וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאמצים גדולים, הצלחה מועטה: הפגישות עם קרי לא יגשרו על הזעם

25.10.2015 / 0:40

שר החוץ של ארצות הברית השקיע שבוע של עבודה אינטנסיבית על מנת להוריד את להבות ההסלמה, אלא שבסיומו לא ברור אם ניתן להצביע על התקדמות: אבו מאזן ממשיך להציב תנאים לפגישה עם נתניהו, בירושלים מכחישים דיווחים על הקפאת בנייה

צילום: רויטרס עריכה: טל רזניק

מסיבת העיתונאים שערך אמש (שבת) שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, הגיעה אחרי שבוע של מאמץ אינטנסיבי מצידו להורדת האלימות בין ישראל והפלסטינים. קרי פגש בימים האחרונים את ראש הממשלה בנימין נתניהו, את יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, את עבאללה מלך ירדן, ושוחח על המצב באזור גם עם שרי חוץ ממדינות אירופאיות ומדינות ערביות אחרות. למרות המאמצים הניכרים, קשה לומר שהדברים שהציג הערב בירדן מעידים על הצלחה.

לפני כמעט שנה, בגל האלימות הקודם בירושלים, קרי הצליח אחרי כמה שבועות מדממים במיוחד לכנס פגישה בין נתניהו למלך עבדאללה, שסללה את הדרך להרגעת השטח. קרי קיווה מאוד שיעלה בידו לכנס פגישה כזו גם הפעם – אולי גם בהשתתפותו של אבו מאזן - אבל הכעס והפערים בין הצדדים עדיין גדולים מדי. הירדנים זועמים על כך שלמרות התחייבות ישראלית מהפגישה הקודמת, פוליטיקאים ישראלים חזרו לעלות להר הבית בחגי תשרי. אבו מאזן, מצדו, עסוק בפוליטיקה פנימית ומציב לנתניהו תנאים לעצם קיומה של פגישה, ועוד כאלה שאין סיכוי שראש הממשלה יקבל.

שר החוץ של ארה"ב ג'ון קרי בדיון באו"ם בווינה עם הסכם הגרעין עם איראן, 14 ביולי 2015. רויטרס
קשה לומר שהדברים שהציג בירדן מעידים על הצלחה. קרי/רויטרס

בהיעדר פגישת הרגעה, קרי הסתפק בהצהרה על "צעדים מעשיים בשטח" שנועדו להוריד את המתיחות. ראש הממשלה נתניהו התחייב לפרוס סביב הר הבית מצלמות שיתעדו את המעשה במתחם 24 שעות ביממה, כדי להוכיח לכל מי שזקוק להוכחות, שישראל אינה פועלת לשינוי הסטטוס-קוו בהר הבית. גורמים בלשכתו אמרו הערב שהצעד הזה יסייע לישראל במערכה ההסברתית נגד הטענות השקריות העולות מהצד הפלסטיני, לפיהן ישראל פוגעת במסגד אל-אקצא.

מעבר להבטחה הזו, פורסמו בתקשורת הערבית כמה סיכומים כביכול בין ישראל לבית ארצות הברית, שהוכחשו על ידי גורמים בירושלים. כך למשל, נכתב כי נתניהו התחייב להקפיא בפועל את הבנייה מעבר לקו הירוק. גורם מדיני ישראלי מיהר לומר ש"אין שום סיכום זה", ואילו בחוגי המתנחלים צחקו למקרא הידיעה - הם הרי טוענים שהממשלה מקפיאה את הבנייה מעבר לקו הירוק כבר חודשים, ואף הקימו אוהל מחאה בשל כך מול לשכתו של ראש הממשלה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
ראש הממשלה בנימין נתניהו, משרד רה"מ, 20 באוקטובר 2015. נועם מושקוביץ
הקפאת בנייה? חוגי המתנחלים טועים שהיא קפואה כבר חודשים/נועם מושקוביץ

גורם מדיני ישראלי אמר אמש כי במגעים שהתנהלו לכל אורך השבוע האחרון, ישראל הדגישה שהיא מחויבת לסטטוס קוו, ומצפה מהווקף האיסלאמי על הר הבית - הכפוף לממלכת ירדן - "לשמור על הסדר בתוך המסגדים". קרי העביר מסר דומה לירדנים במהלך ביקורו שם. כעת, יש לראות אם לדברים אכן תהיה השפעה על המצב בשטח.

ביקורו של קרי בעמאן לא יהיה סוף פסוק. שר החוץ האמריקני הודיע שהוא משאיר מאחוריו את יועצו הקרוב פרנק לוינשטיין, שנושא כבר יותר משנה בתואר חסר המשמעות "השליח המיוחד לתהליך השלום הישראלי-פלסטיני". לוינשטיין ירש את התפקיד הזה ממרטין אינדיק, שהתפטר ממנו עם כישלון סבב השיחות שהוביל קרי בשנת 2014. אף אחד בירושלים, ברמאללה או בוושינגטון לא מעריך בעת הזו שהישארותו של לוינשטיין באזורנו מבשרת על שיחות שלום חדשות. לכל היותר, על המשך המאמץ האמריקני למנוע מגל האלימות הנוכחית להסלים עוד יותר.

(עדכון ראשון: 21:40)

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully