וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יום שישי השחור" במוקד: האתגרים של הפרקליט הצבאי הראשי החדש

23.10.2015 / 0:23

תא"ל שרון אפק, שמונה לפרקליט הצבאי הראשי, יצטרך להתמודד עם תיקי חקירה פתוחי רבים ממבצע "צוק איתן" ועם איומיו של אבו מאזן לפנות לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג ולהגיש תלונות נגד חיילי צה"ל

עריכה: ניר חן, מעצב גרפי: אביחי ברוך

אלוף-משנה שרון אפק הועלה אתמול (חמישי) לדרגת תת-אלוף ומונה לתפקיד הפרקליט הצבאי הראשי. הוא יחליף בתפקידו את אלוף דני עפרוני, שמילא תפקיד זה במהלך ארבע השנים האחרונות ופורש מצה"ל בתום כ-40 שנות שירות.

האתגרים שעומדים בפני תא"ל אפק הם רבים, כשאחד המוקדים הבולטים היא החקירה המתנהלת סביב אירועי "יום שישי השחור" ברפיח באוגוסט 2014. במהלך הניסיון למנוע את חטיפת גופתו של סגן הדר גולדין במבצע "צוק איתן", פתחו לוחמי גבעתי באש, אולם הפלסטינים טוענים כי בצה"ל פעלו באופן לא מידתי וגרמו להרג של אזרחים רבים שלא היו מעורבים בפעילות טרור.

אתגר מרכזי נוסף הוא איומיו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן לפנות לבית הדין הבינלאומי בהאג ולהגיש תלונות נגד חיילי צה"ל בגין פשעי מלחמה. אתגרים נוספים הם תיקי חקירה שנפתחו נגד חיילים שהשתתפו במבצע, שחלקם ממתינים להכרעה והתיק שנפתח נגד מפקד חטיבת בנימין, אלוף-משנה ישראל שומר, שירה למוות בפלסטיני שיידה לעברו אבנים בקלנדיה.

עוד בוואלה! NEWS:
אמו של היהודי שנחשד כמחבל: "למה חיילים שלנו הרגו אותו ככה?"
בצל המתיחות: גיסו של אבו מאזן עבר ניתוח חירום בתל אביב
"לחוץ ובטראומה": הקב"ט שירה באזרח האריתריאי טרם חזר לעבוד

פרמדיק נושא ילדה פצועה לחדר המיון בבית החולים שיפא בעזה במהלך מבצע "צוק איתן", אוגוסט 2014. AP
פשעי מלחמה? בית החולים שיפא בעזה במהלך מבצע "צוק איתן"/AP

"בשנים האחרונות מצאנו עצמנו לא מעט פעמים כחלוצים בתחום הדין הבינלאומי, וייאמר לזכותה של הפרקליטות הצבאית הראשית, שהייתה חלוצה ומובילה במערכות המשפט במדינות המערב", אמר שר הביטחון משה יעלון בטקס החילופים שנערך בבסיס הקריה בתל אביב. הוא הודה לאלוף עפרוני על שנות שירות ארוכות בתפקידים רבים בצה"ל ולאחר מכן פנה לתא"ל אפק. "מה שעומד בפניך הוא האתגר שבו הפרקליטות צריכה לאפשר לנו לנצח ולהישאר בני אדם, גם בתחומי הלחימה ולא פחות חשוב, לשמור את מחננו טהור בתחום ההתנהלות האישית והערכית של כל אחד בתוך המערכת", אמר. "אני משוכנע שתדע להוביל את הפרקליטות בדרך הנכונה כפורצת דרך".

גם הרמטכ"ל שיבח את אלוף עפרוני הפורש. "אני חושב שאתה דני, בארבע שנים האחרונות שעמדת בתפקיד, בתקופה סוערת שבתוכה היו גם שתי מערכות – 'עמוד ענן' ו'צוק איתן', לחימה בטרור, לחימה משפטית ודילמות פנימיות וחיצוניות רבות, עמדת בגאון בתפקיד, סייעת לצה"ל לבצע את המשימות על פי הדין, על פי אמות המוסר שלנו כעם יהודי ואני חושב שעל כך אתה ראוי לשבח", אמר והתייחס לאתגרי התפקיד. "תפקיד הפרקליטות הצבאית הוא לסייע לצה"ל לבצע את משימתו ואת ייעודו על פי הדין, על פי החוק".

(עדכון ראשון: 22:28)

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
טקס מינוי הפרקליט הצבאי הראשי, תא"ל שרון אפק, 22 באוקטובר 2015. דובר צה"ל
"יש לשמור את מחננו טהור". הרמטכ"ל מעניק דרגה לפצ"ר הנכנס שרון אפק, היום/דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully