפצועים. השני ניצל רק כי ההמון חשב שהצליח להרוג אותו. דיווח מאולפן וואלה! NEWS

עריכה: ניר חן

כחודש וחצי אחרי הלינץ' בפצוע הסורי במג'דל שמס, הגישה הבוקר (שני) פרקליטות מחוז צפון כתב אישום נגד שני מעורבים ברצח: באשירה מחמוד, בת 48 ואם לארבעה ילדים, ועמל אבו סאלח, בן 21, שניהם תושבי הכפר הדרוזי שבצפון הגולן. על פי כתב האישום, המתבסס בין היתר על סרטון שתיעד את הלינץ', אבו סאלח היכה בקרש את אחד הפצועים שהובאו באמבולנס הצבאי, בעוד שמחמוד רוצצה את גולגולתו בסלע. מוחמד מלחם, עורך דינה של הנאשמת אמר: "אין בסיס לכתב האישום.נלמד את הראיות, אבל אני מאמין בחפותה של הנאשמת".

בניגוד לטענות בכפר, שלפיהן מדובר בפצועים אנשי ארגון ג'בהת א-נוסרה הפוגע בדרוזים בסוריה, לפי המשטרה היו אלה סטודנטים סורים שנפצעו מפיצוץ פגז. פצוע נוסף שהותקף שרד ונפגע באורח אנוש, אולם מתברר כי ההמון המשולהב עזב אותו משום שחשב שגם הוא נהרג. "אנחנו שמחים לבשר ששניהם מתים", נכתב בהודעת ווטסאפ בין תושבים באזור. לפני הלינץ' סבלו השניים - מונזר ח'ליל ועלא שעבאן - מפציעות ברגליהם ומצבם הרפואי הוגדר קל בלבד.

עוד ידיעות בנושא
חרב פיפיות: הדרוזים רצו לעזור לאחיהם, אך "ירו להם ברגליים"
גורם ביטחוני: פינוי הפצועים הסורים יימשך, תוצמד אבטחה
תקיפת האמבולנס הצבאי בחורפיש: שני תושבי הכפר הואשמו

שני נאשמים מובאים היום לדין בחשד למעורבות בלינץ' בפצועים הדרוזים במג'דל שמס. מערכת וואלה!
הנאשמת ברצח באשירה מחמוד/מערכת וואלה!

על פי האישום, ב-22 ביוני, סמוך לשעה 21:15, הגיע האמבולנס הצבאי לאזור הכפר הדרוזי אחרי שאסף שני פצועים באזור מוצב החרמון - כשהוא מלווה בניידת משטרה צבאית. הודות למידע שהופץ בקרב תושבים על מעבר האמבולנס, חסמו כמה טרקטורונים, ועליהם תושבי הכפר, את נתיב נסיעתו של הרכב הצבאי, וחצצו בינו לבין הניידת המלווה. אז החלו להתקהל במקום עשרות מתושבי הכפר שדרשו לדעת מי נוסעי הרכב. צוות האמבולנס נעל עצמו בתוך כלי הרכב, ואילו שוטרי המשטרה הצבאית, אשר ניסו למנוע פגיעה בנוסעים, אמרו למתקהלים כי מדובר בחיילי צה"ל. האחרונים לא "קנו" את הסיפור ו"דפקו בידיהם וברגליהם על האמבולנס, תוך שהם מקללים את הסורים, ולבסוף שברו את השמשה האחורית של האמבולנס. כתוצאה מכך, נגרמו לפצועים הסוריים חתכים שטחיים ברגליהם", נכתב.

נהג האמבולנס הצליח להיחלץ מהמקום והגיע לנווה אטי"ב, וכך גם הניידת. אלא שההמון הזועם עקב אחריהם לכיוון היישוב, ונאסף שוב סביב כלי הרכב תוך שהאנשים שרים שירי תמיכה בדרוזים בסוריה. "הפעם הם הסתערו עם מקלות, שרשראות ברזל ואבנים. הנהג והחובש עזבו את האמבולנס אולם הפרמדיקית נותרה בו, לצד הפצועים הסורים", לשון האישום.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
אמל אבו סאלח, חשוד במעורבות בלינץ' במג'דל שמס, בית משפט השלום נצרת, 10 באוגוסט 2015. שלומי גבאי
הנאשם בבית המשפט, היום/שלומי גבאי

אחרי שנופצו שמשות הרכב, נאלץ מפקד פלוגה בגדוד 51 של גולני וחובש קרבי שהיה במקום לירות כמה יריות באוויר ולזרוק רימון הלם במטרה להרחיק את ההתקהלות. אלא שזה הרתיע את ההמון לשניות ספורות בלבד, שבמהלכן חולצה הפרמדיקית מתוך האמבולנס המותקף. בזמן זה נפצע קצין צה"ל בראשו.

"בשלב זה, שלף ההמון המשולהב את שני הפצועים הסורים מן האמבולנס וכילה בהם את זעמו. ההמון הכה אותם, כשהם מוטלים על הרצפה, באמצעות קרשים, מקלות, אבנים ושרשראות ברזל, בעט בהם, הכה בהם בעוצמה ופצע אותם בכל חלקי גופם", נכתב.

"הטיחה את הסלע בפצוע כמה פעמים"

לגבי אבו סאלח נטען כי על אף שהפצוע הסורי היה מוטל חסר אונים על הקרקע הוא לקח קרש ו"חבט בעוצמה רבה, שוב ושוב בפלג גופו העליון של האיש, בכוונה להמיתו". אז הוא לקח סלע והטיחו במותנו של הפצוע. במקביל, גם מחמוד התקרבה לפצוע השכוב ו"הטיחה בו בעוצמה, מספר פעמים, סלע בפלג גופו העליון".

המתפרעים הניחו לשני הפצועים אחרי שחשבו שהם אינם בין החיים, והפרמדיקית ניצלה את ההפוגה כדי לבדוק את מצבם. היא גילתה כי הם עדיין חיים והחלה לטפל בהם. "משהבחין בכך חלק מן ההמון, שם פעמיו אל עבר הפצועים במטרה להשלים את המשימה ולהרגם. נוכח זאת, מיהרו כוחות הביטחון למלט אותם מן המקום". בהמשך נקבע מותו של ח'ליל, והאחר אושפז במצב אנוש.

"מדובר בתיק חמור, עבירת רצח, שבמסגרתו נדרשה עבודה מאומצת ביותר של ימ"ר צפון שעשתה ימים כלילות", אמרה פרקליטות מחוז צפון עו"ד אורית קורן שהסבירה כי באירוע ההמוני לקחו חלק בין 200 ל-300 אנשים. "הפצועים, שלא יכלו להגן על עצמם, נשלפו מתוך האמבולנס ובוצע בהם לינץ' אכזרי. מקרה כזה לא יכול להתקיים במדינת חוק".

כתב אישום בגין מעורבות בלינץ' במג'דל שמס, בית משפט השלום נצרת, 10 באוגוסט 2015. שלומי גבאי
תיק החקירה ברצח במג'דל שמס/שלומי גבאי

הרקע לתקיפה הקשה היה כאמור זעם בציבור הדרוזי בישראל נגד הטיפול שהעניקה ישראל לכאורה לפצועים מארגון המורדים הסורי. בשבועות שקדמו ללינץ' התקיימו הפגנות מחאה של דרוזים מהגליל, מהכרמל ומהגולן, בטענה שאנשי ג'בהת א-נוסרה טובחים באחיהם שמעבר לגבול. באותם ימים התחוללו קרבות עזים בין כוחות הארגון וצבא אסד סביב הכפר הדרוזי הסורי חאדר, הנמצא כשני קילומטרים צפונית למג'דל שמס. במקביל, כיתרו כוחות דאעש וג'בהת א-נוסרה את הר הדרוזים ותקפו את כוחות אסד, שהחלו לסגת מהאזור המכיל את האוכלוסייה הדרוזית הגדולה בעולם. חלק מהדרוזים בישראל, שחשו חוסר אונים לנוכח סכנת החיים שבה היו נתונים אחיהם בסוריה, הביעו כעס רב על מדינת ישראל שלכאורה נתנה סיוע רפואי למורדים פצועים. התסכול גבר עם כל יום שעבר, והוא הגיע לפיצוץ זמן לא רב לאחר מכן.

זה החל ב-22 ביוני בשעות הלילה, עם תקיפה של אמבולנס צבאי ובו פצועים סורים, שנסע דרך הכפר הדרוזי חורפיש לכיוון המרכז הרפואי לגליל המערבי בנהריה. בתוך הכפר התנפל המון דרוזי, שכלל עשרות בני אדם, ברובם רעולי פנים, על האמבולנס, חסם את דרכו, יידה לעברו אבנים וניסה לפתוח את הדלתות שלו. נהג האמבולנס ניסה להתקדם לאט בתוך ההמון, וכשעבר אותו פתח במנוסה. בסופו של דבר הצליח כלי הרכב להגיע לתחנת המשטרה במעלות. שני תושבי חורפיש הואשמו בתקיפה.

התקיפה השנייה כאמור הגיעה שעות לא רבות לאחר מכן, במג'דל שמס. "הפצועים היו בכלל שני סטודנטים, אזרחים, שהבית שלהם ספג פגיעה של פגז. הם נפגעו מרסיסים ברגליהם. אנחנו לא הצלחנו לשייך אותם לשום ארגון לחימה כזה או אחר", סיפר לוואלה! NEWS רב-פקד אלי פוקס, ראש מחלק מיעוטים בימ"ר צפון שהיה מופקד על החקירה מטעם המשטרה. "עשו להם תחקיר בשער שבגבול ופרמדיקים חבשו את רגליהם. המארב עצמו התחיל במג'דל שמס, כאשר דקות ספורות קודם לכן קיבלו תושבים מידע שלפיו האמבולנס הצבאי יעבור במקום".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אבו סלאח מכה את הפצוע בקרש/מערכת וואלה!, צילום מסך
לינץ' בפצועים הדרוזים במג'דל שמס - שיחת טלפון עם עדי חשמונאי. מערכת וואלה!
האמבולנס שהותקף/מערכת וואלה!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully