וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת בצה"ל על הסחבת בבדיקת יום שישי השחור: "למה מחכים?"

15.6.2015 / 19:02

בפיקוד דרום טוענים כי הם כבר קיבלו את הרושם שהתיק ייסגר, אך למרות שעברו עשרה חודשים מאז התקרית הפרקליט הצבאי הראשי עדיין חוקר את הנושא. "כולם יודעים שלכל פגז הייתה כתובת"

צילום: תקשורת שר הביטחון, עריכה: מתן חדד

(שר הביטחון יעלון: לא לפתוח בחקירה פלילית על אירועי רפיח, בינואר האחרון)

סיקור צוק איתן

כמעט שנה חלפה מאז תום מבצע "צוק איתן", אך הפרקליט הצבאי הראשי, אלוף דני עפרוני, טרם הכריע אם לסגור את חקירת אירועי "יום שישי השחור" ברפיח. באוגוסט 2014, במהלך הניסיון למנוע את חטיפת גופתו של סגן הדר גולדין, פתחו לוחמי גבעתי באש, אולם הפלסטינים טוענים כי בצה"ל פעלו באופן לא מידתי וגרמו להרג של אזרחים רבים שלא היו מעורבים בפעילות טרור.

הבדיקה הצבאית על אודות המספרים הגבוהים שעליהם דיווחו הפלסטינים לא העלתה ממצאים דומים, והפער הופרך על ידי גורמים מקצועיים. עם זאת, קצינים בפיקוד דרום הביעו את מורת רוחם מכך שעבר זמן רב מאז תחילת הבדיקה וטרם הוכרע אם לפתוח בחקירה פלילית. "אף אחד לא הוזמן לחקירה בנושא ועד עכשיו נתנו לנו את הרושם שהתיק ייסגר", אמר גורם בפיקוד. "למה מחכים? לא למה לא סגור את התיק? כולם יודעים שלכל פגז הייתה כתובת".

לגישתו הבלתי מתפשרת של עפרוני, האירועים החריגים שלא נחקרו על ידי צה"ל יחקרו על ידי גורמים בינלאומיים. על כן, הם עלולים להביא לתסבוכת משפטית כך שבמקרים מסוימים תלונות עלולות להגיע עד לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. תפישה זו מעוררת ביקורת לא רק בצה"ל, אלא גם במערכת הפוליטית, וגורמים רבים במערכת הביטחון טוענים כי הוא נחוש יתר על המידה לבדוק את האירועים.

לקריאה נוספת:
יעלון על "יום שישי השחור" ברפיח: "לא לחקור פלילית"
"הכרזתי 'חניבעל' ורצתי למנהרה": ריאיון עם סגן איתן
גורמי צבא בינלאומיים: "ישראל עשתה הרבה מעבר לנדרש ב'צוק איתן'"

הריסות בעיר רפיח שבדרום רצועת עזה אחרי תקיפות צה"ל. 2 באוגוסט 2014. רויטרס
"לכל פגז הייתה כתובת". הריסות בתים ברפיח לאחר תקיפות צה"ל, אוגוסט 2014/רויטרס
"הביקורת על הפרקליטות הצבאית והניסיון להצר את פעולותיה היא בבחינת לירות לעצמנו ברגל"

גורם צבאי המצוי בתהליך הבדיקה סיפר כי הביקורת מבית פוגעת באינטרס הישראלי. "הבדיקות שנעשות ממחישות עד כמה הפרקליטות הצבאית היא עצמאית, והפרסומים האחרונים ממחישים עד כמה היא נוהגת בשקיפות. הביקורת על הפרקליטות הצבאית והניסיון להצר את פעולותיה היא בבחינת לירות לעצמנו ברגל", אמר.

לדבריו, "ההחלטה להקים ועדת בדיקה לכלל האירועים החריגים במבצע 'צוק איתן' הייתה של הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ. הוועדה התחילה את העבודה תוך כדי המבצע. בחלק מן המקרים נתנו את האפשרות ליחידות השונות לסיים תחקיר מבצעי ולהעביר אותו לוועדה או ישירות לפרקליטות". על השאלה מדוע הבדיקה של אירועי רפיח מתעכבת עד כה, השיב הגורם: "באירועים שהתחקיר המבצעי לא היה ממצה ולא הביא את כל העובדות, המערכת צריכה להשקיע זמן וכוח אדם לעשות את העבודה. אתה לא יכול להשאיר קצוות פתוחים שאחרי הכרעה יתבררו כלא נכונים".

פלסטיניים מתאספים סביב הריסות של מרכז מסחרי שהותקף על ידי צה"ל ברפיח , אוגוסט 2014. רויטרס
ההריסות ברפיח באוגוסט האחרון/רויטרס

גורמי צבא דחו על הסף טענה שהועלתה על ידי קצינים בפיקוד דרום ולפיה עפרוני ממתין לפרסום דוח הוועדה לזכויות אדם באו"ם. זאת, לטענתם, כדי להיווכח שלא נעלמו מעיניו של הפרקליט הצבאי הראשי עובדות שהבדיקות שהתבצעו בצה"ל לא חשפו.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "הנושא נמצא בשלב השלמות עובדתיות שונות. לאחר השלמת איסוף העובדות יועברו הממצאים העובדתיים לפרקליט הצבאי הראשי לשם קבלת החלטה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully