וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להרוג בחירות ולא לנוח: ארדואן מסמן ניצחון, אך חוזר לאותן בעיות

עמרי נחמיאס, שליח וואלה! NEWS לטורקיה

2.11.2015 / 9:30

תומכי הנשיא חגגו עד השעות הקטנות באיסטנבול את תוצאות הבחירות, אך גם הם יודעים שהוא יתקשה להרחיב את כוחו כפי שבאמת רצה. נהג המונית שהסיע אותנו לשכונות החילוניות העצובות של העיר הגדיר זאת היטב: "בבחירות האלו אין מנצחים ומפסידים ברורים". דיווח מטורקיה

עריכה: ניר חן

כשתוצאות האמת בבחירות בטורקיה החלו לזרום אתמול (ראשון) לאולפני הטלוויזיה המקומיים, בסביבות השעה 19:00 בערב, ניתן היה להרגיש דריכות באזור כיכר טקסים ובפארק גאזי, שידעו בשנתיים האחרונות שורה של הפגנות ועימותים אלימים בין מתנגדי השלטון לכוחות המשטרה. אולם ככל שהזמן חלף, האזור הלך והתרוקן מאדם. שלוש שעות מאוחר יותר ניתן היה לראות יותר צוותי טלוויזיה וכוחות משטרה מאזרחים. צלם של אחת מרשתות הטלוויזיה הצרפתיות, שהגיע לכיכר בציפייה למצוא מפגינים, התאכזב. "לא קורה פה כלום", הוא אמר, "כל האירוע נמצא בכלל בשכונת פתיח".

אלפי תומכי מפלגת השלטון, מצוידים בדגלי מפלגה ועליהם סמל הנורה המזוהה עמה, חגגו בשכונה שבה שוכן מטה מפלגת "הצדק והפיתוח". הם נסעו בשיירה ארוכה, צופרים בקצב קבוע, וכאשר הגיעו למרכז השכונה עצרו את הרכבים, יצאו החוצה והחלו לרקוד ולשיר שירי תמיכה ברג'פ טייפ ארדואן ובמפלגתו.

לקריאה נוספת:
"נסעו להורים להצביע": בטורקיה מנסים להימנע מבחירות בשידור חוזר
כשהחילונים ינהרו לקלפיות: תקוות המערב מפחידה את ארדואן
ארבעה ימים לבחירות: ארדואן השתלט על כלי תקשורת של האופוזיציה

חגיגות לאחר הבחירות באיסטנבול, טורקיה. 1 בנובמבר 2015.. עמרי נחמיאס, מערכת וואלה! NEWS
צפירות, שירים וריקודים. תומכי ארדואן חוגגים בשכונת פתיח, אמש/מערכת וואלה! NEWS, עמרי נחמיאס
חגיגות בטורקיה לאחר ספירת הקולות בהן השיגה מפלגתו של ארדואן רוב בפרלמנט, נובמבר 2015. רויטרס
חגיגות ברחובות באיסטנבול/רויטרס

בדרך חזרה מפתיח לטקסים נשמע נהג המונית מעט מאוכזב מהתוצאות. "אני ממוצא כורדי ותומך במפלגת HDP. לא תמכתי בארדואן, אבל לפחות המפלגה שלי נכנסה פנימה", הוא מתייחס לתוצאות הדרמטיות, שלפיהן המפלגה הפרו-כורדית עברה בקושי את אחוז החסימה – רק שבע עשיריות האחוז מעל רף 10% הנדרשים.

בצד האחר של העיר, באחת השכונות החילוניות המזוהות עם מפלגת האופוזיציה הראשית, מפלגת העם הרפובליקאית (CHP), הייתה הלילה אווירה הפוכה ב-180 מעלות מזו שהורגשה בפתיח. שם התרוקנו הרחובות מאנשים, ובעלי העסקים מיהרו לסגור את החנויות מוקדם מהרגיל.

חגיגות ניצחון בבחירות באנקרה, בירת טורקיה. 1 בנובמבר 2015.. רויטרס
ניצחון עם כוכבית. חגיגות ניצחון מפלגת "הצדק והפיתוח" באנקרה, אמש/רויטרס

נהג המונית ידע לזהות את הכותרת של הבחירות – כל אחד קיבל משהו שהיה עקרוני עבורו, אך הפסיד דבר אחר. עבור מפלגתם של ראש הממשלה אחמט דאווטאולו והנשיא ארדואן, מדובר בהישג מרשים, שמחזיר את טורקיה לעידן המפלגה האחת ללא צורך בהרכבת קואליציה. עם זאת, אין בידיה את מספר המושבים הנדרשים כדי לערוך שינויים בחוקה, שיחזקו את סמכויות הנשיא. מנגד, המפלגה הפרו-כורדית מאוכזבת מן התוצאות – מה שכבר גרר עימותים בדרום מזרח המדינה – אך יכולה להתנחם בכך שלפחות עברה את אחוז החסימה ומנעה מעבר של 59 מושבים לידי מפלגת הצדק והפיתוח.

יציבות זה שם המשחק

עם תום ספירת הקולות התברר כי הציבור בטורקיה השתכנע מטיעוניו של ארדואן, שמפלגתו היא היחידה שיכולה להתמודד עם האיומים המופנים כלפי המדינה מבית ומחוץ וכי למערכת הפוליטית בטורקיה דרושה יציבות בתקופה זו של פיגועים, בעיית פליטים והאטה בצמיחה. ככלל, "יציבות" היא מילת מפתח שחוזרת על עצמה בכל שיחה פוליטית באיסטנבול בימים האחרונים. תומכי ארדואן ראו בניסיון לעבור למערכת קואליציונית רב-מפלגתית את שורש הבעיה שהביא לחוסר יציבות במדינה בשנה האחרונה, והזהירו כי חזרה על תסריט הבחירות הקודמות יביא את טורקיה להמשך של עידן מעורער שבו ארבע המפלגות לא מצליחות לכונן קואליציה. ככל שהבחירות התקרבו, כך התחזק כוחה של מפלגת הצדק והפיתוח בסקרים. אמש, ארדואן ודאווטאולו כבר יכלו לסמן וי על ניצחון גדול.

תומכי מפלגת השלטון בטורקיה חוגגים את תוצאות הבחירות ומחזיקים בתמונתו של הנשיא רג'פ טייפ ארדואן בכיכר באיסטנבול, 1 בנובמבר 2015. רויטרס
כשם שהיה לפני חצי שנה. חגיגות ניצחון לארדואן באיסטנבול, אמש/רויטרס
מפגינים מיידים אבנים ומבעירים צמיגים לאחר הבחירות בדיארבקיר שבטורקיה, 1 בנובמבר 2015. AP
עימותים בעיר דיארבקיר בדרום מזרח טורקיה, אמש/AP

ואולם בשורה התחתונה טורקיה חוזרת לאותה המשבצת. בסופו של יום דרמטי ומלא יצרים, נראה כי המצב במדינת הענק חוזר להיות כפי שהיה לפני חצי שנה: דאווטאולו יעמוד בראש ממשלה של מפלגה אחת בעלת רוב מוצק בפרלמנט, שיאפשר לו למשול אך לא לשנות את החוקה. יתר הבעיות מהן סבלה טורקיה בחודשים האחרונים, בהן העימותים עם המפלגה הכורדית (PKK) ושחיקת שער הלירה הטורקית, לא יעלמו בן לילה.

בניסיון להוריד את גובה הלהבות מיהר דאווטאולו לאשרר את מחויבותו לתהליך השלום עם המחתרת הכורדית. בנאומו הפייסני אמש מהמרפסת של מטה מפלגת הצדק והפיתוח, פנה ראש הממשלה הטורקי למצביעים שלא תמכו במפלגתו והבטיח "להוציא את טורקיה מכל צורה של עימות". לדבריו, "נגן על הזכויות, הביטחון והחופש של כולם תחת שלטון מפלגת הצדק והפיתוח".

את כתב העיתון הצרפתי "ליברסיון" באנקרה, מרק סמו, זה לא הרשים במיוחד. "ארדואן יודע יותר טוב מכל יריביו למצוא את המלים שנוגעות בהמונים, ומשחק היטב על הפחדים של קהל בוחריו, באמצעות הקיטוב הקיצוני של המפה הפוליטית", כתב היום. מנדרס צ'ינאר, פרופסור למדעי המדינה באוניברסיטת בשקנט באנקרה, הוסיף דברים ברוח דומה: "ארדואן ומפלגתו, במהלך 13 שנותיהם בשלטון, השתלטו על המדינה, אך לא עשו דבר על מנת לקדם את הדמוקרטיה בה".

תומכי נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בחגיגות הניצחון לאחר הבחירות באיסטנבול. 1 בנובמבר 2015.. AP
תומכי נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בחגיגות הניצחון לאחר הבחירות באיסטנבול. 1 בנובמבר 2015./AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully