וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יעלון על "יום שישי השחור" ברפיח: "לא לחקור פלילית"

8.1.2015 / 14:51

שר הביטחון התייחס לאפשרות שמצ"ח תחקור גורמים בחטיבת גבעתי בנוגע להפעלת נוהל "חניבעל" לאחר חטיפת סרן הדר גולדין באוגוסט. "זה אירוע מבצעי שהתקבלו בו החלטות כאלו ואחרות, צריך לתחקר אותו בכלים פיקודיים"

צילום: תקשורת שר הביטחון, עריכה: מתן חדד

שר הביטחון, משה יעלון, התייחס היום (חמישי) לאפשרות שהמשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) תפתח בחקירה פלילית נגד גורמים בחטיבת גבעתי בגין מעורבותם בהפעלת נוהל "חניבעל" ברפיח במהלך מבצע "צוק איתן", לאחר חטיפתו של סרן הדר גולדין. יעלון הבהיר כי לשיטתו אין מקום לפתוח בחקירה מעין זו ביחס לאירועים שאירעו באותו היום, אשר כונה "יום שישי השחור" ובו נהרגו על פי הערכות שונות כמה עשרות בני אדם.

"מתרוצצות עכשיו הרבה מאוד שמועות והרבה אמירות, למשל באירוע של חטיבת גבעתי באותו יום שישי ברפיח", אמר יעלון, שדיבר במהלך יום עיון לזכרם של לוחם סיירת מטכ"ל עמנואל מורנו ומפקד סיירת מטכ"ל לשעבר עודד ראור. "האירוע הזה לא נמצא בחקירת מצ"ח. אני מקווה שאף אחד לא יחליט להכניס אותו לחקירת מצ"ח. זה אירוע מבצעי שהתקבלו בו החלטות כאלו ואחרות, זה לא משהו שבודקים אותו בכלים פליליים. צריך לתחקר אותו בכלים פיקודיים כדי להשתפר בפעם הבאה".

וואלה! חדשות - עוד כותרות:
צרפת מתקשה להתאושש מהפיגוע: "זה רצח רבין שלהם"
"כמו מכות מצרים": השלג היכה ללא רחם במחנות הפליטים בלבנון
זוועת המזרח התיכון קפצה לביקור בפריז | פרשנות

שר הביטחון משה בוגי יעלון בקריה, מבצע צוק איתן, יולי 2014. רויטרס
מתנגד לחקירה פלילית. יעלון/רויטרס

בהמשך דבריו, הסביר יעלון את תפיסתו על ידי כך שהדגיש את ההבדל שבין חקירה פלילית לבין תחקיר פיקודי פנימי בתוך הצבא. "אחד המבחנים של מפקד זה מתן גיבוי לאנשיו, כמובן כל עוד הם לא סרחו. הדרך הנכונה לתחקר אירועים מבצעיים באופן שבו מתחזק האמון של אנשיך בך – גם אם נעשו טעויות מקצועיות או אחרות, המלחמה היא שדה אי הוודאות", אמר יעלון.

"התחקיר, לעומת החקירה, צופה פני העתיד. אתה רוצה ללמוד מהתרגיל או מהפעולה או מהקרב מה נכון ומה לא נכון, מה טוב ומה לא טוב, כדי להפיק לקחים ולהשתפר בעתיד. זו מהות התחקיר. לא סתם אנחנו אומרים שיש צורך בחיסיון לתחקיר, כדי שאנשים ידברו באופן חופשי וייקחו אחריות על טעויות שלהם".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
תפילות יום השישי בין שרידי מסגד שנפגע בתקיפות צה"ל ברפיח. 22 באוגוסט 2014. רויטרס
ילדים ליד הריסות של מסגד שנהרס במהלך "יום שישי השחור" ברפיח, אוגוסט האחרון/רויטרס

"חקירה מחפשת אשמים", הוסיף יעלון, "היא צופה פני עבר ומסתכלת אל העבר. יש מקרים שזה חיוני. אם מישהו, תוך כדי קרב, סרח, עד כדי עבירה פלילית – למשל ביזה, אונס, ירי בזדון על אישה או ילד או מישהו שהניף דגל לבן – יש בזה עבירה על הכללים, יש בזה היבט פלילי. זה המקום שבו חוקרים חקירת מצ"ח פלילית".

לדבריו של שר הביטחון, "הקו צריך להיות מאוד ברור. זה שנלחמת בגבורה לא הופך אותך לחסין מפני בדיקה שלא עברת עבירה פלילית. אתה יכול להיות גיבור ומצטיין, אבל סרחת. אז אין ברירה. אבל אם השאלה היא מבצעית לגבי החלטה של איגוף או הפעלת אש, תחקיר פיקודי ולא שום חקירה פלילית של מצ"ח. זה גיבוי לפקודים, כי ההסתכלות בעיניים פיקודיות על אירועים מהסוג הזה היא חשובה. אם אין צורך ואין חשד ואין חשש לזדון או למשהו שיש בו היבט פלילי, אין בכלל מה להכניס את ההוויה המבצעית לחקירה פלילית במקום לתחקיר".

אלוף משנה עופר וינטר, מח"ט גבעתי. שלומי גבאי
"גם אם נעשו טעויות מקצועיות או אחרות, המלחמה היא שדה אי הוודאות". מח"ט גבעתי, אל"מ עופר וינטר/שלומי גבאי

בתום מבצע "צוק איתן" מינו בצה"ל כמה ועדות לחקור יותר ממאה תלונות על התנהלות לא ראויה של חיילי צה"ל בעזה. בחודש שעבר הורה הפרקליט הצבאי הראשי (הפצ"ר), תת-אלוף דני עפרוני, על פתיחת חקירה פלילית ב-13 מקרים, אשר עלה חשד סביר לכך שבוצעו בהם עבירות פליליות מצד חיילים.

אירועי יום הקרב ברפיח לא נמנים עם אותם 13 מקרים שבהם הוחלט על פתיחת חקירה. זאת, משום שהפצ"ר טרם סיים לבחון את כל חומר הראיות שנאסף על אותו אירוע. גורמים בפרקליטות אומרים כי על פניו לא נראה שנעשו עבירות פליליות באותו היום על ידי לוחמי וקציני גבעתי.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully