וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות ההבנות בין קרי לנתניהו, שני הצדדים מבינים: ההסלמה בדרך

25.10.2015 / 7:20

בשטחים לא מתרגשים מנכונותו של ראש הממשלה להציב מצלמות בהר הבית ומפקפקים ביכולתן לעצור את קבוצות היהודים הדתיים שעולים למתחם. גם במערכת הביטחון מבינים שאם לא יתרחש מהלך דרמטי בזירה המדינית המצב רק יחריף

צילום: רוני כנפו, עריכה: גדי וינסטוק

"כמו לנסות להוריד את החום לחולה סרטן" - כך תיארו אתמול בכירים באש"ף את ההבנות שאליהן הגיע מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי עם המלך הירדני עבדאללה, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן וראש הממשלה בנימין נתניהו. אותם בכירים אמנם אינם נמנים עם סביבתו של עבאס אך הם משקפים את הלך הרוח בציבור הפלסטיני באשר לתוצאות השיחות אתמול בעמאן, והלך הרוח הזה השתקף גם במעשים. אמש כבר הכריזו הפלגים הפלסטיניים ברמאללה כי יום שלישי יהיה שוב "יום זעם", ולקראת ערב נרשמו עימותים בין כוחות הביטחון הישראליים וצעירים פלסטינים בשכונת א-טור בבירה.

עוד בנושא:
הפלסטינים מאיימים: "ללא צעדים דרמטיים - נפסיק את התיאום הביטחוני"
דיווח: אבו מאזן דרש מקרי לחקור את "ההוצאות להורג בידי ישראל"
מאמצים גדולים, הצלחה מועטה: הפגישות עם קרי לא יגשרו על הזעם

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי בפגישה עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בירדן, אוקטובר 2015. רויטרס
מה צפוי להשתנות? אבו מאזן וקרי בירדן, אמש/רויטרס

טיבן של ההסכמות לא נהיר לגמרי ותלוי כנראה בפרשנות של כל צד. מקורות פלסטינים הדליפו אתמול כי קרי העביר התחייבות בשם נתניהו שלא להוציא לפועל מכרזי בנייה חדשים בגדה. אולם מיד לאחר מכן הגיבו לדברים גורמים מדיניים עלומי שם שטענו כי לא הייתה שום התחייבות שכזו. גם באשר להר הבית, לא ברור מה צפוי להשתנות, אם בכלל. אמנם ישראל תציב מצלמות שיוכלו לתעד במשך 24 שעות את המתרחש בהר ולהעביר את הצילומים לווקף, אלא שקשה להאמין שהמצלמות הן אלה שיורידו את מפלס המתיחות. בנוסף, אפשר לשער שגם כך ישנן מצלמות שכבר מתעדות כל תנועה על ההר.

נניח לרגע שהצילומים הללו אכן יועברו לווקף, האם הם יעצרו את קבוצות היהודים הדתיים שעולים בחודשים האחרונים להר, משאירים את התפילין בשער המוגרבים אך מיד עם כניסתם מתפללים בכל זאת כשכוחות משטרה מקיפים אותם? איך בדיוק התופעה הזו תשתנה בקרוב? האם זה יעצור את אנשי הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית מלהמשיך ולהסית את הרוחות ולטעון כי ישראל פוגעת במסגד אל-אקצא?.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

דיבורים באוויר

חבר הכנסת ינון מגל, מ"הבית היהודי", הגיב אמש ואמר כי "שום דבר לא ימנע בסופו של דבר מיהודים להתפלל בהר הבית, המקום המקודש להם ביותר בעולם". כך גם איש הימין יהודה גליק שכתב כי "המציאות בהר הבית לא תיקבע על ידי נאומים ואפילו לא על ידי התחייבויות בינלאומיות למצלמות אלא על ידי העובדות בשטח". או במילים אחרות, כנראה שלא מעט אנשים, ישראלים ופלסטינים, מבינים שאלה דיבורים באוויר.

הפרות סדר בחברון, אוקטובר 2015. רויטרס
בשלישי: "יום זעם". עימותים בין פלסטינים לכוחות הביטחון ברמאללה/רויטרס

אבל לרגע אחד אפשר גם להיות חיוביים. שתי ההנהגות, הישראלית והפלסטינית, כפי שמשתקף מהודעת קרי, מראות נכונות להורדת מפלס המתיחות והאלימות. ייתכן שתהיה לכך השפעה על השטח ואולי אפילו ירידה במספר הפיגועים בימים הקרובים. הבעיה, כפי שאמרו אותם בכירי אש"ף, היא שבסוגיות העקרוניות יותר דבר לא נפתר. המו"מ לא חודש ולא יחודש בקרוב ככל הנראה, אופק מדיני אין, הרשות הפלסטינית עדיין מקרטעת וספק מהי מידת ההשפעה שלה על תכיפות הפיגועים. ממשלת נתניהו גם לא עושה צעדים של ממש נגד אלימות המתנחלים.

הסרטון של רעול הפנים היהודי, חמוש בסכין, כשהוא מכה נמרצות את הרב אריק אשרמן (נשיא עמותת רבנים לזכויות אדם, א"י), ממחיש את הנקודה הזו. ולכל אלה צריך להוסיף את חמאס, שגינה אתמול את הודעת קרי וטען כי זהו ניסיון להוציא את נתניהו מהמשבר שאליו נקלע. אפשר להיות בטוחים שאנשיו עושים כעת מאמץ יוצא דופן להוציא לפועל פיגועים בגדה ולו רק כדי להוכיח את חולשתו של אבו מאזן ולהביא להחרפה במצב מול ישראל.

גופי הביטחון בישראל שעקבו אחר המתרחש בשטחים במהלך ימי ההסלמה הנוכחית, ניהלו דיונים סוערים וויכוחים לא פשוטים סביב הגדרת אופי האירועים, אינתיפאדה? גל טרור? התפרצות אלימה?. אבל כולם הסכימו על דבר אחד - גם אם תבוא רגיעה, היא זמנית בלבד ולאחריה תבוא הסלמה נוספת חמורה יותר אם לא יתרחש מהלך דרמטי יותר ומשמעותי בזירה המדינית. נקווה שהם טועים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully